2109
وایتکس و شیشه پاک کن فرزندتان را چاق می‌کند!

وایتکس و شیشه پاک کن فرزندتان را چاق می‌کند!

1397/07/07 بازدید701
نی نی سایت: یک مطالعه تازه نشان داده همه ضدعفونی‌کننده‌ها و پاک‌کننده‌های سطوح می‌توانند با فعال کردن یک باکتری در روده بچه‌ها می‌شود و باعث چاقی آنها می‌شود.

بچه‌هایی که در معرض مواد ضدعفونی‌کننده خانگی مثل وایتکس، انواع سفیدکننده و ضدعفونی‌کننده و سایر پاک‌کننده‌های سطوح مختلف مثل شیشه پاک‌کن و ... قرار می‌گیرند، در سن 3 سالگی BMI (شاخص توده بدنی) بالاتری دارند، در حالی‌که اضافه وزن در نوپایانی که خانه‌هایشان با محصولات دوستدار محیط زیست نظافت می‌شود، کمتر شایع است.

هر چند که پژوهشگران هشدار داده‌اند هیچ علتی برای این ارتباط اثبات نشده؛ اما آنها احتمال می‌دهند میکروارگانیسم‌های روده، متهم ردیف اول در ارتباط بین استفاده از ضدعفونی‌کننده و چاق شدن بچه‌ها باشند.

روده انسان میزبان ده‌ها میلیارد میکروارگانیسم شامل حدودا هزار نوع باکتری است.

محققان کانادایی با بررسی مراحل رشد 757 نوزاد طی این مطالعه، از دوران جنینی تا کودکی و بزرگسالی به این نتجه رسیدند بچه‌هایی که خانه‌شان، حداقل یک بار در هفته با مواد ضد عفونی کننده ضدمیکروبی تمیز می‌شد، در 3-4 ماهگی دو برابر بچه‌هایی که خانواده‌شان چندان مرتب از ضدعفونی‌کننده‌ها استفاده نمی‌کردند، باکتری‌های مرتبط با چاقی در بدن‌شان داشتند.

بچه‌هایی که سطح بالاتری از باکتری Lachnospiracea در بدن‌شان داشتند، در 3 سالگی BMI بالاتری از هم‌سن و سالان خود داشتند.

به گفته این محققان، سطح بالاتر باکتری Lachnospiraceae با افزایش چربی بدن و مقاومت انسولینی مرتبط است، هرچند که وجود این باکتری در روده بسیار طبیعی است.

با این حال بچه‌هایی که خانه‌هایشان با محصولات دوستدار محیط زیست تمیز می‌شود، میکروبیوتای (مجموعه‌ای از گونه‌های میکروارگانیسم که در ارگان‌های مختلفی که با محیط خارج از بدن مرتبطند) متفاوتی دارند و احتمال اضافه‌وزن این نوپاها کمتر است.

به گفته این تیم تحقیقاتی، مادرانی که از شوینده‌های دوستدار محیط زیست استفاده می‌کنند، سالمترند؛ ضمن اینکه سبک زندگی و عادات غذایی سالم‌تر مادران، نه فقط باکتری‌های روده بلکه برای وزن فرزندشان هم بهتر است.

منبع: Independent
 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8452 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
6093 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15079 بازدید