2109
یلدا، یک شب کاملا ایرانی

یلدا، یک شب کاملا ایرانی

1397/08/23 بازدید191

مراسم شب یلدا (چلّه) از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است. شب یلدا یعنی طولانی‌ترین شب سال به تولد مهر، خدای پیمان و راستی که خدایی ایرانی است، تعلق دارد. زمان شب چله را از آخرین روز پاییز تا نخستین روز زمستان می‌دانند. ایرانیان در این شب، گرد هم آمده به قصه‌گویی و حافظ‌خوانی میپردازند. خوراکی‌های مرسوم چلّه، هندوانه و انار، تنقلات، میوه‌ و آجیل است. این جشن ریشه دهقانی دارد؛ مردم آن روزگار، خوراکی‌، خشکبار و میوه‌های تابستانی را که در طول سال و با سپری شدن فصل‌ها اندوخته‌ بودند بر سر سفره قرار داده و جشن می‌گرفتند. این شب، یادآور کوتاه بودن زندگی و ارزش یک دقیقه بیشتر کنار هم بودن است.

با ما همراه شوید تا این شب را کاملا ایرانی، برگزار کنیم:

سفره شب یلدا

سفره در فرهنگ ایرانی، نماد سخاوت است. برای آن‌که چیدمان چشمگیری داشته باشید بهتر است از رومیزی‌های ترمه و قلمکار با طرح و نقش اصیل که دارای رنگ‌‌های متنوع و جذاب هستند، استفاده نمایید.

انتخاب ظروف با طرح و نقش ایرانی جلوه سفره شما را دو چندان می‌کند. بهترین انتخاب برای قراردادن آجیل، میوه و شیرینی بر روی سفره یلدا، ظروف سفالی و میناکاری با نقش و نگار ایرانی است. همچنین برای برش‌های هندوانه می‌توانید از ظروف رنگی شیشه‌ای و یا سینی‌ها و ظروف مسی استفاده نمایید. این ظروف علاوه بر طرح‌های خلاقانه، سفره شما را ایرانی و خاص جلوه می‌دهد.

چیدمان شب یلدا

برای چیدمان سفره شب یلدا می‌توانید، از پرنده‌ها و انارهای شیشه‌ای خاص و تزیینات سفالی بهره ببرید. به کمک این دکوری‌های تزیینی و با ترکیب و هماهنگی رنگی با ظروف می‌توانید چیدمان یلدایی منحصر به فردی داشته باشید. رنگ‌های جذاب به کار رفته در این ظروف، هماهنگی خوبی با میوه‌های پاییزی و آجیل سفره شما خواهد داشت. همچنین می‌توانید سفره یلدایی خود را با مجسمه و تندیس‌های ایران باستان زیباتر کنید.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8933 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6477 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15138 بازدید