2109
تولد اولین دوقلوهای اصلاح ژنتیکی

تولد اولین دوقلوهای اصلاح ژنتیکی

1397/09/12 بازدید569
نی نی سایت: یک محقق چینی ادعا کرده است که در اصلاح ژنتیک اولین نوزادان در دنیا شرکت داشته است؛ این بچه‌ها یک دوقلوی دختر هستند که در ماه جاری متولد شده و DNA آنها با ابزار جدید قدرتمندی تغییر داده شده که می‌تواند ساختار زندگی را بازنویسی کند.
اگر این خبر حقیقت داشته باشد، جهش بزرگی در علم و اخلاق رخ داده است.

یک دانشمند آمریکایی گفته که اخیرا در پژوهشی در چین شرکت داشته اما این نوع اصلاح ژنتیکی در آمریکا ممنوع است چرکه تغییرات DNA می‌تواند به نسل‌های آینده منتقل شده و ممکن است برای دیگر ژن‌ها خطرآفرین باشد.
بسیاری از دانشمندان معتقدند اصلاح ژنتیک بسیار غیرایمن است و بعضی‌هایشان حتی این کار چینی‌ها را تقبیح کرده و از آن به عنوان آزمایش انسانی یاد کرده‌اند.

این محقق چینی بعد از تغییر ژنتیکی رویانِ 7 زوج طی درمان باروری که منجر به یک بارداری شد، اعلام کرده که هدفش درمان یا جلوگیری از بیماری‌های ارثی نبوده اما سعی کرده ویژگی خاصی به این رویان‌ها ببخشد که کمتر انسانی به طور طبیعی از آن بهره‌مند است: توانایی مقابله با عفونت احتمالی HIV یا همان ویروس ایدز در آینده!


اصلاح ژنتیک و تولد اولین نوزادان مقاوم به ایدز

از آنجا که والدین این بچه‌ها که نخواسته‌اند هویت‌شان به هیچ ترتیبی فاش شود، هیچ تاییدیه‌ای بر ادعای این دانشمند وجود ندارد؛ این موضوع در هیچ مجله علمی چاپ نشده و فقط توسط این محقق در هنگ کنگ و به یکی از عوامل کنفرانس بین‌المللی اصلاح ژنتیک که هفته گذشته در این شهر برگزار شد، اعلام شده است.
او به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است: «شدیدا در مقابل این کار احساس مسئولیت می‌کنم؛ جامعه در مورد قدم بعدی محققان تصمیم خواهد گرفت».

اما بسیاری از محققان از شنیدن این خبر متحیر شدند و شدیدا آن را محکوم کردند. دکتر کیران موسونورو از کارشناسان اصلاح ژنتیک دانشگاه پنسیلوانیا گفته است: «آزمایش روی انسان بی‌وجدانی است و به هیچ وجه از لحاظ اخلاقی و عقلانی قابل پذیرش و قابل توجیه نیست. هنوز برای چنین اتفاقی خیلی زود است؛ موضوع عملکرد ساختار یک انسان در میان است و این موضوع کمی نیست».

البته یکی از سرشناس‌ترین مهندسان ژنتیک دانشگاه هاروارد، جورج چرچ از اصلاح ژنتیک علیه HIV حمایت کرده چراکه به نظر او ایدز «بزرگترین و رو به رشدترین تهدید علیه سلامت انسان» است.
این محققان روش خود در اصلاح ژنتیکی را سال‌ها روی جنین‌های موش، میمون و انسان در آزمایشگاه امتحان کرده و در آزمایش اخیر هم از روش خاص خود استفاده کرده است.

منبع: UsNews

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16407 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11596 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3694 بازدید