2109
کم کاری تیروئید در بارداری هوش کودک را کم می‌کند؟

کم کاری تیروئید در بارداری هوش کودک را کم می‌کند؟

1397/08/22 بازدید3324
بیشتر پزشکان در حال حاضر پیشنهاد می‌کنند زنان باردار آزمایش تیروئید انجام دهند. انجام این آزمایش و درمان به موقع به کمتر شدن مشکلات جنین کمک کرده و از رشد مغزی جنین محافظت به عمل می‌آورد. البته برخی دیگر می‌گویند این کار چندان ضرورتی ندارد و انجام آزمایش ممکن است خطرات دیگری به همراه داشته باشد.

غربالگری تیروئید در زنان باردار

مطالعات جدید مزایا و معایب این آزمایش را بررسی کرده است. متخصصان معتقدند میزان متعادل هورمون تیروئید برای حفظ حاملگی و کمک به رشد جنین موثر است. اختلال عملکرد تیروئید در زنانی که در سنین باروری هستند رایج است و میتوان با آزمایش خون ساده آن را تشخیص داده و با درمانهای ارزان و مناسب آن را اصلاح کرد.
جنین تا هفته 16 بارداری کاملا به هورمون تیروئید مادر وابسته است و این زمان، زمان بحرانی رشد مغز است. بنابراین افزایش بیش از حد یا کاهش هورمون تیروئید می‌تواند بر ضریب هوشی جنین بعد از تولد تاثیر داشته باشد. همچنین خطر ابتلا به پره اکلامپسی و زایمان زودرس در این شرایط بیشتر می‌شود.

غربالگری تیروئید قبل از بارداری

چرا غربالگری تیروئید لازم است؟

در اغلب کشورها پزشکان در غربالگری مرحله اول آزمایش تیروئید را انجام نمی‌دهند و این آزمایش تنها در زنانی که اختلال عملکرد تیروئید دارند یا سابقه بیماریهای خودایمنی داشته و یا زایمان زودرس دارند، تجویز می‌شود. در حالی که گفته می‌شود غربالگری تیروئید در اوایل بارداری می‌تواند ضریب هوشی یا آی کیو نوزاد را بهبود ببخشد و عوارض حاملگی را کاهش دهد.

کم کاری تیروئید در بارداری چطور درمان می‌شود؟

در بسیاری از موارد درمان کم کاری تیروئید در زنان باردار شبیه زنان غیرباردار است. داروی T4 برای جایگزینی هورمون از دست رفته تجویز میشود. بعد از آن میتوان سطح هومورن TSH را در بارداری بررسی کرد.

عوارض کم کاری تیروئید در بارداری

سالهاست پزشکان درباره رابطه بین مادران مبتلا به هیپوتیروئیدی در دوران بارداری و تاخیر رشد در نوزادان توضیح می‌دهند. این اتفاق به ویژه در مادرانی که در مناطقی زندگی می‌کنند که دچار کمبود ید هستند، شایع است. کم کاری تیروئید در زنانی که دچار بیماری خودایمنی هاشیموتو هستند نیز دیده می‌شود.
کم کاری تیروئید می‌تواند بر ضریب هوشی نوزاد تاثیر بگذارد. در مطالعه ای مشخص شد میانگین نمره IQ نوزدان مادران مبتلا به کم کاری تیروئید 4 امتیاز کمتر از کودکان مادران طبیعی بود. کاهش شدید ضریب هوشی در نوزادان مادران مبتلا به کم کاری شدید تیروئید بیشتر است. نمره IQ این کودکان 7 امتیار کمتر از حد طبیعی است. علاوه بر این 20 درصد از این نوزادان ضریب هوشی حدود 85 داشتند در مقایسه با 5 درصد از نوزادان که ضریب هوشی طبیعی دارند. کودکان مادران مبتلا به هیپوتیروئیدی به احتمال زیاد در مدرسه دچار مشکل یادگیری خواهند شد.
این مطالعه نشان می‌دهد کم کاری تیروئید کنترل نشده در زنان باردار می‌تواند اثرات دراز مدت بر مادر و کودک داشته باشد حتی اگر این کم کاری خفیف باشد.

عوارض کم کاری تیروئید در باردارها

هورمون تیروئید مادر چه زمان جنین را اذیت می‌کند

پیش از تولد جنین تا زمانی که غده تیروئید خودش شروع به کار کند به هورمون تیروئید مادر وابسته است این اتفاق تا حدود هفته 12 بارداری رخ نمیدهد. بنابراین کم کاری تیروئید مادر میتواند در ابتدای بارداری نقش مهمی داشته باشد؛ زمانی که مادر شاید حتی نداند که باردار است. اما به طور کلی در ادامه بارداری نیز کم کاری تیروئید مادر میتواند بر جنین اثر بگذارد.

عوارض کم کاری تیروئید را چطور باید کاهش داد

تمام زنان باردار مبتلا به گواتر، سطح بالای آنتی بادی خون، سابقه خانوادگی بیماری تیروئید یا با علائم کم کاری تیروئید باید آزمایش لازم برای بررسی درمان را انجام دهند. در زنانی که هیپوتیروئید مرزی یا غیربالینی دارند و نیز آنتی بادی مثبت دارند درمان با مصرف هورمون تیروئید انجام میشود. زنانی که قصد بارداری دارند نیز پیش از اقدام باید به لحاظ هورمون تیروئید بررسی شوند.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9631 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
7019 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15199 بازدید