2109
خوردن سیب در بارداری از بیماری پیشگیری می‌کند؟

خوردن سیب در بارداری از بیماری پیشگیری می‌کند؟

1397/06/24 بازدید5191
لابد شما هم این اصطلاح انگلیسی را شنیده‌اید که خوردن یک عدد سیب در روز شما را از دوا و دکتر در امان نگه می‌دارد! شاید ندانید همین ضرب المثل روز جهانی دارد که همین امروز است. اما این ضرب المثل تا چه اندازه واقعیت دارد و آیا در مورد دوران مهم و تاثیرگذاری مانند دوره بارداری هم صدق می کند؟

چرا روزی یک سیب؟!

سیب یکی از بهترین میوه‌هایی است که احتمالا مشاور تغذیه شما روی مصرف روزانه آن در بارداری تاکید می‌کند علتش هم وجود انواع و اقسام آنتی اکسیدان‌ها، فلاونوئیدها، فیتوکمیکال‌ها و همچنین فیبر بالای گیاهی است که سیب را به انتخابی ایده‌آل برای همه خانم‌های باردار در هر سن و سال و شرایطی که باشند تبدیل می‌کند. البته سیب نه فقط دوست خوبی برای مادران باردار است بلکه مصرف آن در هر سنی به خانم‍‌ها توصیه می‌شود زیرا به دلیل داشتن ویتامین ث می‌تواند ریسک تخریب‌های سلولی به دلیل وجود رادیکال‌های آزاد را پایین بیاورد و همچنین از ایجاد بعضی انواع سرطان به ویژه سرطان سینه پیشگیری می‌کند. در ضمن اگر می‌خواهید بدن‌تان را برای مقابله با عفونت ها آماده کنید، مصرف روزی یک عدد سیب به شما توصیه می‌شود. یکی دیگر از معجزات سیب داشتن مقادیر بالای انواع ویتامین‌های گروه B به ویژه ب6، تیامین و ریبوفلاویت است که به حفظ گلبول‌های سفید خون کمک می‌کنند. هر چه میزان فیبر در سیب بالاتر می‌رود، توانایی این میوه هم برای مبارزه با کلسترول بد خون نیز افزایش پیدا می‌کند. از طرف دیگر سیب می‌تواند مانع از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، پرفشاری خون و دیابت شود و به بهبود وضعیت عصبی فرد کمک کرده و ضد سکته است.

خوردن سیب در روز

آیا در دوران بارداری می‌توانم سیب بخورم؟

بله، خوردن سیب در بارداری نه تنها مشکلی برای شما و جنین‌تان ایجاد نمی‌کند بلکه یک توصیه کلیدی و اساسی برای همه مادرانی است که می‌خواهند جنین سالمی داشته باشند.
  • مصرف سیب در بارداری و کاهش احتمال ابتلای کودک به آسم: مطالعات مختلف نشان داده است که استفاده از سیب می‌تواند خطر بروز آسم را در نوزاد کاهش دهد.
  • مصرف سیب در بارداری و کاهش ریسک ابتلا به کم خونی: کم خونی در بارداری وضعیت نسبتا شایعی است که احتمال زایمان زودرس و تولد نوزاد با وزن کم را بالا می‌برد. سیب دارای آهن است و مصرف مرتب آن می‌تواند تا حدودی به کاهش خطر ابتلا به کم خونی در این دوران کمک کند.
  • سیب تصفیه کننده بدن: در طول دوره بارداری پزشک شما قطعا توصیه می‌کند که خودتان را از مواد غذایی که میزان جیوه یا سرب‌شان بالاست دور نگه دارید. هر دو این عناصر به شدت سمی هستند و در دوران بارداری مصرفشان روی جنین اثر منفی می‌گذارد. مصرف سیب در #بارداری می‌تواند باعث دفع این عناصر از بدن در شرایطی شود که اتفاقی یکی از آنها وارد بدنتان شده است.
  • مصرف سیب و بهبود شرایطی گوارشی: سیب سرشار از فیبرهای محلول است که مصرف آن می‌تواند شرایط گوارشی شما را در دوران بارداری بهبود دهد.
  • خوردن سیب و افزایش ایمنی بدن: سیب غنی از ویتامین ث بوده و مصرف مرتب و روزانه آن می‌تواند سیستم ایمنی‌تان را در دوران بارداری تقویت کرده و شما را در برابر خیلی از عفونت‌ها بیمه کند.
  • بالا رفتن سطح انرژی بدن با خوردن سیب در بارداری:سیب حاوی کربوهیدرات است و مصرف آن در دوره بارداری می‌تواند به سرعت انرژی مورد نیاز شما را تامین کند و به خصوص یک میان وعده مناسب برای دورانی است که دچار ضعف شده است. سیب کالری بالایی هم ندارد بنابراین مصرف آن خیلی روی وزنتان تاثیر نمی‌گذارد و چندان نگران کننده نیست. پس اگر به هر دلیل مجبورید در طی دوره بارداری وزن‌تان را کنترل کنید، سیب یک انتخاب بی‌نقص برای شماست.
  • کاهش سوزش معده با خوردن سیب:یکی از عوارض شایع دوران بارداری سوزش سر دل است که به دلیل افزایش اسید معده رخ می‌دهد و مصرف سیب تا حدودی می‌تواند این وضعیت را رفع کند.

خوردن سیب در بارداری

سیب سبز بهتر است یا قرمز؟

سیب سبز قند و گلوکز کمتری دارد اما میزان آنتی اکسیدان آن نیز پایین‌تر از سیب قرمز است. در حالی که سیب قرمز سرشار از انواع آنتی اکسیدان‌ها و پلی فنول‌هاست. بنابراین اگر دیابت یا دیابت بارداری ندارید یا نگران وزن‌تان در این دوران نیستید می‌توانید هر روز هم سیب قرمز بخورید.

مصرف یک عدد سیب در روز شما را از دوا و دکتر دور نگه می دارد؟

مطالعه‌ای در دانشگاه میشیگان در زمینه تاثیر مصرف سیب و ارتباط آن با تعداد مراجعات افراد به پزشک انجام شده است. اما دکتر متیو دیویس، از نویسندگان همکار در این مقاله می‌گوید لزوما خوردن یک عدد سیب در روز نمی‌تواند شما را از دکتر دور نگه دارد چون این گروه تحقیقاتی از نظر آماری ارتباطی میان مصرف روزانه سیب و کاهش مراجعات به پزشک نیافته است اما او می‌گوید که مصرف سیب به صورت مداوم رفت و آمد شما را به داروخانه کم می‌کند! در این مطالعه که با شرکت 8399 فرد داوطلب انجام شده است، مشخص شده آنهایی که روزانه یک عدد سیب می‌خورند معمولا تحصیلات بالاتری دارند و همچنین کمتر سیگار می‌کشند. همچنین در افرادی که روزی یک عدد سیب می‌خورند به طور کلی مصرف روزانه میوه‌ها و سبزیجات بالاتر است. جالب اینکه این افراد کمتر نسخه‌های پزشکی‌شان را رعایت می‌کنند و ترجیح می‌دهند برای درمان بیماری از دارو استفاده نکنند که البته لزوما این دیدگاه نتیجه بخش نیست!

#بارداری
 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16298 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11554 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2226 بازدید