2109
خشک کردن لباس در خانه خطرناک است؟

خشک کردن لباس در خانه خطرناک است؟

1397/09/20 بازدید1195
نی نی سایت: این روزها که هوا حسابی سرد شده، لمیدن کنار شومینه و شوفاژ و بخاری حسابی می‌چسبد اما هیچ به میزان آلودگی که این لوازم در داخل خانه ایجاد می‌کنند، فکر کرده‌اید؟
آلاینده‌هایی که در نتیجه گرمادهی این لوازم در فضاهای بسته تولید می‌شود، می‌توانند به مجاری تنفسی ما آسیب زده که گاهی ممکن است این آسیب‌ها جان‌مان را تهدید کنند.

حالا در این روزها که لباس‌های شسته شده به جای اینکه روی بند رخت خشک شوند، یخ می‌زنند، معمولا عملیات خشک کردن لباس در خانه و روی شوفاژ و بخاری انجام می‌شود اما باعث بدتر شدن آلودگی داخل خانه هستند چراکه مطالعات محققان نشان داده است وجود رطوبت بیشتر در هوا، کپک بیشتری تولید می‌کند که می‌تواند تاثیرات مخربی داشته باشد.

به گفته کارشناس کمک‌های اولیه «اِما هَمِت» بیش از همه در معرض خطر هستند: «مایت‌های گرد و غبار (موجودات میکروسکوپی که در گرد و غبار زندگی می‌کنند) در خانه منجر به آسم و حملات تنگی نفس می‌شوند».


خشک کردن لباس در خانه خطرناک است؟

محققان درباره خطرات خشک کردن لباس‌ها در خانه و روی رادیاتور هشدار داده‌اند؛ بر اساس مطالعات دانشمندان اسکاتلندی، 30 درصد رطوبت فضای داخلی ناشی از خشک کردن لباس‌ها در خانه است.
مشکل زمانی بروز می‌کند که هوای مرطوب شرایط لازم برای تکثیر کپک را فراهم کرده و باعث بروز وضعیتی قارچی به نام «آسپرژیلوزیس» می‌شود.
محققان درباره خطرات خشک کردن لباس‌ها در خانه و روی رادیاتور هشدار داده‌اند

در حالت عادی این کپک خطرناک نیست. البته کسانی که آسم دارند، بیشتر در معرض خطرند. بر اساس تخمین محققان، از هر 40 بیمار آسمی ممکن است یک نفر دچار «بیماری آلرژیک برونکوپولمونری آسپرژیلوزیس) یا حساسیت دستگاه تنفسی با آسپرژیلوزیس شود که معمولا باعث خس خس ریه، تنگی نفس، سرفه‌های خلط دار و گاهی همراه با خون می‌شود.

آسپرژیلوزیس می‌تواند برای زندگی کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مثلا کسانی که سابقه سرطان یا سابقه پیوند عضو داشته، یا دچار فیبروز کیستیک ریه یا بیماری مزمن انسدادی ریه به نام COPD هستند، یه عامل تهدیدکننده باشد.

این بیماری می‌تواند باعث سرفه، تنگی نفس، خستگی و کاهش وزن یا سرفه خون‌آلود شود و در صورت عدم درمان، این کپک می‌تواند در خون پخش شده و به اندام‌های دیگری مثل کلیه‌ها یا مغز برسد.

بنابراین بهترین راه جلوگیری از بالا رفتن رطوبت هوای خانه، خشک کردن لباس‌ها در بیرون از خانه یا در اتاقی با تهویه مطبوع است و در صورت داشتن توان مالی، تهیه و استفاده از دستگاه خشک کن لباس گزینه سالم‌تری است.
اگر چاره‌ای جز خشک کردن لباس‌ها در خانه ندارید، حتما یک پنجره را باز نگه دارید تا هوای آزاد در محیط جریان داشته باشد؛ هرقدر رطوبت کمتری در فضای داخلی باشد، هاگ کپک کمتری تولید می‌شود.

یادتان باشد هاگ‌های کپک در فصول پاییز و زمستان به بالاترین مقدار می‌رسند؛ اگر خانه‌تان نمدار و مرطوب است، وقتی سیستم گرمایش مرکزی را روشن کنید، میزان هاگ‌های کپک موجود در هوای خانه افزایش می‌یابند.

منبع: DailyMail

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15743 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11218 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2296 بازدید