2109
نقطه بدبینی در مغز شناسایی شد

نقطه بدبینی در مغز شناسایی شد

1397/05/24 بازدید399
نی نی سایت: بر اساس مطالعه‌ای روز حیوانات، بخش خاصی از مغز که به آن «هسته دمی» می‌گویند، می‌تواند پاسخ‌های بدبینانه را کنترل کند؛ یافته‌ای که احتمالا بتواند به شناسایی نقطه بدبینی مغز و درمان بهتر اختلالات روانی مثل اضطراب و افسردگی کمک کند.

این ختلالات معمولا با واکنش‌های بدبینانه آغاز شده و منجر به خلق و خوی منفی می‌شوند و اگر محققان بتوانند نحوه کنترل این واکنش‌ها را کشف کنند، احتمالا می‌توانیم شانس بهتری برای مقابله با مشکلات عصبی-روانی که میلیون‌ها نفر را در سراسر دنیا درگیر کرده، داشته باشیم و احتمالا می‌توانیم فرق بین افرادی که نیمه پر لیوان را می‌بینند با افرادی که نیمه خالی لیوان را می‌بینند، متوجه شویم.

این گروه تحقیقاتی از دانشگاه MIT متوجه شده‌اند وقتی نقطه بدبینی یا هسته دمی بوزینه‌ها به طور مصنوعی تحرکی شود، این با احتمال بیشتری تصمیمات منفی می‌گیرند و بیشتر جنبه منفی‌اش را در نظر می‌گیرند تا جنبه مثبت تصمیم را.

محققان دریافتند این تصمیم‌گیری بدبینانه تا یک روز بعد از تحریک مصنوعی ادامه داشت.


نقطه بدبینی در مغز کجاست؟

دکتر آن گریبیل، سرپرست این مطالعه می‌گوید: «انجام این آزمایش برای شناسایی نقطه بدبینی طوری بود که انگار واکنش بوزینه‌ها به خاطر اضطراب یا افسردگی یا ترکیبی از هر دو است. درمان این اختلال‌های روانی هنوز برای خیلی از کسانی که گرفتارش هستند، بسیار سخت است».

قبلا ارتباط هسته دمی با تصمیم‌گیری احساسی مشخص شده بود: دانشمندان وقتی به میمون‌ها آبمیوه جایزه دادند و همزمان یک پاف هوا به صورت‌شان اسپری کردند، هسته دمی‌شان را با یک جریان الکتریلی ضعیف تحریک کردند.

در هر دور از این آزمایش مقدار آبمیوه و شدت فشار هوا متفاوت بود و حیوانات می‌توانستند این جایزه را قبول یا رد کنند؛ به این ترتیب محققان میزان توانایی حیوانات برای برآورد هزینه‌ای که باید در مقابل سودی که می‌گیرند، اندازه‌گیری کردند.

وقتی هسته دمی این حیوانات تحریک شد، نحوه تصمیم‌گیری بوزینه‌ها عوض شد و آنها آبمیوه/ هوا را، بر خلاف قبل، پس می‌زدند. حالا آنها جنبه منفی این جایزه برایشان بزرگتر جلوه می‌کرد و جایزه آبمیوه ارزشش را در نگاه آنها از دست داده بود. اما بعد از یکی دو روز آثار تحریک هسته دمی و تصمیمات منفی‌شان از بین رفت.

همچنین محققان متوجه شدند با تغییر الگول تصمیم‌گیری، فعالیت امواج مغزی در هسته دمی، بخشی از «عقده‌های پایه» هم تغییر می‌کند. شناسایی نقطه بدبینی در مغزمی‌تواند به پزشکان نشان دهد که در صورت درمان هدفمند این بخش‌های مغز، آیا فرد به درمان پاسخ خواهد داد یا خیر.

منبع: ScienceAlert

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9644 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
7026 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15200 بازدید