2109
انواع سونوگرافی بارداری+مزایا و معایب آن‌ها

انواع سونوگرافی بارداری+مزایا و معایب آن‌ها

1397/08/19 بازدید3213
اگر باردار هستید ممکن است بخواهید بدانید که تفاوت سونوگرافی دوبعدی، سه بعدی و چهار بعدی چیست. بیشتر زنان دست کم یک سونوگرافی در طول بارداری انجام می‌دهند این سونوگرافی اغلب در غربالگری مرحله اول انجام می‌شود. اما همانطور که تکنولوژی‌های تصویربرداری جدید فراصوت گسترده می‌شود، ممکن است عبارات مختلفی مانند سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی نیز به گوشتان خورده باشد.

تفاوت انواع مختلف سونوگرافی

انواع مختلفی از سونوگرافی در دوران بارداری وجود دارد. در همه انواع سونوگرافیهای بارداری از امواج صوتی برای تولید تصویر استفاده می‌شود. سونوگرافی دو بعدی قدیمی‌ترین نوع سونوگرافی است. اما این نوع سونوگرافی بارداری از آنجا که سیاه و سفید و پر از خطوط نامفهوم است در صورتی که ذوق مادرانه داشته باشید، می‌تواند شما را ناامید کند چون شما دلتان می‌خواهد اولین تصویری که از جنین درون شکمتان می‌بینید واضح باشد. در سالهای اخیر اما سونوگرافی های سه بعدی و چهار بعدی هم وارد بازار شده است. اما این نوع سونوگرافی‌های استاندارد سونوگرافی دوران بارداری نیست و ممکن است تحت پوشش بیمه قرار نگیرد مگر آنگه پزشک آن را لازم بداند. هرچند که شما شکل صورت و بینی نوزادتان را می‌توانید مشاهده کنید.

سونوگرافی بارداری

سونوگرافی دو بعدی یک تصویر صاف و با خطوط بیرونی مشخص از جنین به شما می‌دهد. اما میتوان برای دیدن اندامهای داخلی جنین نیز استفاده شود. این نوع سونوگرافی برای تشخیص نقایص قلب، مسائل مربوط به کلیه‌ها و دیگر قسمتهای درونی جنین مفید است.
سونوگرافی سه بعدی برای نشان دادن تصاویر سه بعدی بیرونی ممکن است مفید باشد و اغلب در تشخیص شکاف کام و لب به کار میرود. آنچه سونوگرافی چهار بعدی انجام می‌دهد این است که تصویر جنین مدام به روز می‌شود. و باعث حرکت تصویر شده درست مثل اینکه شما در حال تماشای فیلم هستید.

مزایا و معایب سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی

هر یک از انواع سونوگرافی بارداری دارای مزایا و معایبی است. بیشتر خانواده‌ها تصاویر سه بعدی را ترجیح می‌دهند زیرا تصویر آن بیشتر شبیه یه چیزی است که از کودک در دنیای واقعی انتظار می‌رود در حالی سونوگرافی دوبعدی اینطور نیست. شما برای انجام سونوگرافی باید با پزشکتان مشورت کند تا او براساس ضرورت نوع سونوگرافی را که باید برای شما انجام شود، تجویز کند. در هر صورت سونوگرافی دوبعدی از سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی ایمن‌تر است چون زمان زیادی برای انجام این نوع سونوگرافیها صرف می‌شد و ممکن است حرارت زیادی به جنین منتقل شود که ایمن نیست.

دلایل سونوگرافی

سونوگرافی برای تعیین برخی متغیرها در دوران بارداری استفاده می‌شود که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • چگونگی رشد جنین
  • سن جنین
  • هرگونه مشکل در رحم، تخمدان، گردن رحم یا جفت
  • تعیین تعداد جنین و بارداری چندقلویی
  • هر گونه مشکل در جنین یا مادر
  • ضربان قلب جنین
  • رشد و موقعیت جنین در رحم
  • سطح مایع آمنیوتیک مادر
  • علائم سندرم داون
 
انجام سونوگرافی در بارداری

دلیل انجام سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی

یکی از مهمترین دلایل پزشکی برای انجام سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی تشخیص شکاف لب و کام است. در این نوع سونوگرافی به دلیل تصویر واضحی که از صورت جنین نشان داده می‌شود می‌توان به این مشکل پی برد. اما تجویز این نوع سونوگرافی تنها زمانی است که پزشک نسبت به این مشکل با توجه به سابقه خانوادگی یا سونوگرافی‌های قبلی مشکوک باشد.

سونوگرافی فقط برای اهداف پزشکی است

سازمان غذا و داروی آمریکا توصیه می‌کند سونوگرافی تنها و تنها برای اهداف پزشکی استفاده شود. به همین دلیل در ادامه تاکید می‌کند که انجام سونوگرافی باید در مکان‌هایی که دستگاه سونوگرافی و سونوگرافیست ماهر و مجرب وجود دارد اقدام به سونوگرافی کنید.

 
با تشکر از همکاری سونوگرافی نیلو برای عکاسی

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16139 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11474 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2469 بازدید