2109
نور خورشید باکتری‌ها را می‌کُشد!

نور خورشید باکتری‌ها را می‌کُشد!

1397/08/19 بازدید284
نی نی سایت: سالیان سال است که مادربزرگ‌ها اصرار دارند نور خورشید برای تمیزی خانه و زندگی خوب است و حالا محققان در پژوهشی تازه مشخص شده که نور خورشید به باکتری‌ها حمله می‌کند و واقعا موثر است.

در واقع، باکتری‌هایی که در گرد و غبار زندگی می‌کنند و با بیماری‌های تنفسی مرتبط هستند، با نور خورشید از بین می‌روند. به گفته دکتر اشکان فرهی‌پور، سرپرست این مطالعه در دانشگاه اورگان، آدم‌ها بیشتر وقت‌شان را در محیط سرپوشیده هستند که بیشتر در معرض ذرات غباری هستند که انواع باکتری را با خود حمل می‌کنند که شامل باکتری‌های بیماری‌زایی است که می‌توانند بیمارمان کنند و دوری از این باکتری‌ها در محیط‌های بسته غیرقابل اجتناب است.

این محققان با ساخت 11 فضای مینیاتوری مشابه با آب و هوای کنترل شده که فقط برخی از آنها نورگیر(نور خورشید) بودند، مطالعه خود را انجام دادند. آنها با اندازه‌گیری سطح باکتری‌های موجود در هوای تمام فضاها، متوجه شدند سطح باکتری‌های زیست‌پذیرشان (زنده و قابل تکثیر) در اتاق‌های تاریک 12 درصد بود. اما این میزان در اتاق‌های نورگیر (نور روز) به 6.8 کاهش یافت و اتاق‌هایی که در معرض نور فرابنفش قرار داشتند، میزان باکتری‌های زیست‌پذیرشان 6.1 درصد بود.

معروف است که نور فرابنفش می‌تواند برخی از باکتری‌ها را از بین ببرد اما معمولا توسط شیشه پنجره‌ها فیلتر می‌شود. تا امروز همیشه گفته می‌شد نورگیر بودن ساختمان (استفاده از نور طبیعی در ساختمان) برای راحتی دید یا سلامت عمومی خوب است اما حالا مشخص شده نور خورشید حتی در کیفیت هوایی که تنفس می‌کنیم هم، تاثیر دارد.

منبع: Sciencealert

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16330 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11567 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2836 بازدید