2109
جایگزینی بخیه با بانداژ ابریشمی

جایگزینی بخیه با بانداژ ابریشمی

1397/06/31 بازدید753
نی نی سایت: وقتی پزشکان مجبور می‌شوند برای بستن یک زخم باز، از بخیه استفاده کنند، بسیاری از بیماران دردشان بیشتر می‌شود. اما محققان به تازگی از بانداژ جدیدی رونمایی کرده‌اند که از جنس تکه‌های نازک طلا و ابریشم بافته شده است و به زودی جایگزین بخیه خواهد شد.

مطالعه روی امعا و احشای خوک و موش آزمایشگاهی نشان داده است این بانداژ می‌تواند به اندازه یک ردیف بخیه دردناک، زخم را بهبود دهد.

این بانداژ با حرارت لیزری که به آن تابیده می‌شود، فعال شده و می‌تواند 7 برابر فشار بیشتری نسبت به بخیه تحمل کند. این بانداژ که به شکل یک نوار نازک است، توسط محققان دانشگاه آریزونا استیت اختراع شده و بر خلاف بخیه، بدون سوراخ کردن پوست بیمار صرفا روی زخم قرار می‌گیرد و بعد از بهبود زخم می‌توان آن را مثل یک باند معمولی برداشت.

رگه‌های طلا که داخل این بانداژ قرار دارند - و 10 هزار برابر نازک‌تر از موی انسان است- نور لیزر را به حرارت تبدیل می‌کنند. به گفته این محققان، حرارت باعث تغییر ساختار مولکول‌های ابریشم و بافت انسانی می‌شود.

به این ترتیب ابریشم مثل یک نوار چسب به بافت مسدوم می‌چسبد و باعث می‌شود زخم به مرور زمان بهتر شود.

در اولین دوره آزمایشی این بانداژ روی بافت حیوانی، محققان آن را روی امعا و احشای خوک‌های مرده در آزمایشگاه تست کردند و متوجه شدند لیزر باعث فعال شدن ابریشم شده و رگه‌های طلا می‌توانند 7 برابر بیشتر از بخیه، در مقابل سر باز کردن زخم مقاومت می‌کند.

دومین آزمایش این بانداژ روی شکاف پوست موش‌های زنده انجام شد؛ پوست این موش‌ها ظرف 2 روز بعد از بانداژ ابریشمی، محکمتر از پوست موش‌هایی بود که زخم‌شان بخیه شده یا با چسب بسته شده بود.

البته استفاده از نانو ذرات‌های طلا ممکن است در طولانی مدت برای فرد مسدوم مشکل‌ساز شود بنابراین پزشکان هنوز در مورد استفاده عمومی از این نوع بانداژ به نتیجه قطعی نرسیده‌اند.

منبع: DailyMail

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16404 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11590 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3626 بازدید