2109
خوردن لبو در بارداری، مفید است؟

خوردن لبو در بارداری، مفید است؟

1397/09/10 بازدید19294
بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات در دوران بارداری برای سلامت شما مناسب هستند از خوردن بادمجان گرفته تا لبو و چغندرقند؛ اما خوردن هرکدام از این میوه‌ها باید به صورت متعادل باشد چون ممکن است مصرف بیش از حد آن عوارض جانبی زیادی داشته باشد.

افزایش آهن خون با خوردن لبو در بارداری

کم خونی می‌تواند یک مسئله جدی در دوران بارداری به حساب بیاید. این موضوع اهمیت زیادی دراد که گردش خون مادر باردار در طول 9 ماه بارداری درست اتفاق بیفتد تا رشد جنین دچار مشکل نشود. خوردن لبو یا چغندرقند می‌تواند باعث افزایش هموگلوبین خون شود و به طور موثری از کم خونی جلوگیری کند.

تقویت استخوانها با خوردن لبو

پوکی استخوان یک وضعیت بسیار دردناک و در عین خطرناک است و بارداری متاسفانه کلسیم زیادی از بدن را مصرف می‌کند. چغندرقند حاوی مقدار زیادی کلسیم و سیلیس است که به جلوگیری از تجزیه استخوانها و پوک شدنشان کمک کرده بنابراین منجر به قوی‌تر شدن استخوانها می‌شود. علاوه بر این تورم دردناک مفاصل که در اثر اضافه وزن دوران بارداری بروز می‌کند، میتوان با خواص ضدالتهابی چغندرقند تا حدود زیادی کاهش داد.

لبو در بارداری

رشد مناسب جنین با مصرف لبو

اسید فولیک یکی از مهمترین مواد مغذی است که جنین باید در رحم مادر آن را دریافت کند. چغندرقند یا لبو منبع عالی اسید فولیک است که باعث می‌شود این ماده مغذی به مادر باردار برسد. اسید فولیک در رشد بافت‌ها و در توسعه ستون فقرات کمک می‌کند. سه ماهه اول بارداری در تشکیل ستون فقرات بسیار مهم است بنابراین مطمئن شوید که در این دوره به اندازه کافی لبو مصرف می‌کنید. مصرف کافی آب لبو می‌تواند خطر نقایص تولد را کاهش دهد. علاوه بر این، حضور ویتامین A و C در این خوراکی هم به رشد جنین سالم کمک می‌کند.

فواید لبو در هضم و متابولیسم دوران بارداری

تقریبا تمان زنان باردار دچار مشکلات هضم هستند و از یبوست و اسیدی شدن گوارششان شکایت دارند. چغندر غنی از فیبر است و در نتیجه برای کاهش اختلالات گوارشی بسیار مناسب است. چغندرقند در عملکرد مناسب کبد و سم زدای از خون و کبد و پیشگیری از رسوب اسیدهای چرب در کبد کمک می‌کند. علاوه بر این، محتوای پتاسیم موجود در چغندرقند، الکترولیتها را متعادل می‌کند و منجر به حرکت سالم روده و حفظ وزن مناسب می‌شود.

خوردن لبو در بارداری

عوارض مصرف لبو در بارداری

  • کاهش فشار خون: چغندر برای تنظیم فشار خون میوه بسیار مناسبی است. با توجه به تغییرات هورمونی، فشار خون بالا یک اتفاق شایع در دوران بارداری است و خوردن چغندر میتواند با فشار بالای خون در بارداری مبارزه کند اما اگر فشار خون زیاد پایین بیاید ممکن است خطرناک باشد.
  • مشکلات گوارشی: چغندرقند در تنظیم هضم و کاهش یبوست کمک می‌کند اما مصرف بیش از حد آن باعث اسهال، استفراغ و تهوع می‌شود. این به خاطر نیترات، بتائین و فیبر موجود در این خوراکی است که مصرف بیش از حد آن می‌تواند مشکلات جدی گوارشی ایجاد کند.
  • بروز آلرژی: آلرژی به لبو چندان شایع نیست اما اگر حتی کوچکترین احتمالی برای این نوع از آلرژی وجود داشته نباید به هیچ عنوان این خوراکی را مصرف کنید. همچنین بهتر است در طول سه ماهه آخر بارداری از خوردن چغندرقند خودداری کنید زیرا محتوی اگزالات است که میتواند منجر به سنگ کلیه شود.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

5 روز پیش
|
7174 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

4 روز پیش
|
5245 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14976 بازدید