2109
۱۰ بیماری ژنتیکی که دخترها از مادرها به ارث می برند

۱۰ بیماری ژنتیکی که دخترها از مادرها به ارث می برند

1397/09/03 بازدید4485

نی نی سایت: بعضی از بیماری ها ریشه ارثی دارند و ژنتیکی هستند. یعنی ممکن است از یکی از والدین به فرزندان منتقل شود. البته استعداد ژنتیکی یک بیماری به این معنا نیست که این بیماری حتما منتقل می شود، اما می توان با دیدن نشانه ها بیشتر مراقب بود و حتی پیشگیری کرد. اگر می خواهید بیماری هایی را که از مادر به دختر می رسد، بشناسید این مطلب را بخوانید.

پیری زودرس

دانشمندان معتقدند بعضی ژن ها در میزان توانایی بدن برای مقاومت در برابر پروسه های پیری زودرس نقش دارند. این ژن ها از نسلی به نسلی دیگر، از طرف مادر منتقل می شوند. اگر دی ان ای معیوب مادرتان را به ارث برده باشید، روند پیری شما سرعت بیشتری دارد.

افسردگی

افسردگی در رده اول بیماری های هر سال قرار دارد و میلیون ها نفر در دنیا مبتلا به افسردگی هستند. دانشمندان پی برده اند ژن Slc6a15 مسئول ابتلا به افسردگی است و می تواند به ارث برسد. احتمال ابتلا به افسردگی در زنان دو برابر بیشتر از مردان است و افسردگی می تواند تبدیل به یک بیماری مزمن شود. افسردگی پس از زایمان هم می تواند ارثی باشد.

پوکی استخوان

پوکی استخوان یکی از بیماری هایی است که ممکن است از مادر به دختر برسد.این بیماری باعث تضعیف استخوان ها می شود و به همین دلیل ریسک شکستگی های استخوانی بالا می رود. این بیماری بیشتر در میان زنان شایع است و استعداد ژنتیکی یکی از مهم ترین ریسک فاکتورهای پوکی استخوان است.

روماتیسم مفصلی

دانشمندان هنوز برای این بیماری دلیل و منشا خاصی پیدا نکرده اند اما معتقدند علت آن ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی است که روی سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد. این بیماری هم یکی از بیماری هایی است که ممکن است دخترها از مادرهایشان به ارث ببرند.

آب سیاه

این بیماری هم می تواند از مادر به دختر به ارث برسد. بیماری چشمی آب سیاه یا گلوکوم در میان زنان شایع تر است و جهش های ژنتیکی مرتبط با این بیماری هم می تواند به ارث برسد.

بیماری های قلبی عروقی

ژن های زنان تعیین کننده ی شکل انباشت چربی در بدن آن ها است. اگر چربی ها در ناحیه ی شکم انباشته شوند، خطر بروز بیماری های قلبی عروقی دو برابر می شود. انباشت کلسترول اضافه در سرخرگ های کرونری که منجر به حمله ی قلبی می شود هم می تواند ارثی باشد.

میگرن

آمار نشان می دهد زنان ۳ برابر بیشتر از مردان به میگرن مبتلا می شوند. این بیماری می تواند ارثی هم باشد اما می توان از شدت این بیماری کم کرد و تعداد حمله های میگرنی را کنترل کرد.

سرطان سینه و تخمدان

دانشمندان معتقدند سرطان سینه و تخمدان هم می تواند ژنتیکی باشد و به ارث برسد. آنجلینا جولی، بازیگر مشهور هالیوودی، در سال ۲۰۱۳ عمل جراحی دابل ماستکتومی پیشگیرانه انجام داد و هر دو سینه ی او را برداشتند. دو سال بعد، نتیجه ی تست سالانه ی جولی حاکی از وجود نشانه هایی احتمالی از سرطان تخمدان در مراحل اولیه بود، به همین دلیل جولی تحت عمل جراحی اوفورکتومی پیشگیرانه قرار گرفت و تخمدان های او هم برداشته شدند. جولی این کار را برای به حداقل رساندن ریسک سرطان انجام داد، چون مادر و مادربزرگ او هر دو به دلیل ابتلا به سرطان فوت کرده بودند. دانشمندان ادعا می کنند همه جهش های ژنتیکی منجر به سرطان نمی شوند، بنابراین لازم نیست فوراً تحت چنین جراحی های پیشگیرانه ای قرار بگیرید.

بی خوابی

دانشمندان معتقدند ژنتیک هم می تواند یکی از دلایل بی خوابی باشد. آن ها همچنین متوجه شده اند بین بی خوابی و ویژگی های دیگری مثل اختلالات اضطرابی، افسردگی و روان رنجوری، اشتراک ژنتیکی زیادی وجود دارد. این مشکلات معمولا با بی خوابی همراه می شوند که بخشی از آن به دلیل پایه ی ژنتیکی مشترک آن ها است.

آلزایمر

بیماری دردناک آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است و احتمال بروز آن در زنان بیشتر از مردان است. این بیماری هم می تواند از مادر به دختر به ارث برسد.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8879 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6428 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15123 بازدید