2109
با این کتاب به بچه ها یاد بدهید که حسود نباشند

با این کتاب به بچه ها یاد بدهید که حسود نباشند

1397/08/14 بازدید549

کتاب خرسی و حسودی

  • نویسنده : کرنلیا ماد اسپلمن
  • تصویرگر : کتی پارکینسون
  • مترجم : هایده کروبی
  • انتشارات فنی ایران، 1396
  • قیمت نسخه کاغذی : 4000تومان
  • مخاطب : کودکان 4 تا 7 ساله
یکی از مهمترین مهارت‌هایی باید به کودک خود آموزش بدهیم؛ شناخت هیجانات منفی از جمله حسودی است. کودک در موقعیت های بسیاری حسودی می‌کند و با توجه به این احساس ناخوشایند ممکن است رفتار عصبانی، پرخاشگرانه یا غمگین نشان بدهد. اولین قدم در این آموزش، به رسمیت شناختن این احساس است. ما هیچگاه نباید احساسات منفی و ناخوشایند کودک را نفی کنیم؛ بلکه به او یاد می‌دهیم هنگام بروز این احساسات، باید چگونه رفتار کند و از تلخی و آسیب احتمالی بکاهد.
این کتاب نیز که از مجموعه کتاب های نردبان است که به آموزش احساسات و مدیریت احساسات ناخوشایند و گاه ترسناک می‌پردازد. کودکان امروزه با توجه به کاهش جمعیت خانواده ها و در دسترس بودن امکانات بسیار و فراهم شدن بلافاصله نیازهایشان، کمتر از حد معمول تحمل ناکامی یا برتری کودک دیگری را دارند. در بسیاری از دورهمی ها و مهمانی‌ها به کرات کودکانی را می‌بینیم از نداشتن یک اسباب بازی خاص، یا مرکز توجه نبودن، گریان و عصبانی هستند یا با هم کشمکش دارند.


کتاب راهکارهای خوبی به کودک یاد می‌دهد. از او می‌خواهد وقتی حسودی می‌کند کارهایی انجام دهد که به بهتر شدن حالش کمک می‌کند. مثلا به دیگران بگوید چه احساسی دارد. آن وقت می‌فهمد که این احساسی است که همه افراد گاهی دچارش می‌شوند. یا اگر دوست دارد دیگران بیشتر به او توجه کنند، آن را بدون خشم یا ناراحتی بیان کند. آن وقت یاد می‌گیرد گاهی باید صبر کند تا توجهی که می‌خواهد را دریافت کند. تمرین صبر کردن و خود را سرگرم کردن نیز یک راهکار خوب برای مدیریت حسادت است.
یکی از خوبی‌های کتاب هایی از این دست، این است که بارها و بارها می‌توان در موقعیت های مشابه آنرا با کودک بازخوانی کرد. تصاویر را تحلیل و بررسی کرد و راهکارها را در موقعیت‌های مختلف یادآوری و تمرین نمود. تصویرگری زیبای کتاب نیز در افزایش جذابیت و انتقال بهتر مفاهیم کمک شایانی کرده است.

کتاب اصول کارکرد مغز در کودکان

  • نویسنده : دکتر جان مدینا
  • مترجم : دکتر شهریار نظری
  • انتشارات صابرین،1397
  • قیمت نسخه کاغذی : 30000تومان
  • قیمت نسخه دیجیتال : 18000تومان
مخاطب : والدین کودکان پیش از دبستان و همه زوج‌ها و پدربزرگ و مادربزرگهایی که منتظر اولین فرزند و نوه خود هستند. یکی از دغدغه‌های من، هم به عنوان مادر دو فرزند و هم به عنوان روانشناس، معرفی کتاب هایی کاربردی و مفید برای خانواده های متوسط ایرانی است. اصولا ارائه دستورالعمل هایی پرهزینه و گاه بسیار وقت گیر، برای تربیت و اصلاح رفتار کودک، باعث انفعال و ناامیدی در والدین می‌شود. چرا که فکر می‌کنند این روش‌ها و سبک‌های تربیتی یا بسیار سخت و یا خیلی لوکس هستند.
امروزه والدین با انبوهی از پیشنهادها و توصیه ها برای پرورش کودک نابغه و باهوش و موفق و درخشان روبرو هستند. طبیعی است که فراهم کردن بهترین امکانات و آموزشها برای کودکانمان، باعث افزایش رضایت از خود و اعتماد به نفس بیشتر ما به عنوان والدینی متعهد و اندیشمند می‌شود. ولی واقعا چقدر از دستورالعمل‌ها و توصیه‌هایی که در کتابها و فضای مجازی می‌بینیم و می‌خوانیم برای ما کاربردی هستند؟ چند درصد ادعاهایی که محصولات پرورشی و آموزشی کودکان در کشف و رشد استعدادهای فرزندان دارند، معتبر و درست است؟
پاسخ به اینها و سوالهای بسیاری از این دست، آقای دکتر جان مدینا را بر آن داشت تا دست به نگارش این کتاب بزند. او که یک زیست شناس و محقق در زمینه رشد مغز است؛ در سمینارهایی که برای والدین درباره چگونگی رشد مغز جنین و کودک برگزار می‌کرد؛ متوجه شد که دانستن روند رشد نیمکره‌های مغزی و سرعت حیرت انگیز رشد سلولی مغز، چیزی از نگرانی های والدین کم نمی‌کند. آنها مشتاق و نگرانند که بدانند برای پرورش استعداد و توانمندی‌های مغزی کودک خود در دنیای امروز باید چه کنند؟ آیا آموزش و پرورش استعدادهای کودک از زمان جنینی شروع می‌شود؟ چه کنند تا فرزند آنها به بهترین دانشگاه ها راه پیدا کند یا گرفتار مواد مخدر و دوستان نامناسب نشود؟ سوالات و نگرانی هایی از این دست، جهانشمول است و فارغ از فرهنگ و سطح اجتماعی. اقتصادی می‌توان به آنها پرداخت.


چیزی که این کتاب را از دیگر کتاب های متعدد این حوزه متمایز می‌کند؛ رویکرد توهم ستیز و کاملا مبتنی بر شواهد علمی و پژوهشی آن است. نویسنده در ابتدا با بیان برخی افسانه‌ها و مطالب غیر علمی که متاسفانه از بدیهیات تربیت کودک تلقی می‌شوند؛ ذهن خواننده را آماده تغییر و تحول می‌کند. سپس نشان می‌دهد که برای ایجاد هر نوع عادت و رفتار مناسب در کودک، باید توان ذهنی و مرحله رشدی او را در نظر بگیریم. در هر بخش، با زبانی ساده و شیوا از جدیدترین پژوهشهای علمی و دانشگاهی صحبت می‌کند و باورهای غلط و غیرمنطقی ما درباره روشهای فرزند پروری را به تردید تبدیل می‌کند. نشان می‌دهد گاهی صرف کردن هزینه زیاد برای آموزش کودک، ضامن کسب نتیجه مطلوب نیست؛ چرا که کودک ما نیازمند گذراندن ساعات باکیفیت بیشتری با والدین حامی و مهربان خود است.
نویسنده به ما یاد می‌دهد که مغز کودک در تمام طول رشد فقط و فقط یک هدف دارد و آن هم در امان ماندن از خطرات، و زیستن در امنیت و آرامش است. بنابراین هرگونه آموزش یا اصلاحی باید در فضایی عاری از استرس و ارعاب صورت گیرد؛ و هر گونه تغییر و آموزش و اصلاح به معنی تغییر در کاکردهای مغزی است.
فصل بندی و عنوان های بخش های کتاب نیز بسیار جالب و متفاوت است. نویسنده به شرایط مناسب و مفید برای رشد مغز در دوران جنینی می‌پردازد. جایی که نگرانی‌های والدین جوان همراه با بی‌تجربگی و کمال گرایی روزافزون آنها، باعث بروز سوالها و ابهام‌های زیادی می‌شود. سپس به مخاطرات و ناکامی‌هایی که تولد اولین فرزند به روابط زوجین وارد می‌کند می‌پردازد. به شکلی کارت پستال گونه ما منتظر شکوفایی عشق و تفاهم در خانواده با تولد اولین فرزند هستیم؛ ولی بسیاری از پژوهشها نشان می‌دهند در سال اول زندگی کودک، میزان رضایت زناشویی به پایینترین حد خود می‌رسد و والدین جوان فشار و ناکامی و احساس بی‌کفایتی زیادی را تحمل می‌کنند. استرس‌های آنها که ناشی از بی‌تجربگی در نگهداری از این موجود عزیز و نیازمند است؛ باعث افزایش تنش و افسردگی می‌شود. در این بخش می‌آموزیم که چگونه با بهبود روابط بین زوجین، رشد بهینه مغز کودک و در نتیجه آینده او را بیمه کنیم.
سپس نویسنده در سه فصل به پیش نیازها و روند پرورش کودک شاد، کودک باهوش و کودک اخلاقی می پردازد. او نشان می‌دهد که در همه مراحل زندگی، تسلط بر مهارت های ارتباطی بین فردی و داشتن روابط گرم و پایدار، شناخت و مدیریت درست هیجان ها و توجه به اخلاقیات باعث می‌شود کودک ما زندگی سالم و شادی داشته باشد و انسان موفق‌تری شود. همه این ها فقط و فقط در تبادل عاطفه و احساس با والدین و داشتن محیط امن حاصل می‌شود. چرا که گفتیم مغز کودک بیش از هر چیزی به دنبال امنیت است.
این کتاب علاوه بر اینکه به شما می‌آموزد چگونه مغز و رفتار فرزند خود را پرورش دهید تا توانمند و شاد و اخلاقگرا باشد؛ بلکه کمک می‌کند با پرهیز از کمال گرایی‌های استرس زا، از والدگری خود لذت ببرید و خود نیز همراه با فرزندتان، در مسیر بهبود و اصلاح و شناخت بیشتر خود گام بردارید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8819 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6383 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15120 بازدید