2109
وضعیت شیوع شپش سر در مدارس ایران!

وضعیت شیوع شپش سر در مدارس ایران!

1397/07/03 بازدید250

نی نی سایت: دکتر بابک عشرتی مدیر گروه بیماری‌های منتقله از آب و غذا مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره میزان شیوع و بروز شپش میان دانش‌آموزان، به ایسنا گفت: «درباره شپش گزارش‌های بسیاری از موارد مشابه کاذب، وجود دارد؛ این درحالیست که موارد واقعی شپش در بین دانش‌آموزان کم است. برای مثال گاها گزارشی از مدارس به دست می‌رسد که حاکی از آن است که شپش در بین دانش‌آموزان زیاد است، اما بررسی‌های ما، تعداد کمی از آلودگی (کمتر از ۱۰ درصد و شاید هم کمتر) را نشان می‌دهد. بنابراین در واقعیت تعداد موارد شیوع شپش در مدارس زیاد نیست.»
عشرتی درباره راه‌های تشخیصی شپش گفت:« حشره شپش روی سر به ندرت دیده می‌شود و فقط رشک‌های (تخم‌ها) این حشره روی سر مشخص است. موضوع مهم این است که رشک به لحاظ ظاهری بسیار شبیه شوره سر است و با آن اشتباه گرفته می‌شود. برای تشخیص رشک شپش می‌توان از ذره‌بین استفاده کرد. این کار زمان‌بر است و باید وقت بیشتری برای تشخیص گذاشت تا تشخیص درست داده شود. در خیلی موارد، علائمی برای تشخیص شپش در فرد جود ندارد. علامت کلاسیک شپش در فرد آلوده، خارش است. این خارش در پشت گوش‌ها و لا به لای موها حس می‌شود و ممکن است در شب این احساس بیشتر بروز کند. زمانی که شدت خارش زیاد شود، پوست خراشیده می‌شود. ممکن است عفونت باکتریایی، قرمزی و ترشح در محل خراشیده شده ظاهر شود. همچنین در بعضی مواقع بزرگ شدن غدد لنفاوی در گردن و پشت گوش دیده می‌شود.»
عشرتی با بیان اینکه مهم‌ترین راه انتقال شپش، تماس فرد به فرد است، گفت:« به دانش‌آموزان توصیه می‌شود از مقنعه یکدیگر استفاده نکنند و لباس‌های خود را روی هم نگذارند. نکته مهم این است افراد نباید از وسایل شخصی یکدیگر مانند شانه، حوله و ... استفاده کنند. توصیه به فرد آلوده این است که تمام ملحفه، رو بالشی و لباس‌های خود را یا بجوشاند یا با درجه حرارت بالا اتو کند. همچنین می‌تواند به مدت ۱۵ روز آن‌ها را در کیسه در بسته نگهداری کند.»

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16283 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11544 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

23 ساعت پیش
|
2029 بازدید