2109
پیشگیری از زوال عقل با اسکن گردن

پیشگیری از زوال عقل با اسکن گردن

1397/09/07 بازدید431
نی نی سایت: یک اسکن 5 دقیقه‌ای می‌توان افراد در معرض خطر بروز زوال عقل یا دمانس را قبل از بروز علائم شناسایی کند. محققان از اسکنرهای فراصوت برای بررسی رگ‌های خونی گردن بیش از 3 هزار نفر استفاده کردند و آنها را برای 15 سال تحت نظر داشتند.

این پژوهشگران متوجه شدند کسانی که نبض شدیدتری دارند، طی دهه بعد دچار اختلال شناختی شدیدتری نسبت به دیگر شرکت کنندگان در این آزمایش شدند.
این محققان امیدوارند روش حاضر بتواند روش جدیدی برای شناسایی کاهش قدرت شناختی باشد.

در این پژوهش که توسط گروهی بین‌المللی از دانشمندان به سرپرستی دانشگاه UCL انجام شده، محققان شدت نبضی را که به سمت مغز حرکت می‌کند، در 3 هزار و 191 نفر در سال 2002 اندازه‌گیری کردند.

نبض قوی‌تر و شدیدتر می‌تواند به رگ‌های ریز مغز آسیب برساند و تغییرات ساختاری در شبکه رگ‌های خونی مغز ایجاد کرده و باعث بروز خونریزی‌های جزئی موسوم به «مینی سکته» (سکته خفیف مغزی) می‌شود.

این تیم تحقیقاتی به مدت 15 سال حافظه و اختلال در توانایی حل مسئله این شرکت‌کنندگان را بررسی کردند و در نهایت متوجه شدند کسانی که در ابتدای این مطالعه بالاترین شدت نبض را داشتند، طی دهه آینده 50 درصد شدیدتر از بقیه دچار کاهش توانایی شناختی شدند.

با این که کاهش توانایی شناختی یکی از اولین نشانه‌های زوال عقل یا جنون جوانی است، اما به این معنی نیست که هر کس دچار کاهش توانایی شناختی شود، حتما دچار زوال عقل هم بشود.

اما با توجه به نتایج این مطالعه می‌توان گفت راه تازه‌ای برای شناسایی افراد در معرض خطر زوال عقل کشف شده است. کنترل فشار خون و کلسترول، رعایت رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و سیگار نکشیدن همگی از جمله عواملی هستند که می‌توانند به پیشگیری از زوال عقل کمک کند.

منبع: BBC

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

5 روز پیش
|
7034 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

4 روز پیش
|
5145 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14959 بازدید