2109
#دوشنبه‌ها با نی‌نی سایت بخوانید

#دوشنبه‌ها با نی‌نی سایت بخوانید

1397/05/22 بازدید160

کتاب از من نخواهید لبخند بزنم

  • نویسنده : باربارا پارک
  • مترجم : نازنین دیهیمی
  • نشر ماهی، 1393
  • قیمت نسخه کاغذی : 6500 تومان
  • مخاطب : نوجوانان بالای ده سال و بزرگسالان
زندگی امروزه بسیاری از کودکان و نوجوانان درگیر مساله‌ای مهم به نام طلاق است. طلاق والدین در هر سنی که رخ دهد برای فرزندان واقعه‌ای تکان دهنده و غیرقابل قبول است. همواره والدین باید تلاش کنند که گذر از این دوره سخت و تلخ را برای کودک راحت تر کنند و مشکلات بین خود را در ارتباط با فرزند خود وارد نکنند.
خانم باربارا پارک نویسنده ای است که مشکلات کودکان و نوجوانان و ادراک و ذهنیت‌های آنها در برابر موقعیت‌های دشوار زندگی را به شیوایی هر چه تمام‌تر توصیف می‌کند. در این کتاب، چارلز پسر نوجوانی است که حساسیت‌های ویژه خود را دارد. او تنها فرزند خانواده است و فکر می‌کند طلاق یا مرگ از آن اتفاقاتی است که فقط توی فیلم‌ها و کتاب‌ها برای دیگران پیش می‌آید. او حتی املای درست کلمه طلاق را بلد نیست. تا اینکه چند روز بعد از تولد پدرش، او به اتاق چارلز می‌آید و به او اطلاع می‌دهد که به زودی از مادرش جدا می‌شود و دیگر پیش آنها زندگی نخواهد کرد.

چارلز هم ابتدا حرف پدر را باور نمی‌کند ولی وقتی می‌بیند که پدرش چمدان به دست از خانه خارج می‌‌شود؛ می‌فهمد که زندگیش برای همیشه عوض یا به زعم او از بین رفته است.
واکنش‌های چارلز در برابر این خبر و رفتن پدر بسیار متنوع و همه ناشی از خشم بی‌حد او نسبت به والدینش است. از نرفتن به مدرسه، فرار از خانه، گوش نکردن به حرف مادر و ... . هنر خانم پارک بیان طنز آمیز همه این اتفاقات و توجیهات جالبی است که چارلز برای کارهایش ارائه می‌دهد.
چیزی که بیش از همه چارلز را ناراحت و عصبانی می‌کند و او را به انجام کارهای ناخوشایند وامی‌دارد؛ اصرار پدر و مادرش در شاد کردن او و درخواست لبخند از اوست. هیچ کدام آنها به او امکان حرف زدن از ترس‌ها و اضطراب‌هایش را نمی‌دهند و مدام دوست دارند که او خوشحال باشد و گویی از ناراحتی و گریه او می ترسند و عذاب وجدان تصمیم جدید را بر نمی تابند. در حالی که مثلا مادر بعد از رفتن پدر تا روزهای زیادی حتی حوصله آشپزی نداشت و مدام غذای تکراری برای خودش و چارلز حاضر می‌کرد. یا اینکه پدر متوجه نبود که فقط گفتن اینکه چیزی در زندگی تو تغییر نخواهد کرد؛ باعث راحتی خیال او نخواهد شد.
این کتاب فارغ از جذابیت های نگارشی و نکات زیبای تربیتی که در مواجهه با وضعیت دشواری چون طلاق و جدایی والدین ارائه می‌دهد؛ اگر فقط موفق شود ما را به عنوان والدین به درک احساسات و هیجانات کودک و نوجوان سوق دهد؛ وظیفه خود را تمام و کمال انجام داده است.
خانم پارک تا به حال جوایز بسیاری برای کتاب های متعدد خود دریافت کرده است. از کتاب های او مجموعه جذاب "ماجراهای جونی بی جونز" با ترجمه خوب امیرمهدی حقیقت نیز به فارسی ترجمه و چاپ شده است. کتاب زیبای "میک هارته اینجا بود " که به تجربه فقدان و سوگ در نوجوانان می پردازد ؛ نیز پیش از این در همین مجموعه یادداشت ها معرفی شده است.

معرفی کتاب


کتاب خانه بزرگ ما، سیاره آبی و زیبا

  • نویسنده : روت روچا، اوتاویو روت
  • مترجم : علی فروزفر
  • انتشارات سروش، 1387
  • قیمت نسخه کاغذی : 1500 تومان
  • مخاطب : کودکان 4 سال به بالا
خواندن کتاب‌هایی که توجه کودکان و نوجوانان را به مساله محیط زیست و حفظ منابع کره زمین جلب می‌کند؛ روز به روز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌شود. خوشبختانه امروزه کتاب های زیادی در این حوزه تالیف و منتشر می‌شوند و خانواده‌ها نیز اهتمام بیشتری در آموزش اصول شهروندی و مهارت‌های طبیعتگرا دارند. در این مجموعه یادداشت ها نیز سعی بر معرفی کتاب‌هایی از این دست بوده و پس از این هم خواهد بود. زیرا به نظر می‌رسد کودکان ما در زمانه‌ای بزرگ و بالیده می‌شوند که بیش از جنگ و نابرابری‌ها و تبعیض‌های اجتماعی و بیماری و هر خطر دیگری که نسل‌های پیشین را تهدید می‌کرده است؛ دچار مشکلات مربوط به محیط زیست خواهند بود. از همین تابستان نیز نقاط مختلفی از دنیا با گرمای بی سابقه و کمبود آب مواجه بوده اند و کشور ما نیز بخاطر اقلیم خشک و کم آب، فارغ از این مشکلات نبوده و نخواهد بود.
کتاب حاضر از جمله اولین کتاب‌هایی است که با متن ساده و تاثیرگذار و تصویر های فانتزی که کره زمین را توپی آبی و خندان نشان می‌دهد؛ سعی می کند توجه کودک را به حفظ و نگهداری از این سیاره و خانه ازلی بشریت جلب کند. به نقش حیات بخش آب و خاک اشاره می کند و به سادگی برای کودک توضیح می دهد که بنا بر عقل و منطق باید چگونه با خانه آبی و زیبایمان برخورد کنیم. همچنین تاکید می‌کند که هر کس در هر کجای زمین رفتاری انجام می‌دهد بر همه ساکنان و زندگیشان اثر می‌گذارد.
یکی از بخش‌های خوب کتاب، اشاره به اهمیت وجود همه گونه های گیاهی و جانوری زمین است که آن را باعث تعادل و ادامه زندگی بر روی زمین می‌داند. گرچه در هیچ بخشی توضیحات کتاب مفصل نیست ولی سرنخ گفتگوهای بسیاری با کودک را به ما می‌دهد و نشان می‌دهد چگونه می‌توان با زبانی ساده، مفاهیم اساسی و پیچیده را به کودکان منتقل کرد.
در هر حال توجه کودکان ما باید از ابتدا به مسائل مربوط به محیط زیست جلب شود و آموزش‌های مدون و دنباله داری در تمام مراحل تحصیلی و موقعیت‌های متعدد در خانواده دریافت کنند. این امر مهم تا به حال در آموزش رسمی ما جای چندانی نداشته است ولی غفلت بیش از این از طرف نظام آموزشی و خانواده ها دیگر جایز نیست.
کتاب با این جملات زیبا تمام می شود :
باید طوری زندگی کنیم که میراث ما – سیاره زمین – برای بچه های ما و برای بچه های بچه‌های ما سالم و امن باقی بماند و سیاره ما باید همان طور که امروز هست، آبی و قشنگ بماند.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15389 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
10942 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2209 بازدید