2109
با این راهکارها نگران بارداری بالای 30 سال نباشید!

با این راهکارها نگران بارداری بالای 30 سال نباشید!

1397/05/20 بازدید4943
محققان برای زنان بالای 30 سال که تصمیم به بارداری دارند چند توصیه دارند که باعث افزایش باروری‌شان می‌شود. اما نکته مهم پیش از همه این توصیه‌ها این است که زوجین فعالیت جنسی داشته باشند و دست‌کم هفته‌ای دو بار رابطه زناشویی برقرار کنند تا بتوانند به حاملگی امیدوار باشند. متخصصان معتقدند زنان با رژیم غذایی مناسب و دوری از مصرف الکل می‌توانند باروری خود را افزایش دهند. آن‌ها می‌گویند در زنانی که مکمل‌هایی مانند آهن و روی مصرف کنند جریان خون به طور مناسب به سلول‌های تخمک منتقل می‌شود و این بر سلامت باروری اثر می‌گذارد. در اینجا یک واقعیت بیولوژیک وجود دارد که سن بر باروری شما اثر می‌گذارد اما رژیم غذایی و شیوه زندگی نقش کلیدی در مورد زنان به ویژه بعد از 30 سالگی دارند.

رژیم غذایی، سن را دور می‌زند

بر اساس آمار سال 2016 تقریبا یک چهارم نوزادان متعلق به مادران بالای 35 سال است. با اینکه نمی‌توان از ساعت بیولوژیک فرار کرد کارشناسان معتقدند برخی شیوه‌های زندگی و رژیم غذایی می‌توانند به آمادگی بدنی کمک کند و شانس باروری بیفزایند. حفظ وزن مناسب و دوری از مصرف سیگار و الکل و استفاده از کافئین بسیار کم و مراقبت از سلامت جنسی به‌منظور کاهش خطر ابتلا به عفونت‌های منتقله جنسی و افزایش شانس بارداری بعد از 30 سال می‌توانند کمک‌کننده باشند.

سن باروری مردان چقدر است؟

برخی به اشتباه فکر می‌کنند مردان می‌توانند برای همیشه بارور بمانند اما بعد از 40 سالگی کیفیت اسپرم مردان کاهش می‌یابد و مردان مسن‌تر در تلاش برای پدر شدن ممکن است با تعداد کم اسپرم و آسیب DNA مواجه شوند. برای مردان اهمیت داشتن اسپرم باکیفیت خوب برای بارداری سالم مهم است و شیوه زندگی بر این موضوع اثر می‌گذارد.

باروری مردان تا 40 سالگی

ناامید نشوید

زمانی که در تلاش برای بچه‌دار شدن هستید احتمالا با خودتان فکر می‌کنید همان لحظه که اقدام می‌کنید باید باردار شوید در حالی که یک زوج از 4 زوج با 28 سال سن و بالاتر با مشکلاتی برای بارداری مواجه می‌شوند. شما می‌توانید از کیت تخمک‌گذاری استفاده کنید تا میزان هورمون LH را اندازه‌گیری کرده و بدانید چه زمانی بهترین زمان تخمک‌گذاری‌تان است. این برای خانم‌هایی که دوره قاعدگی نامنظم دارند بسیار مفید است چون کمک می‌کند بدانند چه زمان باید رابطه جنسی برقرار کنند. اگر در هفته دو یا سه روز رابطه جنسی برقرار کنید شانس بارداری بالاتر می‌رود.

بررسی پزشکی برای باروری

پتانسیل باروری بدن شما تحت تاثیر عوامل بیولوژیکی است که می‌توانند توسط پزشک شما مشخص شوند. خونریزی غیرطبیعی، مخاط کم، قاعدگی نامنظم، لوله‌های فالوپ مسدود و دوره‌های دردناک قاعدگی می‌توانند باروری شما را تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین باید با پزشک مشورت کنید تا اگر درمان خاصی پیش از اقدام به بارداری لازم است، انجام دهید.

هله هوله را فراموش کنید

اگر هنوز غذاهای فرآوری شده با چربی بالا می‌خورید بهتر است دیگر این کار را نکنید چون می‌تواند بر باروری شما اثر بگذارد. هورمون‌های مردانه و زنانه از چربی تشکیل شده است و غده‌های سلولی از چربی‌های مصرف شده از طریق رژیم غذایی تشکیل می‌شوند. اگر چربی فراوان موجود در دونات، کیک، بیسکوییت و پیتزا و چیپس را حذف نکنید ممکن است با مشکلاتی در باروری مواجه شوید.

نخوردن غذای ناسالم برای بارداری

کافئین را کاهش دهید

دلایل بسیار محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند شانس بارداری را کاهش دهد. اگر چه خوردن یک فنجان قهوه در روز بی‌ضرر به نظر می‌رسد، زیاده‌روی در مصرف آن باعث تولید هورمون استرس آدرنالین می‌شود. سطح بالای آدرنالین می‌تواند کیفیت محیط تخمک و تولید اسپرم مردانه را کاهش داده و بسیاری از مواد مغذی ضروری مانند ویتامین B و C و منیزیوم را از بین ببرد. بهتر است مصرف قهوه را به یک فنجان در روز کاهش دهید و تا جایی که می‌توانید آن را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید.

مکمل یادتان نرود

زمانی که در تلاش برای باروری هستید باید روی، سلنیوم، اسیدفولیک، ویتامین B، ویتامین D، روغن ماهی و امگا 3 مصرف کنید. ویتامین B6 در تنظیم فعالیت‌های هورمونی کمک می‌کند در حالی که اسیدفولیک باعث رشد طبیعی بافت‌های مادر در دوران بارداری می‌شود. برای مردان نیز رژیم غذایی و مواد مغذی روشی کلیدی برای تاثیر کیفیت اسپرم است. میوه و سبزی‌های رنگارنگ که سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند می‌توانند بر باروری شما اثر بگذارند. بهتر است بدانید سه ماه پیش از آنکه اقدام به بارداری کنید باید مکمل‌هایی مانند ویتامین B، منیزیوم و اسیدفولیک مصرف کنید. مردان نیز با مصرف روی، سلنیوم و آرژنین می‌توانند کیفیت اسپرم را بالا ببرند.

آهن در باروری مهم است

گلبول‌های قرمز خون اکسیژن را به سلول‌های بدن از جمله تخمدان‌ها منتقل می‌کنند. اگر آن‌ها اکسیژن و آهن کمی دریافت کنند تخمک زنده نمی‌ماند. منابع غنی آهن عبارتند از گوشت گوسفند و ماهی است. گیاهخواران نیز در این میان باید سطح آهن خود را با مواد غذایی گیاهی مانند بروکلی و سبزهای برگ سبز بالا نگهدارند.

منابع غذایی آهن در دوران بارداری

به‌اندازه کافی روی دریافت کنید

مردان باید 40 تا 300 میلی‌لیتر سلول اسپرم تولید کنند. افزایش سطح روی در مردان ساختار و عملکرد اسپرم مردانه را بهبود می‌بخشد. برای زنان روی یک ماده مغذی ضروری برای باروری است. روی در خوراکی‌هایی مانند گوشت گاو و بره و همچنین دانه کدو تنبل و آجیل یافت می‌شود. قرار گرفتن در معرض فشار، آلودگی و سیگار می‌تواند بدن را از دریافت مقدار ضروری روی دور نگهدارد.

کیفیت فولیکول را افزایش دهید

زنان با تعداد مشخصی سلول تخم در تخمدان متولد می‌شوند که در طول ساهال کمیت و کیفیت آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. اگر بالای 35 سال دارید باید بدانید در حالی که نمی‌توانید مقدار این سلول‌ها را تغییر دهید می‌توانید از رشد فولیکول‌های سلول تخم حمایت کنید. محیطی که سلول تخم در آن قرار دارد بر سلامت و کیفیت آن اثر می‌گذارد. بهبود رژیم غذایی و مصرف مواد مغذی برافزایش گردش خون غنی از مواد مغذی به تخمدان‌ها کمک می‌کند.
 
منبع : dailymail.co.uk

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16222 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11513 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2592 بازدید