2109
آخرین آمار مرگ‌ومیر مادران باردار در ایران

آخرین آمار مرگ‌ومیر مادران باردار در ایران

1397/08/02 بازدید223

نی نی سایت: مرگ و میر مادران باردار در زمان زایمان یکی از بدترین اتفاقهایی است که متاسفانه هنوز هم در خیلی از کشورهای دنیا رخ می دهد. اما اداره سلامت مادران وزارت بهداشت برای کاهش آمار مرگ و میر زنان باردار در ایران برنامه های مختلفی دارد. یکی از این برنامه ها این است که در 12 سال آینده میزان مرگ مادران بارد به 8.7 در هر 100 هزار موالید زنده برسد. دکتر نسرین چنگیزی رییس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت،در این باره گفت: «برنامه‌ریزی‌های ما برای آینده این است که میزان مرگ مادران را که در حال حاضر حدود ۲۰ در هر ۱۰۰هزار موالید زنده است تا ۱۲ سال آتی به ۸.۷ در هر ۱۰۰هزار نفر برسانیم. برنامه اصلی اداراه سلامت مادران و وزارت بهداشت، سلامت مادران و همچنین تضمین سلامت نوزادان تا دو ساعت ابتدای عمرشان است. در این راستا برنامه‌هایی کلی از قبیل خدمات خارج از بیمارستانی برای تضمین سلامت مادران در خدمات بهداشتی و مراقبتی در هر رده، خدمات بیمارستانی با عنوان بیمارستان دوستدار مادر و مراقبت‌های بعد از زایمان تا شش هفته پس از زایمان را داریم.»


آمار مرگ و میر مادران به ازای هر تولد زنده

رییس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت درباره وضعیت سلامت مادران در کشور به ایسنا گفت: «ما جزو هفت کشوری هستیم که تا سال ۲۰۱۵ به اهداف توسعه هزاره از مرگ مادر و بهترین شرایط کاهشی میزان مرگ مادران را داشتیم. برنامه‌ریزی‌های ما برای آینده این است که میزان مرگ مادران را که در حال حاضر حدود ۲۰ در هر ۱۰۰هزار موالید زنده است تا ۱۲ سال آتی به ۸.۷ در هر ۱۰۰هزار نفر برسانیم. این برنامه‌ریزی باید به گونه‌ای باشد که بیشترین اقدامات در راستای علل قابل پیشگیری مانند خون‌ریزی‌های بعد از زایمان و فشارخون‌های بارداری انجام شود. در سال۹۷ به صورت متمرکز روی استان‌هایی که میزان مرگ در بین مادران بر اثر خون‌ریزی و ... زیاد بود، برنامه‌ریزی برای کاهش مرگ را شروع کردیم که در سال آینده این برنامه‌ها اجرایی می‌شوند. امیدواریم با اجرایی شدن برنامه‌ها ظرف دو تا سه سال آینده روند کاهشی را در علل قابل پیشگیری شاهد باشیم. »
زایمان طبیعی و کاهش مرگ و میر مادران باردار


شناسایی مادران پر خطر

چنگیزی در ادامه گفت:« هدف دیگر ما شناسایی راحت‌تر و سریع‌تر مادران پرخطر است، در این زمینه معاونت بهداشت و درمان در ارتباط با یکدیگر همکاری‌های لازم را نیز انجام می‌دهند. علاوه بر این همکاری‌ها، برنامه‌های عملیاتی طی دو ،سه سال گذشته برای کاهش عوارض شدید بارداری و زایمان نیز اجرا شده است. برای ایجاد بهترین شرایط و محیط برای زایمان و به دنیا آمدن نوزادان سالم نیز برنامه‌ریزی‌هایی با کمک معاونت درمان انجام شده است که در بسته خدمتی سلامت مادران ارائه می‌شود. »

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها