2109
واکسن آنفلوآنزا، بزنیم یا نزنیم؟

واکسن آنفلوآنزا، بزنیم یا نزنیم؟

1397/06/05 بازدید2433
نی نی سایت: ویروس آنفلوآنزا هم مثل خیلی از عجایب دیگر دنیای امروز هر روز مقاوم تر از قبل می شود. به همین دلیل خیلی از پزشکان و البته مسئولان وزارت بهداشت توصیه می کنند قبل از شروع فصل سرما و شیوع این بیماری در مقابل آن واکسینه شوید. محمدرضا مسجدی دبیر شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه هر سال با انواع تازه‌ای از ویروس آنفلوآنزا که مقاوم به واکسن‌های قبلی است مواجه می‌شویم، به فانا گفت:« این ویروس هر ساله تغییرات ژنتیکی در خود ایجاد می‌کند و به همین دلیل هر سال باید واکسن‌های آنفلوآنزا به‌روز‌رسانی شوند. » دبیر شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در ادامه گفت:« ویروس آنفلوآنزا می‌تواند برای گروه‌هایی مثل خردسالان، افراد مسن، مادران باردار، مبتلایان به بیماری‌های خاص، کارکنان سیستم بهداشت و درمان و بطورکلی گروه‌های پرخطر عوارض جدی و خطرناکی ایجاد کند و به همین دلیل توصیه می‌شود که این افراد حتما در آغاز واکسن سرما یعنی اوایل مهر ماه واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند. البته هر سال نیز وزارت بهداشت و کمیته ملی واکسن برنامه‌ریزی درباره واکسیناسیون آنفلوآنزا گروه‌های پرخطر را انجام می‌دهد.»

واکسن آنفلوآنزا چهار ظرفیتی بزنید

مهمترین نکته درباره تزریق واکسن آنفلوآنزا به روز بودن و جدید بودن آن است. دکتر فاطمه فتوحی رئیس بخش آنفلوآنزا انستیتو پاستور درباره واکسن آنفلوآنزا به نی نی سایت می گوید:« دستورالعمل جهانی این است که هر سال در نیمکره شمالی و جنوبی و خاورمیانه تحقیق می کنند که چه ویروسی غالب بوده است و بعد بر اساس آن به کارخانه سازنده سفارش می دهند که چه نوع واکسنی تولید شود. امسال واکسن چهار ظرفیتی باید تزریق شود .در واکسن چهار ظرفیتی چهار ویروس وجود دارد. در واکسن سه ظرفیتی یک ویروس h1n1 وجود داشت اما حالا در واکسن چهار ظرفیتی دو ویروس h1n1 وجود دارد. همانطور که می دانید ویروس آنفلوآنزا هر چند مدت یک بار تغییر می کند یعنی در برابر واکسن‌های قدیمی قوی‌تر می شود. برای همین هم هست که باید قبل از شروع فصل سرما این نوع از واکسن را تزریق کنید.» دکتر فتوحی درباره زمان پخش این واکسن در مراکز درمانی می گوید:« قرار است این واکسن از مهرماه در دسترس همه باشد. بچه ها ، افراد بالای 65 سال و حتی کسانی که تحت درمان شیمی درمانی هستند هم باید این واکسن را تزریق کنند.» دکتر فتوحی درباره تزریق این واکسن در زنان باردار و کودکان بالای شش ماه می گوید:« در این دو موارد حتما باید با احتیاط و با نظر پزشک شخصی انجام شود. به هر حال این واکسن ویروس کشته شده است و می تواند عوارضی در بدن داشته باشد به همین دلیل به زنان باردار و مادران کودکان بالای 6 ماه توصیه می کنیم قبل از تزریق حتما با پزشکشان مشورت کنند.»

چه زمانی باید در برابر آنفلوانزا واکسینه شد؟

بهترین زمان واکسیناسیون قبل از شروع فصول سرد اواخر شهریور و اوایل مهرماه است. در غیر این صورت انجام واکسیناسیون در هر زمان دیگر در طی فصول سرد توصیه می شود. با توجه به این که آنتی بادی ها بر علیه ویروس های موجود در واکسن دو هفته بعد از تزریق واکسن تولید می شود، بهتر است افراد قبل از شیوع آنفلوانزا واکسینه شوند.
لازم به ذکر است که سالیانه 250 تا 300 هزار نفر در جهان بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا می‌میرند و 3 تا 5 میلیون نفر هم در هر اپیدمی آنفلوآنزا به این بیماری مبتلا می‌شوند.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15835 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11347 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2319 بازدید