2109
پروبیوتیک ها بی‌فایده‌اند؟!

پروبیوتیک ها بی‌فایده‌اند؟!

1397/06/18 بازدید783
نی نی سایت: گروهی از محققان ادعا کرده‌اند غذاهایی که روی بسته‌بندی‌شان نوشته شده حاوی باکتری‌های سودمندی به نام «پروبیوتیک‌ها» هستند، تقریبا بی‌فایده‌اند.

مطالعات این تیم پژوهشی یکی از پرجزئیات‌ترین تحلیل‌هایی است که در خصوص مصرف پروبیوتیک‌ها انچام شده است. اصولا پروبیوتیک‌ها به خاطر خواص و فوایدی که برای روده دارد، شناخته شده‌اند اما نتیجه این مطالعه نشان داده است این باکتری‌های سودمند تاثیری بسیار کم یا هیچ تاثیری بر اندام داخلی ندارند!

پژوهشگران اعلام کرده‌اند پروبیوتیک‌های آینده باید بر اساس نیازهای هر فرد طراحی شوند. این گروه مطالعاتی در موسسه علمی Weizmann از 11 باکتری سودمند رایج مثل نژادی از «لاکتوباسیلوس» و «بیفیدوباکتریا» برای تهیه نوعی کوکتل پروبیوتیک استفاده کرده‌اند و آن را برای یک ماه به 25 داوطلب سالم دادند.

بعد از این مدت، از نقاط مختلف شکم و روده کوچک و بزرگ داوطلبان نمونه‌گیری انجام شد. محققان با بررسی نقاطی که کلونی باکتری‌ها تشکیل شده و مشاهده تغییراتی که این باکتری‌ها در فعالیت روده ایجاد کرده بودند، متوجه شدند در نیمی از موارد، باکتری‌های سودمند از طریق دهان وارد بدن شده و همراه با مدفوع از بدن خارج شده بودند!

در بقیه موارد هم، این باکتری‌ها به خاطر فشرده شدن توسط میکروب‌های حاضر در بدن‌مان، توقف کوتاهی در این مسیر داشته‌اند.
در آستر روده ما میلیاردها باکتری زندگی می‌کنند و هر فردی مخلوطی متفاوت از این ساکنان میکروبی را دارد؛ به همین خاطر نمی‌توان از پروبیوتیک‌هایی که از پیش تولید شده‌اند، توقع داشت برای همه مفید باشند.

به عبارت دیگر، ترکیبات پروبیوتیک باید بر اساس نیازهای هر فرد به صورت انحصاری تولید شوند و به گفته متخصصان، فقط با خریدن محصولات پروبیوتیک از سوپرمارکت‌ها، بدون توجه به نیازهای میزبان- حداقل برای بخشی از مردم- کار بیهوده‌ای است.

منبع: BBC

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9484 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6860 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15190 بازدید