2109
باورهای اشتباه و خطرناک درباره واکسن آنفلوانزا

باورهای اشتباه و خطرناک درباره واکسن آنفلوانزا

1397/08/05 بازدید643
نی نی سایت: سال گذشته میزان مرگبار بودن آنفلوانزا در فصل سرما در آمریکا بسیار بالا بود و بنابر آمار تخمینی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، 80 هزار آمریکایی به خاطر ابتلا به این ویروس زمستان گذشته جان خود را از دست دادند که از دهه 1970، بیشترین میزان ثبت شده مرگ و میر بر اثر آنفلوانزا بوده است.

از این تعداد 183 نفرشان خردسال بودند که 80 درصدشان واکسن آنفلوانزا تزریق نکرده بودند! در صورتی که اگر والدین این بچه‌ها اقدام به تزریق واکسن آنفلوانزا کرده بودند، این تراژدی رخ نمی‌داد.

مطالعات تازه محققان بعد از جمع‌آوری اطلاعات موجود در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نشان داده است 53 درصد از 704 والدین کودکان و نوجوانان زیر 18 سال که در این مطالعه شرکت داشتند، تصور می‌کنند فرزندشان با تزریق واکسن آنفلوانزا دچار این بیماری می‌شود.

این باور اشتباه بسیار خطرناک است و می‌تواند با شروع آنفلوانزای زمستانی جان بچه‌ها را به خطر بیندازد: «بخش‌هایی از ویروس که استفاده می‌شود، کاملا مرده‌اند بنابراین نمی‌توان از این واکسن، آنفلوانزا گرفت».

یک‌سوم از والدینی که در این مطالعه شرکت داشتند، معتقدند واکسن آنفلوانزا نمی‌تواند مانع از ابتلا به آنفلوانزا شود که متخصص کودکان، دکتر ژان مورجانی با بیان این حرف می‌گوید: «با وجودی که تزریق واکسن یکی از مطمئن‌ترین روش‌های محافظت از خود در برابر ویروس آنفلوانزاست اما ایمنی صددرصدی هم ایجاد نمی‌کند؛ به خصوص اگر واکسن‌ها را به موقع تزریق نکنید».

بعد از تزریق واکسن، دو هفته طول می‌کشد تا بدن آنتی‌بادی‌های مورد نیاز برای مقابله با آنفلوانزا را بسازد. بنابراین اگر در این دوران فرد با ویروس تماس پیدا کند، ممکن است بیمار شود؛ به همین خاطر است که باید واکسن آنفلوانزا سر موعد و به محض امکان، تزریق شود.


باورهای اشتباه و خطرناک درباره واکسن آنفلوانزا

البته مردم عقاید نادرست دیگری هم در مورد واکسن آنفلوانزا- مثل هر واکسن دیگری- دارند: واکسن‌ها باعث صدمه جدی به سلامت بدن می‌شود!
در این مطالعه مشخص شد 30 درصد والدین، واکسن آنفلوانزا را یک توطئه می‌دانند و 28 درصدشان هم تصور می‌کنند این واکسن باعث اتیسم می‌شود! اما هیچ یک از این باورها درست نیست.

مورجانی می‌گوید: «بعد از سال‌ها مطالعه ما حالا مطمئنیم که واکسن آنفلوانزا خطری ندارد و کاملا ایمن است. این واکسن نه تنها باعث اتیسم یا هر اختلال و بیماری دیگری نمی‌شود بلکه بهترین راه برای محافظت از خود و خانواده‌تان در برابر آنفلوانزاست».

اگر بخواهیم مقایسه کنیم، هر سال 40 هزار نفر در آمریکا بر اثر تصادفات وسایل نقلیه جان خود را از دست می‌دهند -که این آمار، نیمی از تعداد قربانیان آنفلوانزا در سال 2017-2018 است- اما 9 نفر از هر 10 نفر کمربند ایمنی خود را می‌بندند.

بنابراین با وجود همه حرف و حدیث‌هایی نامعتبری که در مورد واکسن آنفلوانزا وجود دارد و از دهان دوست و آشنا و خانواده می‌شنوید، یا حتی اگر در دوران بارداری هستید بهتر است فقط به متخصصان اعتماد کنید و در خصوص اینکه خودتان یا فرزندتان به واکسن آنفلوانزا نیاز دارد یا خیر، با آنها مشورت کنید، چراکه تزریق واکسن آنفلوانزا در دوران بارداری هم گاهی لازم است.

منبع: ScienceAlert

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15480 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11002 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2241 بازدید