2109
شناسایی دیابت نوع 2 و بیماری قلب با تاباندن نور

شناسایی دیابت نوع 2 و بیماری قلب با تاباندن نور

1397/09/14 بازدید191
نی نی سایت: محققان مدعی شده‌اند که دیابت نوع 2 و بیماری قلبی را می‌توان به سادگی و فقط با تاباندن نور روی پوست شناسایی کرد!
این پژوهشگران کشف کرده‌اند کسانی که سطح بالاتری از یک پروتئین خاص در بدن‌شان دارند، با ریسک بالاتری از دیابت نوع دو و بیماری قلبی و حتی مرگ زودرس قرار دارند.

این پروتئین که نامش AGEs است، با قند خون بالا، سفت شدن رگ‌ها و فشارخون بالا مرتبط است. AGEs نور فلورسنت را منعکس می‌کند و می‌توان با درخشان کردن پوست، آن را تشخیص داد؛ بنابراین نیازی به نمونه‌گیری دردناک خون ندارد.

این پروتئین به دنبال ترکیب پروتئین‌ها یا لیپیدها با مولکول‌های شکر شکل می‌گیرد و محققان با تاباندن نور فلورسنت به یک بخش 10 سانتی متر مکعبی از پوست 72 هزار و 880 داوطلب، سعی کردند این پروتئین را پیدا کنند.

هیچ کدام از این داوطلبان دچار بیماری قلبی نشده و به عنوان بیمار دیابتی شناسایی نشده بودند. حدود 4 سال بعد از این مطالعه، هزار و 56 نفر از این داوطلبان به عنوان بیمار دیابت نوع 2 شناخته شده و هزار و 258 نفرشان هم دچار بیماری قلبی شده بودند. 928 نفر از این داوطلبان هم در این بازه زمانی جان خود را از دست دادند.

بنا بر نتایج این مطالعه، سطح پروتئین AGE در بیمارانی که بعدا دیابت نوع 2 یا بیماری قلبی‌شان تشخیص داده شد، همینطور افرادی که جان خود را از دست داده بودند، بالاتر از دیگر افراد شرکت کننده در این مطالعه بود.
این بررسی بعد از در نظر گرفتن 4 عامل زمینه‌ای دیگر یعنی سن، سایر دور کمر، فشار خون و سیگار کشیدن انجام شد و مشخص شد پروتئین AGEs با 5 برابر شدن ریسک مرگ شرکت‌کنندگان به دنبال این بیماری‌ها مرتبط است.

از آنجا که این روش سریع و غیرتهاجمی است، می‌تواند در مکان‌های غیردرمانی و عمومی مثل سوپرمارکت‌ها، داروخانه‌ها و مراکز فروش لوازم بهداشتی عرضه شود.
البته منتقدان معتقدند هنوز گرفتن نمونه خون برای تشخیص قطعی دیابت نوع 2 ضروری است چراکه ابزارهای نوری ممکن است باعث تشخیص اشتباه شده و سلامت فرد را با دریافت غیرضروری دارو و عوارض این داروها به خطر بیندازند.

منبع: DailyMail

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15389 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
10942 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2209 بازدید