2109
گوشت فراوری شده باعث سرطان سینه می‌شود؟

گوشت فراوری شده باعث سرطان سینه می‌شود؟

1397/07/21 بازدید113
نی نی سایت: نتایج یک مطالعه تازه و بزرگ نشان داده است خوردن گوشت‌های فراوری شده مثل انواع سوسیس و بیکن ریسک بروز سرطان سینه را تا 9 درصد افزایش می‌دهد.

بر اساس اطلاعاتی که محققان دانشگاه هاروارد با بررسی 15 مطالعه از یک میلیون خانم به دست آورده‌اند، مشخص شده خانم‌هایی که بیشترسوسیس و سایر گوشت‌های فراوری شده را مصرف می‌کنند، بیشتر دچار سرطان سینه می‌شوند.

با اینکه سازمان جهانی بهداشت (WHO) قبلا نسبت به تاثیر مصرف روزانه غذاهای فراوری شده بر افزایش ریسک سرطان هشدار داده بود، این محققان آمریکایی می‌گویند قبلا یافته‌ها در این زمینه متناقض بود.

دکتر مریم فَروید، سرپرست این مطالعه می‌گوید: «مطالعات قبلی، افزایش دریافتی گوشت فراوری شده و پر طرفدار مثل بیکن و افزایش احتمال بروز برخی از انواع سرطان را مرتبط دانسته بود و با بررسی اخیر، این احتمال قوت گرفته که مصرف گوشت فراوری شده ریسک ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد. بنابراین احتمالا کاهش مصرف گوشت‌های فراوری شده می‌تواند در پیشگیری از سرطان سینه موثر باشد».

انواع بیکن و سوسیس و سایر گوشت‌های فراوری شده حاوی نمک و نگهدارنده‌هایی است که مدت ماندگاری‌شان را افزایش و بافت و طعمش را تغییر می‌دهد. این نمک و افزودنی‌ها با پروتئین گوشت واکنش می‌دهند و به ترکیبی مسموم تبدیل می‌شود که می‌تواند به سلول‌های روده آسیب بزنند.

مطالعات متفاوتی نشان داده است افرادی که از این خوراکی‌ها و همینطور انواع دودی‌شان استفاده می‌کنند، با احتمال بالاتری از بروز انواع سرطان به خصوص سرطان روده مواجه هستند.

همین یافته‌ها باعث شده است تا سازمان جهانی بهداشت این مواد را در دسته‌بندی مواد سرطان‌زا قرار دهد.

هر چند که در حال حاضر نهایت مقدار مجاز مصرف گوشت‌های فراوری شده در توصیه‌های تغذیه‌ای، 70 گرم در هفته ذکر شده است. اما هنوز معلوم نیست که به طور دقیق چه مقدار گوشت فراوری شده می‌تواند احتمال سرطان را افزایش دهد اما برخی مطالعات قبلی نشان داده بود که حتی مصرف 9 گرم گوشت فراوری شده در هفته هم می‌تواند ریسک بروز سرطان را افزایش دهد.

ضمن اینکه ممکن است این افزایش ریسک، به این خاطر رخ دهد که افرادی که به طور مرتب از گوشت‌های فراوری شده استفاده می‌کنند، معمولا سبک زندگی سالمی ندارند و در رژیم غذایی‌شان خبری از میوه و سبزی نیست یا کمتر اهل ورزش هستند؛ هر کدام از این موارد می‌تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان شوند.

هرچند که محققان معتقدند تعیین نقش غذاهای خاص مثل بیکن بر سلامت، به سختی قابل تعیین است چراکه همه ما هر روز غذاهای متفاوتی می‌خوریم و به مرور زمان هم رژیم غذایی‌مان عوض می‌شود، اما این مطالعات باید به صورت دقیق‌تری انجام شود تا نقش هر یک از این عوامل در افزایش ریسک بروز سرطان‌ها مشخص شود.

منبع: Independent
 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
14358 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
10200 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
1981 بازدید