2109
چرا نباید بعد از قطره آهن به نوزاد شیر داد؟

چرا نباید بعد از قطره آهن به نوزاد شیر داد؟

1397/07/24 بازدید12220

نی نی سایت: قطره دادن به نوزاد یکی از سخت ترین کارهای مادرهاست. به خصوص اگر کودک دندان هم درآورده باشد و قطره روی دندان بریزد و...خیلی از مادرها نگران دندانهای فرزندانشان هستند که با قطره آهن نپوسد و خراب نشود. اما قطره آهن که این قدر برای سلامتی نوزادان ضروری است می تواند باعث خرابی و پوشیدگی دندانهای آنها شود؟ دکتر علی محتشمی متخصص اطفال در پاسخ به این سوال می گوید:« قطره آهن تاثیری در پوسیدگی دندان کودک ندارد و صرفا باعث تغییر رنگ و سیاه شدن دندان‌ها می‌شود که آن هم با رعایت اصول بهداشتی مثل تمیز کردن دندان‌های شیرخوار با مسواک انگشتی یا پارچه نخی آغشته به آب و چکاندن قطره آهن در انتهای دهان قابل پیشگیری است.»
دکتر محتشمی در ادامه به باشگاه خبرنگاران می گوید:« والدین نباید برای سیاه شدن دندان کودکشان پس از مصرف قطره آهن نگران باشند، چرا که مدتی پس از پایان دوره مصرف قطره آهن، سیاهی دندان‌ها برطرف می‌شود، می‌توان به جای قطره آهن و مولتی ویتامین، از قطره خارجی مولتی‌ویتامین به همراه آهن و زینک استفاده کرد و آن را به شیرخوار داد.
البته این قطره‌ها هم ممکن است دندان کودک را سیاه کنند، بلافاصله پس از چکاندن قطره به داخل دهان کودک، از آب جوشیده سرد شده استفاده کنید و سپس با مسواک انگشتی، دندان کودک را تمیز کنید.»

بعد از قطره آهن به نوزاد شیر ندهید

اگر نوزاد قطره آهن را بالا آورد چه کار کنیم؟ این سوال خیلی از مادرهاست. دکتر محتشمی می گوید:« اگر کوک به هیچ‌وجه قطره آهن را نخورد باید در مرحله اول قلق نوزادتان را پیدا کنید. اینکه برخی مادران می‌گویند نمی‌شود و نمی‌خورد و با این توضیحات خود را توجیه می‌کنند و دیگر به کودک قطره آهن را نمی‌دهند، باید بدانند رفتارشان اصلا منطقی نیست و باید به هر شکلی که شده قطره را به کودک بدهند زیرا ندادن به موقع و مرتب قطره به کودک با عوارض منفی همراه خواهد بود.» این متخصص اطفال با تاکید بر اینکه نباید بلافاصله پس از خوراندن قطره آهن به کودک شیر داد، می گوید:« این کار جذب آهن را به تاخیر می‌اندازد؛ کودکانی که قطره آهن به آن‌ها داده نمی‌شود دچار کم‌خونی‌های زودرس می‌شوند و این عارضه به بروز بی‌اشتهایی، بداخلاقی و اختلال رشد و در سنین بالاتر عدم تمرکز ریزش موی شدید منجر می‌شود.به هیچ‌وجه والدین نباید در دادن قطره آهن به کودک کوتاهی کنند، قطره آهن باید روزانه به طور مرتب و سر وقت مصرف شود؛ همه شیرخواران از سن ۳ ماهگی و ۴ ماهگی دچار کم‌خونی فیزیولوژیک می‌شوند و به همین دلیل توصیه می‌شود از ۶ ماهگی حتما به کودک قطره آهن که بهتر است از نوع ایرانی باشد، بدهید اینکه تاکید می‌شود نوع ایرانی آن را تهیه کنید به این دلیل است که میزان آهنی که یک کودک ایرانی به آن نیاز دارد، در این قطره موجود است.»

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16308 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11557 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2448 بازدید