2709
باردارها نوبرانه های فصل را بخورند یا نخورند؟

باردارها نوبرانه های فصل را بخورند یا نخورند؟

1397/05/30 بازدید3841
این روزها که سر هر پارکی یک بلال فروشی بساط کرده و کنار آن حتی گردوی تازه و زغال اخته هم چشمک می‌زنند شاید خیلی از مادران باردار هوس کنند از این خوراکی‌های مغذی نوش جان کنند ذرت در عین حال که یکی از پر مصرف‌ترین نوع غلات در سراسر دنیاست، سرشار از مواد مغذی نیز هست و چه به صورت تازه و آبدار و چه به شکل بوداده و برشته می‌تواند هوس‌های دوران بارداری را مهار کند اما آیا خوردن نوبرانه‌ها در بارداری مجاز است؟ آیا به اندازه کافی بهداشتی است که بتوان آنها را خورد؟

آیا می توانم در بارداری ذرت بخورم؟

بله البته. ذرت غنی از اسید فولیک، فیبر، ویتامین ب 1، ب 5 و ویتامین ث است. شرایط گوارشی را بهبود می‌دهد و محرک تولید شیر نیز هست. فیبر موجود در ذرت به رفع یبوست کمک می‌کند.
  • ذرت سرشار از کارتونئیدها یا پیش‌سازهای ویتامین A از جمله گزانتین است که مانع از تغییرات اکسیداتیو در سطح سلولی و بدن می‌شود و در نتیجه از تخریب شبکیه چشم نیز جلوگیری می‌کند.
  • فولات موجود در ذرت مانع از بروز نقایص مادرزادی جنین می‌شود. مصرف اسید فولیک در دوران بارداری با کاهش ریسک ابتلا به اسپینابیفیدا و تغییرات سیستم عصبی مرتبط است.
  • مصرف ذرت در بارداری می‌تواند به تقویت حافظه جنین متولد نشده کمک کند. تیامین یکی از انواع ویتامین‌های گروه B است که به وفور در ذرت یافت می‌شود و می‌تواند حافظه مادر و همچنین جنین را بهبود دهد.
  • ذرت سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. این خاصیت ذرت مربوط به مقادیر بالای پیش سازهای ویتامین A است که برای عملکرد سیستم ایمنی بدن ضروری است و همچنین در رشد و نمو جنین نیز دخالت دارد.
  • ذرت یک اسنک یا میان وعده خوب برای مادران باردار است که انرژی کافی نیز به آنها می‌رساند و می‌تواند تا حدودی هوس‌های غذایی این دوران را مهار کند.
  • ذرت شیرین یک انتخاب ایده‌آل برای سوپ، انواع ساندویچ‌ها و سالاد است و همچنین شما می‌توانید آن را به پیتزای خانگی، پاستا و... اضافه کنید. از طرف دیگر می‌توانید بلال را به صورت آب پز یا کباب شده نیز در این دوران مصرف کنید.

خوردن ذرت در بارداری

عوارض احتمالی مصرف ذرت در بارداری

مصرف ذرت در بارداری معمولا عارضه خاصی را به همراه ندارد مگر آنکه در مصرفش زیاده‌روی کرده باشید. میزان اسیدهای چرب در ذرت نسبتا بلاست بنابراین اگر مشکل قلبی و عروقی دارید باید در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. از طرف دیگر مصرف زیاد ذرت می‌تواند باعث سوءهاضمه شود.
یکی دیگر از مضرات خوردن بلال، مصرف آن به صورت کباب شده روی زغال و... به خصوص دانه‌های سوخته بلال است که باعث وارد شدن کربن به بدن شده و در بلندمدت سرطان‌زا خواهد بود. از طرف دیگر بلال‌های کبابی که بیرون از منزل درست می‌شود، با توجه به مدت زمانی که در آب نمک می‌مانند تا طعم‌دار شوند، انتخاب خوبی برای خانم‌های باردار نیستند.

هوس خوردن ذرت در بارداری نشانه پیکا یا هرزه خواری است؟

بله ممکن است شما در بارداری به دلیل سندرم پیکا مدام هوس کنید به ذرت ناخنک بزنید. اگرچه سندرم پیکا معمولا خود را با هوس خوردن مواد غیرخوراکی مانند خاک، گل، یخ و... نشان می‌دهد.

ذرت بوداده مایکروویوی در دوران بارداری مجاز است؟

به دو دلیل بهتر است در دوران بارداری سراغ ذرت‌های بوداده‌ای که باید در مایکروویو حرارت ببینند نروید. دلیل اول اینکه این ذرت‌ها حاوی ماده‌ای به نام دی استیل هستند که برای ایجاد طعم کره‌ای به محصولات غذایی اضافه می‌شود. تحقیقات نشان داده است مصرف زیاد پاپ کورن‌های آماده کارخانه‌ای می‌تواند در بلند مدت باعث بروز مشکلات ریوی شود. از طرف دیگر ماده شیمیایی دیگری به نام پرفلورواکتانوئیک در کیسه بسته‌بندی این محصولات وجود دارد که موقع حرارت دیدن تجزیه می‌شود و می‌تواند سرطان‌زا باشد.

مصرف زیاد ذرت بوداده در بارداری مضر است؟

از آنجا که ذرت‌های آماده حاوی کره، روغن و نمک به مقدار زیاد هستند مصرف زیاد از حد آن‌ها در بارداری توصیه نمی‌شود. مصرف نمک به مقدار زیاد می‌تواند باعث احتباس آب و مایعات در بارداری شود و همچنین فشار خون را بالا می‌برد.

مصرف زیاد نشاسته ذرت در بارداری مضر است؟

بله زیرا می‌تواند قند خون را بالا ببرد و منجر به زایمان زودرس، افزایش وزن نوزاد هنگام تولد و بروز مشکلات رشد در جنین شود.

مصرف ذرت در بارداری باعث افزایش وزن می شود؟
ذرت غنی از کربوهیدرات و مواد مغذی است و منبع خوب انرژی محسوب می‌شود بنابراین اگر در مصرف آن زیاده‌روی کنید بیش از حد چاق خواهید شد.
   
بارداری و خوردن پاپ کورن

موقع خرید ذرت به چه نکاتی دقت کنیم؟

موقع خرید بلال دقت کنید که پوسته آن کاملا سبز باشد. فقط سراغ ذرت‌های تازه بروید. برای اینکه بفهمید تازه است یا نه پوسته سبز آن را کنار بزنید و دانه‌های ذرت را با ناخن‌ کمی فشار دهید. اگر دانه ذرت نرم و آبکی باشد، تازه است و در غیر این صورت مانده و بهتر است سراغش نروید.
بلال را پس از خرید پوست نکنید و آن را با همان پوسته سبز در یخچال نگهداری کنید. در غیر این صورت باید بلال پوست کنده را در کیسه پلاستیکی قرار داده و سپس داخل یخچال بگذارید.
اگر می‌خواهید ذرت تازه مصرف کنید بهتر است بلال را به محض خرید و رساندن به منزل برای خوردن آماده کنید.

مصرف زغال اخته در بارداری

این میوه خوش آب و رنگ سرشار از ویتامین C نیز هست و می‌تواند به مادر باردار برای حفظ سلامتی‌اش به خصوص در سه ماهه سوم بارداری کمک کند. علاوه بر این، در رشد جنین در داخل رحم نیز موثر است. زغال اخته حاوی ویتامین A و K، کلسیم و سلنیوم نیز هست که همگی برای رشد جنین لازم است.

مصرف زغال اخته در بارداری چه فوایدی دارد؟

مصرف این میوه می‌تواند به درمان عفونت مجاری ادراری کمک کند که معمولا در سه ماهه اول بارداری شایع است. اسید موجود در زغال اخته می‌تواند مانع از رشد یا ورود دوباره میکروب‌های بیماری‌زا به مجاری ادراری شود.
زغال اخته یک منبع خوب آنتی اکسیدان نیز هست و خاصیت ضد التهابی دارد. مصرف روزانه این میوه می‌تواند مادر را در برابر بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی یا تب ویروسی مراقبت کند.

  
زغال اخته در حفظ بهداشت و سلامت دهان و دندان نیز تاثیر دارد و جلوی خراب شدن و فساد دندان و تشکیل پلاک را می‌گیرد.
یکی دیگر از خواص مهم زغال اخته که به خصوص آن را به میوه‌ای ایده‌آل برای مادران باردار تبدیل می‌کند، خاصیت ضد یبوست آن است. مصرف زغال اخته یا نوشیدن آب آن به شما کمک می‌کند تا هر روز دفع راحتی داشته باشید.
از آنجا که زغال اخته کم کالری و پرفیبر است برای مادران بارداری که نباید وزن زیادی اضافه کنند نیز کاملا مناسب است.
اگرچه موقع مصرف این میوه در بارداری باید به شدت در زمینه بهداشت آن احتیاط کنید و حتما میوه تهیه شده را در منزل بشویید و از مصرف زغال اخته‌ای که در بسته بندی‌های باز کوچک به فروش می‌رسد و به اصطلاح آماده مصرف است خودداری کنید زیرا ممکن است به درستی شسته و ضدعفونی نشده باشد و شما در معرض ابتلا به بیماری‌هایی مانند اسهال و .... قرار دهد. همچنین مراقب میزان نمکی که ممکن است همراه زغال اخته مصرف کنید نیز باشید به خصوص اگر فشار خونتان در بارداری بالاست یا دچار ورم اندام‌های انتهایی شده‌اید.

مصرف گردوی تازه در بارداری

گردو نه فقط یک ماده غذایی بلکه یک ابرغذاست که مصرف آن در بارداری به شدت توصیه می‌شود. این میوه که از نظر شکل ظاهری هم شبیه مغز است یک خوراکی ایده‌آل برای مادرانی است که می‌خواهند فرزندی باهوش به دنیا بیاورند.

مصرف گردو در بارداری چه مزایایی دارد؟

بر اساس تحقیقات انجام شده جنین مادرانی که در بارداری آجیل و به خصوص گردو مصرف می‌کنند، کمتر در معرض ابتلا به آلرژی قرار می‌گیرند.
گردو سرشار از امگا 3 است که برای فعالیت مغز جنین و همچنین رشد و تکامل چشم جنین ضروری است. علاوه بر این گردو حاوی ویتامین E است که خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد. گردو سرشار از فیبر، منیزیم، مس و منگنز است و همچنین مقادیر بالایی روی، آهن، کلسیم و سلنیوم دارد.
گردو استرول گیاهی نیز دارد که به کنترل کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب در بدن کمک می کند. بنابراین مصرف آن به صورت متعادل در بارداری به مادر کمک می کند تا چربی خونش را در مقادیر نرمال و طبیعی حفظ کند.


از آنجا که مصرف گردو و روغن آن عروق خونی را منبسط می‌کند بنابراین در کنترل فشار خون نیز موثر است.
آنتی اکسیدان‌های موجود در گردو به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند و بهتر است برای افزایش دریافت این ترکیبات گردو با پوست قهوه‌ای آن مصرف شود.
همچنین مس موجود در گردو به رشد جنین در رحم مادر کمک می‌کند.
جالب است بدانید که مادران پس از زایمان هم بهتر است به مصرف مرتب گردو ادامه دهند تا دچار افسردگی پس از زایمان نشوند.
گردو یک میان وعده ایده‌آل برای مادرانی است که می‌خواهند اضافه وزنشان را در بارداری کنترل کنند زیرا پروتئین و فیبر دارد و می‌تواند به افزایش احساس سیری کمک کند.

عوارض احتمالی مصرف گردو در بارداری

توصیه می‌شود خانم های باردار روزانه بیش از 30 گرم گردو مصرف نکنند. مصرف زیاد گردو می‌تواند محرک اسهال در دوران بارداری باشد. همچنین مطالعات نشان داده است مصرف زیاد گردو در بارداری با جذب آهن تداخل پیدا می‌کند و منجر به فقر آهن یا کم خونی می‌شود. مصرف زیاد گردو می‌تواند ریسک خونریزی را در هنگام زایمان بالا ببرد زیرا با انعقاد خون تداخل دارد.

در بارداری چه نوع گردویی مصرف کنیم؟

اینکه گردوی تازه یا خشک مصرف می‌کنید یا گردو را همراه غذا یا در وعده‌های اصلی یا به عنوان میان وعده می‌خورید کاملا به خودتان بستگی دارد اما اگر می‌خواهید گردوی تازه مصرف کنید بهتر است سراغ دستفروش‌ها نروید زیرا به شدت شما را در معرض ابتلا به عفونت‌های روده‌ای و اسهال و... قرار می‌دهد و علتش هم شرایط نامناسب پوست کندن و نگهداری گردو است.
 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها