2709
تشخیص سرطان در 10 دقیقه!

تشخیص سرطان در 10 دقیقه!

1397/09/18 بازدید589
نی نی سایت: محققان توانسته‌اند آزمایشی برای شناسایی تمام انواع سرطان ترتیب دهند که در عرض چند دقیقه می‌تواند انواع سرطان را تشخیص دهد.

این تست بر پایه اثر منحصر بفرد یک DNA است که ظاهرا در انواع سرطان رایج است. این آزمایش هنوز برای نمونه‌های انسانی حاضر نیست و باید تحقیقات آزمایشگاهی بیشتری انجام شود تا مشخص شود می‌توان از این روش تشخیص سرطان در مراکز درمانی انسانی استفاده کرد.
هر نوع سرطان، سرطان سینه یا سرطان روده، خصوصیات ژنتیکی و ... متفاوتی دارد. بنابراین آزمایشی که بتواند یکی از این سرطان‌ها را تشخیص دهد، برای تشخیص سرطان دیگری کارآمد نیست.

محققان مدت‌ها به دنبال یافتن اشتراکاتی بین سرطان‌ها بودند تا بتوانند یک ابزار شناسایی مشترک برای همه سرطان‌ها تهیه کنند.
حالا محققان دانشگاه کوئینزلند متوجه شده‌اند DNA سرطان وقتی در آب قرار می‌گیرد، ساختار منحصر بفردی می‌سازد. این ساختار شبیه ساختار DNA نمونه‌های سرطان سینه، سرطان پروستات، سرطان روده و سرطان لنفوم است.

به این ترتیب پژوهشگران از این یافته برای طراحی آزمایشی استفاده کرده‌اند که می‌تواند در کمتر از 10 دقیقه،DNA سرطانی را شناسایی کند.

تشخیص سرطان با DNA

در حال حاضر تشخیص سرطان با بیوپسی (تکه برداری) بافت انجام می‌شود که طی یک جراحی کوچک، مقداری از بافت تومور بیمار برداشته می‌شود. اما دانشمندان به دنبال راهی کمتر تهاجمی بودند که بتواند سرطان را در مراحل ابتدایی‌تر شناسایی کند که در حال حاضر و با انجام آزمایش اخیر، گام‌های ابتدایی دستیابی به یک روش سریع و کم تهاجمی تشخیص سرطان برداشته شده است.

این پژوهشگران باید در مرحله بعد، مطالعات آزمایشگاهی وسیع‌تری انجام دهند تا بتوانند این اثر تازه DNA را سریع‌تر تشخیص دهند؛ این گروه پژوهشی قصد دارند با یک آزمایش ساده و با توجه به مایعات بدن، نوع سرطان و میزان پیشرفت آن را تشخیص دهند.

این تیم تحقیقاتی امیدوار است بتواند با همین آزمایش، مراحل پیشرفت و پاسخ بدن به درمان را، با توجه به فراوانی اثر DNA در مایعات بدن در دوره درمان بررسی کنند.

منبع: ScienceAlert

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

4 روز پیش
|
5437 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

3 روز پیش
|
3986 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14793 بازدید

عید سعید فطر مبارک

نوشته

6 روز پیش
|
3839 بازدید