2109
لاغری آسان با رژیم سنتی آسیایی

لاغری آسان با رژیم سنتی آسیایی

1397/06/07 بازدید873
یکی از رژیم‌های مشهور کاهش وزن که سال گذشته میلادی جزو لیست 38 رژیم محبوب و پرطرفدار دنیا قرار گرفت، رژیم سنتی آسیایی است که البته غربی‌ها هم به اندازه شرقی‌ها از آن استقبال کرده و معتقدند که با پیروی از توصیه‌ها دستورالعمل‌های سنتی این رژیم می‌توانند به جنگ چربی‌های اضافه بدن‌شان بروند و در عین حال ریسک ابتلای خود به بیماری‌های مزمنی مانند دیابت را نیز کاهش دهند. اما آیا این ادعاها واقعا مبنای علمی هم دارد؟

رژیم سنتی آسیایی چطور کار می کند؟

لابد شما هم شنیده‌اید که مردمانی که در آسیا به خصوص آسیای جنوب شرقی زندگی می‌کنند کمتر به سرطان و بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند و کمتر از آمریکایی‌ها در معرض خطر ابتلا به چاقی قرار دارند و حتی بیشتر عمر می‌کنند. محققان می‌گویند همه این اتفاقات خوب نه به دلیل بخت و اقبال بلند آسیایی‎ها، بلکه به دلیل سبک غذایی منحصر به فردشان می‌افتد که بیشتر روی مصرف برنج، میوه‌ها، سبزیجات تازه، ماهی و مصرف مقدار بسیار کم گوشت قرمز تاکید دارد.


اگرچه فقط یک نوع رژیم سنتی آسیایی در دنیا وجود ندارد اما بر اساس هرم غذایی که متخصصان بر پایه این سبک غذایی تهیه کرده‌اند، شما می‌توانید روزانه از برنج، نودل، انواع نان، ذرت، ارزن و سایر غلات کامل استفاده کرده و رژیم خود را با مصرف میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، دانه‌های روغنی، آجیل و روغن‌های گیاهی تنوع ببخشید. مصرف ماهی به صورت روزانه در این رژیم کاملا انتخابی است و شما می‌توانید در کنار آن مرغ و تخم مرغ را نیز دو بار در هفته امتحان کنید. گوشت قرمز خط قرمز اصلی این رژیم است و شما فقط اجازه دارید که ماهی یک بار سراغ آن بروید. علاوه بر این باید روزی 6 لیوان آب یا چای بنوشید و حتما در طول روز فعالیت بدنی داشته باشید. اگر ادویه‌باز هستید و دوست دارید طعم‌های تازه را با غذاهای همیشگی امتحان کنید، دست شما در رژیم سنتی آسیایی نه تنها کاملا باز است، بلکه ابداع کنندگان این رژیم شما را به استفاده گل سرخ، ریحان، گل میخک، ماسالا، نعناع، زردچوبه، برگ بو و رازیانه تشویق می‌کنند.

در رژیم سنتی آسیایی باید روزی چند کالری بخوریم؟

هیچ قاعده کلی وجود ندارد! این برنامه درواقع یک جور الگوی غذایی است نه یک رژیم واقعی کاهش وزن. بنابراین شما باید خودتان کشف کنید که بدنتان روزانه به چقدر کالری نیاز دارد و با مصرف چند کالری می‌توانید وزن کم کنید یا اساسا می‌خواهید با چه سرعتی از شر چربی‌های اضافه بدن‌تان خلاص شوید.

آیا می توانم با رژیم سنتی آسیایی وزن کم کنم؟

بله، البته ولی مقدار وزنی که کم می‌کنید کاملا بستگی به میزان رعایت شما در روز دارد. محققان می‌گویند کسانی که از رژیم سنتی آسیایی پیروی می‌کنند بیشتر از کسانی که سراغ رژیم‌های غربی می‌روند وزن کم می‌کنند. علتش هم این است که این برنامه غذایی مملو از غذاهای سالمی است که احساس گرسنگی را به تاخیر می‌اندازند از جمله غلات کامل، سبزیجات، محصولات تهیه شده از حبوبات و... .
یکی دیگر از ویژگی‌های اصلی این رژیم استفاده زیاد از ادویه‌هایی مانند زردچوبه است. بر اساس نتایج مطالعه‌ای که در سال 2012 منتشر شد، این ادویه حاوی ترکیباتی است که سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد و مانع از چاقی می‌شود.

رژیم لاغری آسیایی

نمونه برنامه غذایی سنتی آسیایی

  • صبحانه: املت چینی شامل یک عدد تخم مرغ، 4/1 فنجان توفو یا پنیر سویا، 2/1 فنجان اسفناج، 2/1 قاشق غذاخوری روغن، 2/1 قاشق چای خوری سس سویا کم سدیم، فلفل سیاه
  • میان وعده: 8/1 فنجان بادام
  • ناهار: 2 عدد اسپرینگ رول شامل برگ‌های کلم پر شده با دو عدد میگوی بزرگ، 8/1 فنجان ورمیشل، 2/1 قاشق چای‌خوری روغن، 4/1 عدد آووکادو، 4/1 عدد گوجه فرنگی خرد شده، 1 قاشق غذاخوری ریحان تازه، 1 قاشق غذاخوری نعناع تازه1 قاشق غذاخوری سس بادام زمینی+ آب یا آب میوه
  • شام: یک فنجان خوراک قارچ و سبزیجات شامل هویج، گل کلم، لوبیا، فلفل، پیاز، ادویه و بادام زمینی+ نصف فنجان برنج قهوه‌ای باسماتی+ 4/1 نان نازک مثل لواش+ 1 گلابی کوچک

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9407 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6788 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15183 بازدید