2109
میگرن یک اختلال زنانه است؟

میگرن یک اختلال زنانه است؟

1397/08/02 بازدید687
نی نی سایت: میگرن می‌تواند مردان، زنان و حتی بچه‌ها را درگیر کند اما میزان اختلالی که در زندگی هر یک از آنها ایجاد می‌شود، با هم برابر نیست.

تعداد بسیار زیادی از کسانی که بر اثر حملات مزمن میگرنی زندگی‌شان فلج می‌شود، خانم هستند که بر اساس تحقیقات موسسه میگرن انگلستان، این آمار 85 درصد است.

محققان اعصاب شناسی دانشگاه هاروارد می‌گویند: «در یکی از مطالعات گذشته، این نتیجه به دست آمد که «زنانه بودن میگرن غیرقابل انکار است» و حالا باز همین واقعیت تکرار شده. متاسفانه میگرن زنان را بسیار بیشتر از مردان و بچه‌ها درگیر می‌کند».

به گزارش سازمان جهانی بهداشت، یک نفر از هر 7 بزرگسال در دنیا دچار میگرن است و هنوز مشخص نیست که چرا زنان بیش از مردان درگیر این اختلال عصبی می‌شوند. اما زنان بیش از مردان مستعد هر نوع درد هستند و با این حال همیشه هم دردشان جدی گرفته نمی‌شود؛ چراکه عموم افراد تصور می‌کنند زنان برای درخواست کمک افراط می‌کنند».

از آنجا که درد میگرن در بیشتر موارد با انجام کارهای روزمره شدت می‌گیرد، این افراد ترجیح می‌دهند در حالت سکون و سکوت باقی بمانند و مسلما راندمان این افراد کاهش می‌یابد.


میگرن، یک اختلال زنانه

مبتلایان به میگرن حتی نسبت به نور و صدا حساس می‌شوند و در شرایطی که دچار حمله میگرنی شده‌اند، کار کردن برایشان سخت است.
البته قبل از دوران بلوغ، پسرها بیشتر از دخترها دچار حملات میگرنی می‌شوند اما بعد با تحولاتی که در بدن رخ می‌دهد، این روند تا قبل از یائسگی برای دختران و زنان برعکس می‌شود. بعد از یائسگی دردهای میگرنی در بیشتر خانم‌ها کاهش می‌یابد.
 
میگرن یک اختلال عصبی است که بیشتر زنان را درگیر می کند

به همین خاطر بیشتر محققان معتقدند زنانی که دچار اختلالات هورمونی هستند، به خصوص زمانی که هورمون استروژن در زمان قاعدگی افت می‌کند، بیشتر دچار دردهای میگرنی می‌شوند؛ این حملات عموما چندین روز قبل‌تر یا چند روز بعد از پریود رخ می‌دهد.

به گفته این پژوهشگران، در زمان پریود و تخمک‌گذاری و چند روز بعد از زایمان، سطح استروژن به طرز تحریک‌کننده‌ای سقوط می‌کند و همین مشکل‌ساز است. اما بعد از یائسگی که سطح استروژن پایین می‌ماند-نه اینکه سقوط کند- بیشتر خانم‌های میگرنی حال‌شان بهتر می‌شود.

سقوط استروژن باعث افزایش تحریک پذیری کورتکس مغز می‌شود. میگرن یکی از اختلالاتی است که طی آن، قشر مغز تحریم پذیر می‌شود و معمولا ژنتیکی است.

محققان امیدوارند به زودی بتوانند درمان مناسبی برای این اختلال پیدا کنند؛ با این که دفعات و شدت حملات میگرنی با افزایش سن خانم‌ها کاهش می‌یابد اما قطعا روزهایی که به خاطر آن از دست داده‌اند، هیچگاه برنمی‌گردد.

منبع: ScienceAlert

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8700 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
6282 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15101 بازدید