2709
مهمترین دلیل نارسایی قلبی نوزادان و کودکان

مهمترین دلیل نارسایی قلبی نوزادان و کودکان

1397/08/09 بازدید2183

نی نی سایت: نارسایی قلبی نوزادان و کودکان مهمترین عامل نگرانی مادر و پدرهاست. اما این نارسایی قلبی به چه دلایلی رخ می دهد؟ علی اکبر زینالو فوق تخصص قلب کودکان و دبیر علمی سی امین همایش بین المللی بیماری های کودکان ایران درباره نارسایی قلبی نوزادان و کودکان توضیح می دهد.« وقتی قلب نتواند اکسیژن مناسب بافت های بدن را تامین نماید و نیازهای متابولیک بدن را برطرف سازد و یا حجم خون مناسب در هر ضربه قلبی به رگ های اصلی بدن پمپاژ نشود، نارسایی قلبی تلقی می شود. تنگی های خروجی قلب شایع ترین علت نارسایی قلب در دو هفته اول زندگی نوزادی است و همچنین ورود حجم زیاد خون به قلب باعث بزرگی و ناتوانی قلب می شود (سوراخ های بزرگ بین بطنی، نارسایی دریچه های دهلیزی بطنی، کانال باز شریانی و ...) که مورد دوم شایع ترین علت نارسایی قلب در شیرخواران و کودکان است.»
نارسایی قلبی نوزادان

نارسایی احتقانی در نوزادان و کودکان

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه به مهر گفت:« نارسایی احتقانی قلب شایع ترین مشکل اورژانس در کودکان دچار بیماری قلبی است. در بین کودکانی که به سمت نارسایی قلب پیشرفت می کنند، ۸۰ درصد در سال اول زندگی نارسایی احتقانی پیدا می کنند که شایع ترین دلیل آن ناهنجاری های مادرزادی قلبی است و ۲۰ درصد بقیه پس از سال اول زندگی به سمت نارسایی پیشرفت می کنند. در این گروه سنی در ۵۰ درصد موارد علت باز هم ناهنجاری های مادرزادی است و در ۵۰ درصد دیگر بیماری‌های اکتسابی و آنمی ها مسئول نارسایی احتقانی قلب هستند.»
دبیر علمی سی امین همایش بین المللی بیماری های کودکان درباره درمان این نارسایی ها گفت:« درمان دارویی مناسب و به موقع و اقدامات درمانی غیر جراحی و جراحی در نوزادان و شیرخواران و کودکان نجات بخش است. امروزه با پیشرفت امکانات تشخیصی در زایشگاه ها و کلینیک ها و بیمارستان‌ها تشخیص نارسایی قلب سریع‌تر انجام می شود و همچنین با اقدامات درمانی مناسب بیماری‌های قلبی کودکان بروز نارسایی قلب کاهش یافته و نتیجتاً طول عمر و کیفیت زندگی این بیماران بهتر و بیشتر شده است.»

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها