2109
عوارض موبایل برای مغز خطرناک است؟

عوارض موبایل برای مغز خطرناک است؟

1397/05/20 بازدید282
نی نی سایت: از موبایل گرفته تا ماکروویو، زندگی مدرن دنیای امروز سرشار از امواج الکترومغناطیسی است. خیلی‌ها هنوز درگیر این موضوع هستند که این نوع امواج انرژی چه خطراتی می‌تواند برای سلامت افراد داشته باشد اما حقیقت این است که هیچ کدام از تومورهای مغزی به خاطر عوارض موبایل و امواج الکترومغناطیس ایجاد نمی‌شوند.

مطالعات پژوهشگران موسسه سلامت جهانی بارسلون با انجام یکی از جزئی‌ترین تحلیل‌ها، هنوز نتوانسته‌اند هیچ ارتباطی بین عوارض موبایل و تشعشعات غیر یونیزه با سرطان مغز پیدا کنند.

تشعشعات الکترومغناطیس شامل انواع امواج مرئی نور است که از چراغ‌ها تا خورشید ساطع می‌شود. چشم‌های ما به طور خاص، به امواج نور با فرکانسی بین 430 تا 770 تراهرتز واکنش می‌دهد.

مطالعات قبلی نشان داده که نور فرابنفش در حدود آخرین طیفش به DNA ما آسیب می‌زند و ریسک سرطان پوست را افزایش می‌دهد. البته امواج پرانرژی‌تر، مثل اشعه ایکس و گاما، می‌تواند ریسک‌های جدی‌تری برای سلامت فرد ایجاد کنند.

اما در سال‌های اخیر، این نگرانی ایجاد شده بود که در معرض زیاد امواج ملایم‌تر در حد چند کیلوهرتز هم می‌تواند مشکلاتی جدی مثل سرطان بدخیم عصبی «گلیوبلاستوما» ایجاد کند.


عوارض موبایل برای مغز خطرناک است؟

7 سال پیش، آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان سازمان جهانی بهداشت با مطرح کردن این بحث، به این نتیجه رسید که می‌توان امواج رادیویی EMF (نیروی برق‌رانی) را به عنوان «سرطان‌زا»و از عوارض موبایل دسته‌بندی کرد.

اما با این حال، شواهد قوی و زیادی در این زمینه وجود ندارد؛ محققان برای انجام مطالعات بیشتر در این حوزه، سابقه افراد در معرض امواج متوسط (3 کیلوهرتز تا 10 مگاهرتز) و امواج شدیدتر (10 مگاهرتز تا 300 گیگاهرتز) در خانه و محل کار را بررسی کردند.

نتایج بررسی‌های نهایی محققان نشان می‌دهد فعلا نیازی به نگرانی در مورد امواج نامرئی و عوارض موبایل و سایر لوازم الکترومغناطیسی وجود ندارد اما در صورتی‌که در آینده، دستگاه‌های الکتریکی با امواج شدیدتر تولید شوند، باید مورد بررسی قرار گیرند.

منبع: ScienceAlert

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16325 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11565 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2740 بازدید