2109
درمان سرطان دهانه رحم با لاپاراسکوپی خطرناک است؟

درمان سرطان دهانه رحم با لاپاراسکوپی خطرناک است؟

1397/08/20 بازدید1166
نی نی سایت: بیمارانی که مبتلا به سرطان دهانه رحم می‌شوند و تومورشان با جراحی به روش لاپاراسکوپی برداشته می‌شود، با اینکه زمان بهبودی‌اش به شدت کاهش می‌یابد اما احتمال مرگ زودرس و عود سرطان در این افراد بیشتر است.

بر اساس مطالعات تازه‌ای که محققان آمریکایی با توجه به نرخ نجات یافتگان در مراحل اولیه سرطان دهانه رحم انجام داده‌اند، مشخص شده این زنان بعد از درمان با تجهیزات کم تهاجمی‌تر (مثل لاپاراسکوپی)، 65 درصد بیشتر ظرف 4 سال بعد از عمل جان خود را از دست می‌دهند.

عمل لاپاراسکوپی با استفاده از ابزارهایی بلند یا جراح رباتیک انجام می‌شود تا عمل «رادیکال هیسترکتومی» انجام شود که در آن جراح از طریق یک شکاف کوچک روی شکم تمام رحم، سرویکس و بافت‌های اطراف رحم که ممکن است سرطانی شده باشد، برمی‌دارد.

بیماران در این روش می‌توانند همان روز عمل به خانه خود برگردند که در مقایسه با طول بهبودی و افزایش خطر عفونت در روش جراحی باز هیسترکتومی، بسیار موفقیت آمیز است و به همین خاطر یک دهه است استفاده از این روش بسیار رایج شده است.

در حال حاضر 60 درصد بیماران سرطان دهانه رحم که در مرحله اول بیماری‌شان هستند، با روش‌های کمتر تهاجمی مثل لاپاراسکوپی تحت درمان قرار می‌گیرند و این در حالیست که مطالعات اخیر محققان نشان داده است این جراحی‌ها نتیجه بدتری دارند و احتمالا از این به بعد برای بیمارانی که در مراحل اولیه سرطان دهانه رحم هستند، از روش‌های کمتر تهاجمی استفاده نخواهد شد.

بر اساس آمار به دست آمده از مطالعات پژوهشگران، میزان پیشرفت بیماری در بیماران جراحی‌های کمتر تهاجمی 3 برابر جراحی باز است و فقط 86 درصدشان بعد از جراحی ظرف 4.5 سال بدون عود بیماری زندگی می‌کنند که این آمار در جراحی باز هیسترکتومی، 96.5 درصد است.

میزان نجات یافتگان در جراحی کمتر تهاجمی بعد از 3 سال، 91.2 درصد بود اما این میزان در زنانی که تحت جراحی باز قرار گرفته بودند، 97.1
درصد ذکر شده است.

محققان از مشاهده چنین آماری متعجب شده‌اند اما معتقدند که روش‌های کمتر تهاجمی مثل لاپاراسکوپی هنوز گزینه بسیار مناسبی برای انچام دیگر جراحی‌ها و سرطان‌هاست.

منبع: Independent

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها