2709
دندان‌های شیری را دور نریزید

دندان‌های شیری را دور نریزید

1397/07/11 بازدید804
نی نی سایت: سلول‌های بنیادی که از دندان شیری گرفته می‌شود، می‌تواند در آینده برای ترمیم آسیب‌های دندانی و تعمیر دندان‌های مرده مورد استفاده قرار گیرد.

دانشمندان با اعلام این خبر گفته‌اند: «ما از این سلول‌ها برای ترمیم دندان‌های دائمی بچه‌ها که هنوز رشدش کامل نشده، استفاده کرده‌ایم».

طبیعت احیاکننده سلول‌های بنیادی- همان سلول‌های قدرتمندی می‌توانند برای تعمیر تقریبا هر بخش از بدن تقسیم شده و شکل می‌گیرد- این امکان را به محققان داده تا بافت نرم داخلی دندان (یا مغز دندان) 30 داوطلب در دوره‌ای آزمایشی در چین را با موفقیت دوباره پر کنند.

در ادامه می‌توان از سلول‌های بنیادی دندان‌های شیری برای ترمیم دندان بزرگسالان هم استفاده کرد تا رگ‌های خونی و پیوندهای عصبی که به طور معمول بعد از آسیب‌های جدی دندانی برای همیشه از دست می‌روند، جایگزین شوند.

سنگتائو شی از دانشگاه پنسیلوانیا و یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی می‌گوید: «با این روش درمان، احساس دوباره به دندان بیمار برمی‌گردد و اگر دندان را با گرما و سرما تحریک کنیم، متوجه خواهد شد؛ یعنی فرد دوباره یک دندان زنده خواهد داشت».

به گفته محققان، تقریبا نیمی از تمام بچه‌ها دندان‌شان در کودکی دچار نوعی آسیب می‌شود که اگر این آسیب، زمان رشد دندان‌های دائمی اتفاق بیفتد، ممکن است سیستم گردش خون و رشد ریشه دندان هم تحت تاثیر این آسیب قرار گرفته و باعث شود یک دندان «مرده» در دهان وجود داشته باشد.
در حال حاضر دندانپزشکان برای درمان یک دندان مرده، از روش «اپکسیفیکیشن» استفاده می‌کنند تا ریشه را به رشد ترغیب کنند اما از آنجا که هیچ فایده‌ای برای بافت از دست رفته داخل دندان (مغز دندان) ندارد، روش موثری نیست.

حالا شی و همکارانش برای یک دهه است که سعی دارند برای ترمیم دندان‌ها از سلول‌های بنیادی دندان‌های شیری استفاده کنند. سلول‌های بنیادی دندان‌های شیری داوطلبان این آزمایش در محیط آزمایشگاه کشت داده شد و بعد در دندان‌های آسیب‌دیده آنها کاشته شد.

در نهایت این پژوهش نشان داد بچه‌هایی که برای ترمیم دندان‌شان از سلول‌های بنیادی دندان‌های شیری آنها استفاده شده بود، دوباره جریان خون به آن برگشت و عاج دندان‌شان هم محکم‌تر شد و همین تغییرات نشان می‌دهد ریشه رشد سالمی دارد.

دکتر شی در این باره می‌گوید: «این نتایج برای من بسیار هیجان‌انگیز بود. اینکه توانستیم روشی پیدا کنیم که در آینده‌ای نزدیک به یک درمان روتین تبدیل خواهد شد، بسیار لذت‌بخش است».

منبع: ScienceAlert

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها