2109
استرس زیاد مغزتان را خراب می‌کند!

استرس زیاد مغزتان را خراب می‌کند!

1397/08/14 بازدید232
نی نی سایت: بزرگسالانی که میزان کلی هورمون استرس در بدن‌شان زیاد است، در مقایسه با کسانی که استرس کمتری دارند، با احتمال بیشتری از خرابی حافظه و کوچک شدن مغز قرار دارند. بر اساس این نتایج استرس تاثیر منفی بر حافظه و قدرت تفکر دارد.

در این پژوهش محققان برای یک دهه میزان کورتیزول، هورمونی که به بدن کمک می‌کند در مقابل استرس واکنش نشان دهد، دو هزار و 231 نفر با میانگین سنی 49 سال را اندازه‌گیری کردند.

در شروع این مطالعه، از این داوطلبان خواسته شد در یک آزمون روانشناسی و ارزیابی حافظه و مهارت‌های شناختی شرکت کنند و همین آزمون‌ها 8 سال بعد دوباره تکرار شد.

محققان با گرفتن نمونه خون، سطح هورمون کورتیزول همه این افراد را نیز اندازه‌گیری کردند و از آن برای تقسیم‌بندی افراد به سه دسته کم استرس، پر استرس و استرس متوسط استفاده کردند.

در نتیجه تحلیل این اطلاعات مشخص شد افراد پر استرس، سطوح بالاتری از کوتیزول دارند و نسبت به کسانی که سطح کورتیزول نرمالی دارند، امتیاز کمتری در آزمون حافظه و مهارت تفکر گرفتنند.

تقریبا تمام این داوطلبان تحت اسکن MRI هم قرار گرفتند تا حجم مغزشان اندازه‌گیری شود. نتیجه این تصاویر نشان داد حجم کلی قشر مخِ مغز در افراد پر استرس، کمتر از افرادی است که کورتیزول‌شان در حد نرمال است.

منبع: Independent

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15835 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11347 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2319 بازدید