2109
سبک زندگی ناسالم، عامل سکته قلبی خانم‌ها

سبک زندگی ناسالم، عامل سکته قلبی خانم‌ها

1397/08/23 بازدید115
نی نی سایت: آمارها نشان می‌دهند که همیشه میزان سکته قلبی بین آقایان بیشتر از خانم‌ها بوده اما حالا این فاصله، به خاطر سبک زندگی ناسالم تقریبا از بین رفته؛ چراکه سبک زندگی ناسالم برای سیستم قلبی عروقی خانم‌ها خطرناک‌تر است.
مردان بریتانیایی در حال حاضر 3 برابر خانم‌ها در معرض سکته قلبی موسوم به «آنفارکتوس میوکارد» قرار دارند چراکه آنها در کل بیشتر از خانم‌ها سبک زندگی ناسالمی دارند.

البته بررسی‌های جدید رکوردهای پزشکی مربوط به نیم میلیون فرد میانسال (40 تا 69 ساله) نشان داده است سیگار کشیدن، بالا بودن فشارخون و دیابت، ریسک سکته قلبی در خانم‌ها را بیشتر از آقایان افزایش می‌دهد.
بر اساس این مطالعه که در دانشگاه آکسفورد انجام شده، اگر خانمی سیگار بکشد، فشار خونش بالا باشد یا دیابت داشته باشد، بیشتر از مردی با همین شرایط در معرض سکته قلبی قرار دارد و علتش، نحوه ذخیره چربی در بدن خانم‌هاست!

این پژوهشگران می‌گویند سیگار کشیدن به تنهایی می‌تواند ریسک سکته قلبی در یک خانم را 55 درصد بیشتر از یک مرد، افزایش دهد.
بالا بودن فشار خون هم می‌تواند یک خانم را تا 83 درصد بیش از یک آقا در معرض سکته قلبی قرار دهد و به همین ترتیب دیابت هم برای یک خانم 47 درصد بیشتر از یک مرد خطر سکته قلبی دارد.

بنابراین تا زمانیکه خانم‌ها سبک زندگی‌شان را بهبود ندهند، نرخ سکته قلبی‌شان به مردان نزدیک خواهد شد. دکتر الیزابت میلت، سرپرست این مطالعه می‌گوید: بیماری‌های قلبی عروقی یکی از بزرگترین قاتلان زنان است اما بسیاری از خانم‌ها متوجه آن نمی‌شوند. چون بیشتر توجه خانم‌ها به سرطان سینه است».

این محققان می‌گویند: «زنان بیشتر گلابی‌شکل هستند و مردان سیب‌شکل؛ همین شکل ظاهری اندام نشان‌دهنده تفاوت در نواحی تجمع چربی است که تاثیر متفاوتی بر سیستم متابولیک گذاشته و شاید بتواند علت تفاوت جنسیتی را که در دیابت دیده می‌شود، توضیح دهد».

این پژوهشگران معتقدند با افزایش شیوع ریسک فاکتورهای مرتبط با سبک زندگی که با پیر شدن جمعیت همراه می‌شود، احتمالا نرخ بروز آنفارکتوس میوکارد (سکته قلبی) در زنان به مردان نزدیک خواهد شد.
حدود 7 میلیون نفر با نوعی از بیماری قلبی عروقی در انگلستان زندگی می‌کنند که روزانه 420 نفرشان به خاطر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

منبع: Telegraph

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16386 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11584 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3398 بازدید