2109
 سقط جنین در سه ماهه دوم بارداری و دلایل آن

سقط جنین در سه ماهه دوم بارداری و دلایل آن

1397/09/07 بازدید8281
سقط جنین در سه ماهه دوم بارداری معمولا بین هفته 12 تا 20 بارداری اتفاق می‌افتد. بعد از این زمان به زایمان زودرس یا مرگ جنین طبقه بندی می‌شود. علل سقط جنین در سه ماهه دوم بارداری را معمولا اختلالات مادرزادی، اختلالات کروموزومی، نقص مادرزادی و تروما عنوان می‌کنند. اما اغلب از دست رفتن حاملگی ربط خاصی به مصرف برخی خوراکیها یا کارهایی که فرد انجام می‌دهد ندارد و حتی پزشک هم نمی‌تواند توضیح دهد چرا این اتفاق می‌افتد.

اختلالات کروموزومی

ناهنجاریهای کروموزومی مانند تریزومی علت اصلی تقریبا انواع سقط جنین در سه ماهه اول و دوم بارداری است. علت یک چهارم سقط جنینهایی که در سه ماهه دوم بارداری اتفاق می‌افتد، به اختلالات کروموزومی مربوط است. آزمایشهای پیش از بارداری می‌تواند شما را نسبت به پتانسیل چنین اتفاقی مطلع کند. اما همیشه هم اینطور نیست.

نقص مادرزادی

نقایص مادرزادی مشکلات ساختاری هستند که ناشی از اختلالات کروموزومی نیست. نقایص مادرزادی مانند نارسایی قلبی که در جنین بروز می‌کند و ادامه بارداری را غیر ممکن می‌سازد. با توجه به نوع و شدت نقص مادرزادی ممکن است پزشک از طریق سونوگرافی بتواند تشخیص لازم را انجام دهد.

مشکلات جفت

یکی از مشکلاتی که ممکن است در سه ماهه دوم بارداری منجر به سقط جنین شود انقطاع جفت است. اگر جفت شما- ساختاری که به دیواره رحم متصل شده و مسئول رساندن مواد مغذی و اکسیژن به جنین است- به ناگهان از دیواره رحم جدا شود می‌تواند مانع از رشد جنین و رسیدن مواد مغذی و اکسیژن به جنین شده و به سقط جنین بیانجامد.

ضعف دهانه رحم

ضعف دهانه رحم به این معناست که رحم شما ضعیف بوده و خیلی زود شروع به باز شدن می‌کند. برخی خانم‌ها نارسایی گردن رحم را بعد از یک زایمان یا پس از انجام یک عمل جراحی دهانه رحم مانند روش حلقه الکتریکی (LEEP)، لیزر یا چاقوی سرد تجربه می‌کند. در موارد دیگر ناهنجاریهای مادرزادی رحم باعث باز شدن رحم می‌شود.

عفونت، عامل سقط جنین در سه ماهه دوم

عفونت رحمی یکی دیگر از علل احتمالی سقط جنین در سه ماهه دوم بارداری است. این اتفاق در کشورهای در حال توسعه بیشتر از ایالات متحده می‌افتد.

شرایط نامناسب و کنترل نشده زنان باردار

مطالعات نشان داده است دیابت بارداری، فشار خون بالا یا بیماری تیروئید میتواند موجب افزایش خطر سقط جنین در سه ماهه دوم بارداری شود.

ترومبوفیلیا

ترومبوفیلیا بالا رفتن خطر لخته های خون در عروق خونی مانند رگها و شریانهاست که ممکن است ناشی از اختلالات ژنتیکی یا مشکلات سیستم ایمنی بدن مانند لوپوس باشد. این موارد می‌تواند مشکلات در جفت و بند ناف ایجاد کند. ترومبوفیلیا گاهی اوقات حین بارداری با داروهای رقیق کننده خون و دوزهای پایین آسپرین درمان می‌شود.

ترومای شکم

هرگونه تروما مانند تصادف، افتادن، ضربه خوردن شکم می‌تواند به شما و جنین درون شکمتان آسیب رسانده و شما را مستعد سقط جنین کند. در داخل خودرو باید مدام کمربند ایمنی ببندید و کمربند را زیر رحمتان قرار دهید و از فعالیتهای فیزیکی که موجب از بین رفتن تعادل شود، خودداری کنید.

مصرف داروهای روانگردان و سقط جنین

کوکائین و متامفتامین میتوانند منجر به سقط جنین شوند. مطالعات نشان داده است استفاده از این داروها میتواند منجر به وزن کم هنگام تولد، زایمان زودرس، انقطاع جفت و مرده‌زایی شود.

علل ناشناخته در سقط جنین

گاهی اوقات هیچ کدام از موارد فوق در بروز سقط جنین موثر نیست و علت واقعی معمولا ناشناخته می‌ماند. ندانستن علت ممکن است ناخوشایند باشد اما باید بدانید که این موارد ناشناخته بسیار شایع است.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9544 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6935 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15196 بازدید