2109
دختران فوتبالیست آسیب مغزی شدیدتری می‌بینند؟

دختران فوتبالیست آسیب مغزی شدیدتری می‌بینند؟

1397/05/15 بازدید146
نی نی سایت: ضربه زدن به توپ با سر در فوتبال می‌تواند آسیب‌های شدیدتری به مغز زنان در مقایسه با مغز مردان وارد کند. بر اساس اسکن‌های MRI انجام شده از مغز فوتبالیست‌ها، محققان متوجه شدند بافت مغزی دختران فوتبالیست 5 برابر پسران فوتبالیست شدیدتر آسیب می‌بیند.

فوتبال هم یکی از سری ورزش‌هایی است که اخیرا وضعیت بازیکنان این رشته را از نظر ضربات مداومی که به سرشان وارد می‌شود، و صدمات طولانی‌مدت مغزی مورد بررسی قرار داده است.

در این مطالعه، گروهی از محققان مدرسه پزشکی آلبرت اینشتین در نیویورک، اعلام کرده‌اند که با توجه به یافته‌های تازه‌شان، احتمالا باید آیین‌نامه جدیدی بر اساس جنسیت برای بازیکنان فوتبال تنظیم شود تا مانع از عادی شدن آسیب‌های سر در پرطرفدارترین ورزش دنیا شوند.


دختران فوتبالیست آسیب مغزی شدیدتری می‌بینند؟

در این مطالعه بعد از اسکن‌هایی به نام DTI که از مغز 49 بازیکن مرد و 49 بازیکن زن فوتبال گرفته شد، تنها حرکت آب در ماده سفید مغز مشخص شده بود که در بافت عمیق مغز پیدا شده بود؛ این قسمت، مسئول ارتباط نواحی مختلف ماده خاکستری با یکدیگر است.

اسکن DTI می‌تواند بخش‌هایی از مغز را که عملکرد درستی ندارند، به تنهایی مورد بررسی قرار دهد. گزارش این اسکن‌ها نشان داد میانگین تعداد ضربات سر بین دختران فوتبالیست (با 469 ضربه) و مردان فوتبالیست (با 487 ضربه) نسبتا برابر بود. اما بعد از آنالیز میزان پخش شدگی آب مغز در جهت‌های مختلف آن، مشخص شد ماده سفید مغز زنان در مقایسه با مردان، 5 برابر بیشتر آسیب دیده بود.

ضمن اینکه، این پخش شدگی آب مغز، 8 ناحیه از مغز دختران را درگیر می‌کند و این در حالیست که همین اتفاق، تنها به 3 ناحیه از مغز پسران آسیب می‌زند.

هنوز علت دقیق این تفاوت در زنان و مردان فوتبالیست مشخص نیست اما محققان حدس می‌زنند تفاوت در قدرت گردن و هورمون‌های جنسی باعث می‌شود دختران فوتبالیست بیش از پسران فوتبالیست در معرض صدمات ناشی از ضربات سر باشند.

منبع: MailOnline

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9661 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
7041 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15202 بازدید