2109
 پروفسور بالتازار در ایران زندگی می کرده؟

پروفسور بالتازار در ایران زندگی می کرده؟

1397/07/16 بازدید356

نی نی سایت: پروفسوربالتازار را یادتان می آید؟ همان پروفسور معروف با اختراعهای عجیب و غریب و معجونهای جادویی اش. همان که یک تنه آدمها و گاهی اوقات شهر را از خرابی نجات می داد. همان بالتازار معروف که جای مهمی در خاطرات کودکی ما دارد. باورتان می شود؟ پروفسور بالتازار به عنوان یک دانشمند سالها در شهرستان کبودرآهنگ همدان زندگی و کار تحقیقاتی کرده است . شاید کمتر کسی بداند پروفسور مارسل بالتازار نه تنها واقعی بوده، بلکه مدت زیادی را در شهرستان کبودرآهنگ همدان زندگی کرده و خدمات زیاد پزشکی به مردم ایران ارایه کرده است.این دانشمند فرانسوی حدود 17 سال در ایران زندگی کرد و پس از آن همکاری خود را با همتای ایرانی‌اش دکتر مهدی قدسی تا سال 1346 ادامه داد تا اینکه در سن 63 سالگی از دنیا رفت.

محقق طاعون در ایران

شخصیت کارتونی این دانشمند در جهان واقعیت یک پزشک و اپیدمیولوژیست فرانسوی بود که سال‌ها در زمینه بیماری طاعون و سایر بیماری‌های عفونی مهم نظیر هاری، تب راجعه، سل، آبله و... در ایران به تحقیق و پژوهش پرداخت تا اینکه برای انجام تحقیقات پزشکی به مأموریتی در روستای «اکنلو» شهرستان کبودراهنگ اعزام شد. به گزارش ایرنا بالتازار همزمان با سومین موج شیوع طاعون در سال 1332 از فرانسه به ایران آمد و با همکاری پزشکان ایرانی پایگاه تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران را با حمایت مالی یک فرد خیر به نام «جمشید قراگزلو» در روستای اکنلو کبودراهنگ تأسیس کرد، تا انجام مطالعات طاعون با سهولت بیشتری در غرب کشور دنبال شود.
بالتازار آزمایشهای مختلفی در کبودرآهنگ انجام داد و در نهایت با همکاری دانشمندان ایرانی مثل دکتر بهمنیار، دکتر شمسا، دکتر سیدیان، دکتر کریمی و کارشناسانی مثل آقایان حنیفی و خیرالله زاده توانست بیماری طاعون را ریشه‌کن کرده و کار سازماندهی واکسیناسیون جمعی علیه بیماری آبله و سل را به سرانجام برساند. این دانشمند همچنین در سال‌های 1325 تا 1340 ریاست انستیتو پاستور ایران را به عهده داشت و پس از آن نیز به مدت 13 سال مشاور عالی علمی انستیتو پاستور ایران بود و در پایان عمر خود بخش اپیدمیولوژی انستیتو پاستور پاریس را پایه‌گذاری کرد.
کتاب زندگی نامه این دانشمند شهیر فرانسوی چاپ و به زبان فارسی ترجمه شده است. البته گروهی معتقدند این پروفسور بالتازاری که در ایران زندگی کرده همان بالتازار کارتون معروف نیست. اما عده ای هم نظر دیگری دارند و معتقدند این کارتون از روی همین شخصیت ساخته شده است. اگر می خواهید به گذشته و دوران شیرین کارتونهای کودکی برگردید اینجا را هم می توانید کلیک کنید. 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16169 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11484 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2501 بازدید