2109
زنجیره امید در سوگ پدر ستون فقرات دنیا

زنجیره امید در سوگ پدر ستون فقرات دنیا

1397/07/14 بازدید552
نی نی سایت: دکتر کیوان مزدا جراح نیکوکار ایرانی 11 مهرماه در پاریس چشم از جهان فروبست. دکتر کیوان مزدا در ۳۱ مرداد ۱۳۲۸ در شهر آبادان به دنیا آمد و از هفت سالگی در فرانسه بزرگ شد. او رشته پزشکی جراحی ارتوپدی و فلوشیپ جراحی ستون فقرات را در پاریس آموخت و پس از سالها تلاش یکی از مشهورترین جراحان ستون فقرات دنیا شد. تکنیک خاص و ابداعی دکتر مزدا در اصلاح انحراف‌های ستون فقرات، هم‌اکنون در اکثر مراکز دنیا استفاده می‌شود و با این تکنیک منحصربه‌فرد امکان عمل‌های پیچیده ستون فقرات به وجود آمد. دکتر مزدا از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را در مؤسسه زنجیره امید ایران آغاز کرد. او هرسال چهار بار برای ویزیت رایگان کودکان بی‌بضاعت و با بیماری‌های پیچیده به ایران می‌آمد و سالی دو بار با تیم خود برای عمل‌های جراحی به ایران سفر می‌کرد و عمل‌های جراحی را در بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی تهران و بیمارستان موقوفه نورافشار انجام می‌داد.

پدر ستون فقرات دنیا و زنجیره امید ایران

مرحوم مزدا در آخرین سفر خود به ایران در شهریور سال جاری، ۲۸ کودک توسط را جراحی کرد.دکتر مزدا در هفته آخر شهریورماه سال ۹۷ بعد از یک جلسه فشرده کاری در پاریس، دچار حمله قلبی شد و به کما فرورفت و در ۱۱ مهرماه، چشم از جهان فروبست و با توشه‌ای از دعای خیر کودکان نیازمند به جهان آخرت سفر کرد.
دکتر مزدا که یکی از چهر های فیلم آی آدمهای رخشان بنی اعتماد بود در بخشی از حرفهایش درباره زنجیره امید و کودکانی که مشکل ستون فقرات دارند گفت:« وقتی بچه ها را جراحی می کنم و حالشان خوب می شود خیلی خوشحال می شوم اما اگر وضعشان تغییری نکند خیلی عصبی می شوم و حالم بد می شود.» دکتر مزدا از آرزویش در این فیلم سخن گفت:« می دانید آرزوی من چیه؟ آرزوی من این است که هیچ کشوری و به خصوص ایران به زنجیره امید نیاز نداشته باشد.»

پیام تسلیت وزیر بهداشت

دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت و درمان پس از درگذشت این پزشک فقید پیام تسلیتی به این مضمون نوشت:« هرگز نمیرد آن که دلش زنده شد به عشق
باز هم خبر کوتاه بود، اما چنان سنگین که بغض را در گلو شکست.
دکتر "کیوان مزدا" جراح نیکوکار، دار فانی را وداع گفت.
با دلی مملو از اندوه، در گذشت دکتر "کیوان مزدا" را که ضایعه‌ای بزرگ برای عالم علم و پژوهش به‌شمار می‌رود، به همکاران، شاگردان و همه آن‌هایی که لبخندهای امید آفرین و دستان پرمهرش را به یاد دارند، تسلیت می‌گویم و از درگاه پروردگار مهربان، برای آن روح عاشق انسان‌ها و انسانیت، ماوا در بهشت برین را خواهانم.»

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16361 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11576 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3169 بازدید