2109
درمان تاسی با کمک حس بویایی موها!

درمان تاسی با کمک حس بویایی موها!

1397/07/10 بازدید93

نی نی سایت: همه ما معمولا منبع بویی که به مشام‌مان می‌رسد، در ذهن مجسم می‌کنیم اما اتفاقات بزرگ‌تری هم می‌تواند بیفتد!
 

چیزی که به آن «بویایی» می‌گوییم، در واقع اشتراکی بین مولکول‌های معطر (یا ترکیبات عطری) است و گیرنده‌های بویایی است که توسط سلول‌های بدن ما تفسیر می‌شود و وقتی فعال می‌شود، امواجی به مغز می‌فرستد.
 

تمام این فرآیند را ما به خلاصه به عنوان «بو» می‌شناسیم. اما حالا مشخص شده که این فقط بینی‌مان نیست که قدرت بویایی دارد؛ مطالعات تازه محققان نشان داده فولیکول‌های مو هم گیرنده‌های بویایی خودشان را دارند که به OR2AT4 مشهور است و پنجره تازه‌ای به روی روش‌های درمان تاسی باز شده است.
 

در واقع وقتی OR2AT4 با ساختار مولکولی بوی خاصی- چوب صندل ترکیبی- تماس پیدا می‌کند، باعث تحریک رشد موها می‌شود و با همین مکانیسم می‌تواند به عنوان روشی برای جلوگیری از ریزش موها و درمان تاسی باشد.
 

سرپرست ارشد این مطالعه و متخصص پوست دکتر رالف پائوس از دانشگاه منچستر انگلستان می‌گوید: «این یافته در حوزه درمان تاسی بسیار فوق‌العاده است. ضمنا این اولین باری است که مشخص شده عملکرد یک مینی ارگان معمولی انسانی (یک تار مو) را می‌توان با یک عطر پرمصرف و ساده، تنظیم کرد».
 

محققان در حال حاضر می‌دانند که OR2AT4 می‌تواند به تکثیر کراتینوسیت (سلول‌های کراتین‌ساز پوست که بهبود زخم را تسریع می‌کنند) کمک کند و حالا پائوس و همکارانش شگفت‌زده شده‌اند که با دستکاری این گیرنده‌های بویایی می‌توانند رشد موها را هم تقویت کنند و باعث درمان تاسی شود.
 

البته هنوز باید منتظر بمانیم و ببینیم این یافته‌ها به کجا می‌رسد اما اگر آزمایش بعدی محققان موفقیت‌آمیز باشد، مکانیسم مهم و تازه‌ای برای جلوگیری از ریزش موها و درمان تاسی خواهد بود.

 

منبع: ScienceAlert

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها