2109
برگ انجیری و زاموفیلیا را کجای خانه نگه داریم؟

برگ انجیری و زاموفیلیا را کجای خانه نگه داریم؟

1397/06/13 بازدید2305
یکی از نکات مهمی که پیش از خرید گیاهان آپارتمانی باید به آن توجه داشت، شرایط نگهداری گیاه از نظر نور است و اگر به این مسئله توجه نشود، گیاه عمر چندانی نخواهد کرد یا اگر هم از بین نرود، حالت شاداب و با کیفیتی نخواهد داشت. اگر پنجره‌ه­ای به سمت غرب دارید، می‌­توانید با انتخاب گیاهانی که سازگاری بیشتری با شرایط نوری این پنجره دارند، خانه خود را حسابی سبز و زیبا کنید.

پنجره­ غربی با نور زیاد یا کم؟

پنجره غربی، می‌­تواند برای گیاهان نور خوبی را تامین کند که این نور نه خیلی زیاد است نه خیلی کم و به طور کلی می‌­توان گفت که پنجره غربی، یک نور متوسط را برای گیاهان تامین می­‌کند البته مثل پنجره جنوبی، نمی‌­تواند برای گیاهان آفتاب دوست چندان مناسب باشد. پنجره غربی، در ساعات اولیه صبح، معمولاً نور مستقیم آفتاب را ندارد و با نزدیک­ شدن به غروب آفتاب، مسلماً نور در این پنجره نیز بیشتر می­‌شود. یکی از نکاتی که در رابطه با این پنجره باید بدانید، دماست. این پنجره علاوه بر نور، معمولاً گرمای بیشتری به نسبت پنجره شرقی یا شمالی دارد؛ در نتیجه گیاهانی که به گرما حساس هستند، نباید در نزدیکی این پنجره قرار بگیرند. گلدان­ باید با فاصله در کنار پنجره قرار بگیرد تا در اثر گرما، باعث سوختگی گیاه نشود. چنانچه مانع (ساختمان و...) در جلوی پنجره غربی باشد، نور کم خواهد شد.

برگ انجیری، گیاه آپارتمانی مناسب برای پنجره غربی

برگ انجیری یکی از گیاهانی است که می­توان آن را در نزدیکی­‌های پنجره غربی قرار داد؛ به گونه‌­ای که گیاه از تابش نور مستقیم آفتاب در امان باشد و یک حالت سایه و نیم آفتاب باید برای آن ایجاد کرد. در واقع برگ انجیری به نور خیلی زیاد یا نور کم احتیاجی ندارد و در نور کم، بریدگی­‌های طبیعی برگ‌­ها کاهش پیدا می‌­کند و زیبایی آن از بین می­‌رود. این گیاه تا حدود 30 درجه دما را می­‌تواند تحمل کند به همین دلیل قرارگیری در نزدیک پنجره غربی، آن را چندان اذیت نخواهد کرد ولی در صورت بالا رفتن دما باید اسپری آب روی آن انجام شود. برای آبیاری این گیاه آپارتمانی، باید خاک بین دو آبیاری خشک شود.

نگهداری از گیاه برگ انجیری

زامیفولیا(زاموفیلیا)، گیاه آپارتمانی زیبا و پر طرفدار

زامیفولیا (زاموفیلیا)، یک گیاه آپارتمانی زیبا و کم دردسر است که می­‌توان آن را در نزدیکی پنجره غربی قرار داد. این گیاه به نور زیاد نیاز ندارد و قرارگیری در یک جای روشن برای آن مطلوب است. البته اشعه آفتاب نباید مستقیماً روی برگ­های آن بتابد؛ به همین دلیل باید آن را با فاصله از پنجره قرار داد تا دچار سوختگی نشود. این گیاه را در جایی که نور آن کم است هم می‌­توان قرار داد ولی برگ­‌ها و ساقه در چنین شرایطی کوچک می­‌شوند و زیبایی خود را از دست می­‌دهند. این گیاه در روز دمای حدود 30 درجه را تحمل می­‌کند و در صورت بالا رفتن دما، باید روی آن آب اسپری کرد. تا زمانی که خاک خشک نشده است، نباید به زامیفولیا(زاموفیلیا) آب داد چون آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه این گیاه آپارتمانی می­‌شود.

پاندانوس، گیاه آپارتمانی با برگ­های جذاب

پاندانوس یک گیاه آپارتمانی است که باید در جایی با نور کافی و آفتابی (نه نور زیاد و نه نور کم) قرار بگیرد ولی نور شدید آفتاب به ویژه در ظهر، می‌­تواند به آن آسیب بزند. پنجره غربی می‌تواند برای این گیاه مناسب باشد؛ البته به شرط آنکه رطوبت گیاه تامین شود چون پنجره غربی، نسبتاً گرم است. این گیاه می­‌تواند دمای اتاق را به راحتی تحمل کند ولی در تابستان­‌های خیلی گرم، باید روی آن آب اسپری کرد. گذاشتن سنگ در زیر گلدانی و پر کردن آن از آب، می‌­تواند رطوبت گیاه را تامین کند به شرط آنکه ته گلدان در آب قرار نگیرد. آب بدون املاح (آب کتری جوشیده و سرد شده) برای این گیاه آپارتمانی مناسب است و بین دو آبیاری حتما باید خاک خشک شود.

گوش گرگی، گیاه آپارتمانی جذاب

گوش گرگی (فیلودندرون) گیاه آپارتمانی دیگری است که نه به نور زیاد و نه به نور کم نیاز دارد؛ در واقع نور غیر مستقیم و یک نیم سایه می‌­تواند برای آن مناسب باشد. این گیاه را می‌­توان با فاصله در نزدیکی­‌های پنجره غربی گذاشت؛ به گونه­‌ای که آفتاب مستقیماً روی گیاه نتابد. این گیاه آپارتمانی حتماً باید با آب ولرم همیشه غبارپاشی شود، در نتیجه این کار را در زمانی که روی آن نور نیست انجام دهید تا برگ­ها آسیب نبینند. برای آبیاری گوش گرگی، باید بین دو آبیاری، خاک حتماً خشک شود.


مهندس بهاره جلالوند- کارشناس آب و خاک، مشاور فضای سبز
 

ارسال نظر شما

login captcha

سلام از چه راهی میتونم با سرکار خانوم جلالوند در ارتباط باشم؟ اگر بشه در مورد چندتا گیاه راهنماییم کنند

@مژی۶۹

کاربر عزیز
سوالات خود را همین جا مطرح کنید تا کارشناس به شما پاسخ دهد. موفق باشید

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16231 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11519 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2622 بازدید