2109
 نگهداری از شمعدانی در تابستان

نگهداری از شمعدانی در تابستان

1397/05/30 بازدید16241
یکی از گیاهان پر طرفداری که هر فردی دلش می­خواهد خانه اش را با آن زیبا کند، شمعدانی است. گل­های شمعدانی، رنگ­های متنوعی چون بنفش، صورتی، سفید، قرمز و ... دارند و همین تنوع رنگ، حسابی می­‌تواند حال و هوای خانه­ را عوض کند. نگهداری از این گیاه، کار چندان سختی نیست ولی با این حال، خیلی از افراد پس از خرید شمعدانی به ویژه در فصل تابستان، با مشکل خشک شدن آن مواجه می­‌شوند. اگر شما هم در خانه شمعدانی دارید یا قصدتان خرید این گیاه است، پیش از هر چیز باید نکاتی را درباره نگهداری از شمعدانی بدانید تا گیاه شادابی را به ویژه تا انتهای تابستان داشته باشید.

کدام شمعدانی را بخریم؟

شاید خیلی­‌ها شمعدانی را بیشتر با گل­های قرمز، سفید یا صورتی با برگ­های سبز بشناسند ولی شمعدانی انواع مختلفی دارد که یکی از آن­ها شمعدانی اژدر و دیگری شمعدانی عطری است. شمعدانی عطری، گل­های زیادی ندارد و بیشتر به دلیل برگ­های خوش­بویی که دارد، مورد توجه قرار می­‌گیرد. به طور کلی، بسیاری از گونه­‌های شمعدانی، در فصول بهار و تابستان گل می‌­دهند ولی اغلب در فصل پاییز نیز گل دارند. البته گلدهی شمعدانی در فصل پاییز، به اندازه دو فصل دیگر نیست.

گل شمعدانی

شمعدانی یک گیاه آپارتمانی است؟

بسیاری از افراد تصور می­‌کنند که شمعدانی یک گیاه آپارتمانی است در حالی که این باور درست نیست و شمعدانی را باید در محیطی پر نور و آفتابی قرار داد. البته نباید این نکته را از یاد برد که آفتاب شدید هم برای شمعدانی مضر است و در تابستان­­ باید برای گیاه، کمی سایه ایجاد کرد. نگهداری شمعدانی در محیط آپارتمان و در جای کم نور، باعث بلند شدن بیش از حد برگ­ها و رشد عمودی به سمت نور خواهد شد که این مسئله ظاهر بسیار بدی را برای گیاه ایجاد می‌­کند. علاوه بر این، شمعدانی در جایی که نور کافی وجود نداشته باشد، گل نمی­‌دهد و در صورت گلدهی احتمالی، گل­های بسیار ریزی خواهد داشت.

گل شمعدانی

جابه جایی و خشک شدن شمعدانی

بسیاری از افراد وقتی شمعدانی را می­‌خرند، بسیار شاداب و زیباست ولی پس از مدتی بعد از خرید، با پژمردگی یا حتی خشک شدن این گیاه زیبا مواجه می‌­شوند که این مسئله دلایل زیادی می‌­تواند داشته باشد. یکی از دلایلی که می­‌تواند در ایجاد ظاهر نامطلوب شمعدانی نقش داشته باشد، جا به جایی است. همه گیاهان وقتی از یک محیط به محیط دیگری جا به جا می­‌شوند، تا حدودی زیبایی اولیه خود را به دلیل تغییر محیط زندگی و رشد، از دست می‌­دهند. البته این مسئله خیلی نگران کننده نیست و در صورتی که بتوانید شرایط محیطی مناسبی برای گیاه شمعدانی فراهم کنید، به حالت اولیه خود باز می‌­گردد. پس از خرید، تا جای ممکن باید از تعویض گلدان پرهیز کرد تا گیاه به محیط جدید عادت کند.

محل قرارگیری شمعدانی

همان­طور که گفته شد، شمعدانی یک گیاه آپارتمانی نیست و باید آن را در حیاط یا بالکنی که از نور آفتاب برخوردار است، نگهداری کرد اما اگر فردی اصرار به خرید شمعدانی برای نگهداری در آپارتمان داشته باشد، باید آن را در کنار پنجره جنوبی قرار بدهد که نور گیاه تا حدودی تامین شود. البته شمعدانی را در کنار پنجره شرقی هم می­توان قرار داد ولی بهترین پنجره، جنوبی است. چنانچه مانعی (مثل ساختمان دیگر و...) در جلوی پنجره وجود داشته باشد، نور کافی نخواهد بود. گلدان را باید با کمی فاصله در کنار شیشه قرار داد چون در صورت نزدیک بودن گلدان به شیشه، احتمال سوختگی برگ­‌ها و از بین رفتن گیاه در فصل گرم، وجود دارد.

شرایط نگهداری گل شمعدانی

برگ زرد در شمعدانی

خیلی از افراد تصور می­کنند که در فصل تابستان باید به دلیل گرما دائما آبیاری انجام داد در حالی­که این باور در رابطه با همه گیاهان درست نیست و گیاهان را باید متناسب با نیاز آبی­شان آبیاری کرد. شمعدانی جزو گیاهانی است که به مرطوب بودن خاک احتیاجی ندارد و در فاصله بین دو آبیاری، باید خاک آن خشک شود. برای اطمینان از خشک شدن خاک، می­توان یک میله یا چوب کوچک را به آرامی داخل خاک کرد، در صورتی که خاک رطوبت نداشته باشد و به میله نچسبد، وقت آبیاری است. آبیاری بیش از اندازه شمعدانی، باعث زرد شدن برگ­های آن ­می‌شود و آبیاری با فواصل بسیار طولانی نیز باعث خشک شدن برگ­ها خواهد شد و در هر دو حالت، گیاه از بین می‌­رود. شمعدانی گیاه رطوبت دوستی نیست؛ به همین دلیل تا جای ممکن نباید روی خودِ گیاه آب ریخت. البته نباید این نکته را از یاد برد که شمعدانی پیچ و شمعدانی عطری به آبیاری بیشتری احتیاج دارند و خاک آن­ها باید همیشه مرطوب باشد. بهترین زمان آبیاری، صبح پیش از طلوع آفتاب یا عصر پس از غروب آفتاب است که تبخیر کمتر اتفاق می­‌افتد و گیاه آسیب نمی‌­بیند.

گل شمعدانی

به شمعدانی کود بدهیم؟

انتخاب خاک مناسب برای شمعدانی ضروری است و در صورتی که خاک خوب نباشد، گیاه خشک خواهد شد؛ به ویژه در فصل تابستان که گیاه گرما را هم تحمل می‌­کند. خاک شمعدانی باید زهکشی (محل خروج آب از گلدان یا باغچه) خوبی داشته و از ترکیب مساوی خاک لوم، کود دامی پوسیده و ماسه باشد. همه گیاهان برای رشد و گلدهی، به کود نیاز دارند ولی باید به این نکته توجه داشت که کود دادن بیش از اندازه به گیاه، نتیجه عکس می‌­دهد و باعث خشک شدن آن می‌­شود. برای دادن کود شیمیایی به شمعدانی در تابستان، باید این کار در صبح زود یا در شب صورت بگیرد تا گیاه آسیب نبیند. استفاده از کود دامی هم در شرایطی مجاز است که از پوسیده بودن آن اطمینان داشته باشید؛ در غیراین‌صورت حشرات مختلف، حسابی برای­تان دردسرساز خواهند شد.

مهندس بهاره جلالوند- کارشناس آب و خاک، مشاور فضای سبز
 

ارسال نظر شما

login captcha

شمعدونی بذر داره باید بکاریم یا اینکه باید خود گلش رو بخریم؟

پربازدیدترین ها

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14654 بازدید

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

3 روز پیش
|
4412 بازدید

عید سعید فطر مبارک

نوشته

6 روز پیش
|
3800 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

2 روز پیش
|
3226 بازدید