2109
قمه‌زنی باعث هپاتیت می‌شود؟!

قمه‌زنی باعث هپاتیت می‌شود؟!

1397/06/27 بازدید442
نی نی سایت به نقل از ایرنا: قمه زنی یکی از اعتقادات برخی مسلمانان است که در روزهای محرم و به خصوص در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی رونق زیادی دارد اما استفاده مشترک از قمه می‌تواند یکی از از علل مهم انتقال ویروس هپاتیت B و C باشد!

به گفته، سید موید علویان، رئیس شبکه هپاتیت ایران، مهمترین علت انتقال بیماری هپاتیت بر اثر قمه زنی و استفاده مشترک از قمه بین عزاداران است.

ضمن اینکه عمل قمه زنی و پاشیدن خون به اطراف نهم باعث انتقال بیماری هپاتیت ویروسی به اطرافیان قمه‌زن‌ها است؛ بنابراین افرادی که قمه نمی زنند و فقط در این مراسم حاضر و ناظر هستند هم، در معرض خطر ابتلا قرار دارند.


به همین خاطر دکتر علویان توصیه می‌کند: «مردم برای حفظ سلامت خود و اطرافیان خود و پیشگیری از انتقال بیماری هپاتیت B و C در جامعه از قمه زنی خودداری کنند تا جامعه سالمتری داشته باشیم».

این فوق تخصص بیماری های کبد اضافه کرد: «بهتر است برای افرادی که هر سال مراسم قمه زنی را بجا می‌آورند، پرونده ویژه سلامت تشکیل شود و قمه زنی به عنوان یک سابقه منفی در پرونده پزشکی آنها درج شود و سازمان انتقال خون هم این افراد را برای اهدای خون قبول نکند».

البته در حال حاضر و به گفته این مقام مسئول، با انجام واکسیناسیون هپاتیت B، میزان انتقال و موارد جدید این بیماری در کشور به میزان بسیار زیادی کاهش یافته و شیوع این بیماری در ایران به زیر دو درصد رسیده است.

اما با توجه به برنامه وزارت بهداشت و شبکه هپاتیت کشور، باید تا سال 1410 بیماری هپاتیت C در کشور ریشه کن و حذف شود و بیماری هپاتیت B نیز کنترل جدی شود.

به همین خاطر دکتر علویان تاکید می‌کند: «بنابراین علاوه بر اقدامات بهداشتی مثل واکسیناسیون و بهبود سطح بهداشت عمومی در جامعه، مردم هم باید نسبت به روشهای انتقال این بیماری آگاهی پیدا کنند و نکات علمی را درباره انتقال این بیماری بدانند».

ارسال نظر شما

login captcha

کار خیلی اشتباهیه. اصلا این کارو قبول ندارم. صدمه زدن به خود گناهه

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16322 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11565 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2665 بازدید