2109
قرص آهن ضریب هوشی کودکان را کم می کند؟

قرص آهن ضریب هوشی کودکان را کم می کند؟

1397/09/03 بازدید1158

نی نی سایت: درباره قرص آهن و قطره آهن همیشه شایعات زیادی وجود دارد. اینکه مصرف قرص آهن باعث کاهش ضریب هوشی کودکان می شود؟ اما این شایعه چقدر با صحت دارد؟ خدیجه رحمانی کارشناس تغذیه در پاسخ به این سوال گفت:« نه. در مقالات علمی درباره این موضوع چنین چیزی وجود ندارد. مدعیان باید به منبع خبر خود اشاره کنند که بدانیم آیا منبعی که به آن استناد کرده اند آیا موثق و علمی است یا نه و آیا مطالعات کارآزمایی بالینی و کنترل شده انجام گرفته است، چون در ضریب هوشی عوامل متعددی نقش دارد. البته ۸۰ درصد آن ژنی است و تنها ۲۰ درصد آن از عوامل محیطی تاثیر پذیر است.»
رحمانی در ادامه به سلامت نیوز گفت:«حتی احتمال چنین چیزی وجود ندارد که مصرف آهن بتواند ضریب هوشی را پایین بیاورد چون مصرف آهن به مادران باردار در مدت زمان محدودی توصیه می شد و مادران باردار از ماه چهارم بارداری تا پایان سال اول شیردهی آن را مصرف می کنند، کودکان نیز تا پایان دو سالگی قرص آهن را باید مصرف کنند به همین دلیل چیزی نیست که تاثیری در کاهش ضریب هوشی کودک داشته باشد.»
این کارشناس تغذیه در واکنش به اینکه در طب اسلامی توصیه به مصرف شیره انگور و شیره توت به جای قرص آهن و اسید فولیک برای رفع کم خونی می کنند ، گفت:«ما بیشترین تاکیدمان بر این است که افراد مواد مغذی را از طریق مصرف غذا تامین کنند نه از مکمل ولی در مواقعی که ناچاریم باید از مکمل استفاده کنیم. شیره توت و انگور به دلیل قند بالایی که دارند علیرغم اینکه ممکن است مقدار کمی آهن داشته باشند اما به دلیل حرارت بالایی که در مرحله تولید آنها به صورت سنتی می بینند فاقد ویتامین هستند مگر در شیره هایی که به شکل صنعتی تولید شده اند که البته این مواد غذایی کربوهیدرات و کالری بسیار بالایی دارند.»

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15944 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11398 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2347 بازدید