2109
کلسترول خوب HDL ریسک بیماری قلبی در زنان یائسه را افزایش می‌دهد

کلسترول خوب HDL ریسک بیماری قلبی در زنان یائسه را افزایش می‌دهد

1397/05/03 بازدید1078

نی نی سایت: بر اساس یک مطالعه تازه، کلسترول خوب ممکن است ریسک بیماری قلبی را در زنان بعد از یائسگی افزایش دهد. به گفته دانشمندان دانشگاه پیتزبورگ، تغییرات هورمونی در طول یائسگی می‌تواند باعث بزرگ شدن ذرات HDL که چربی خون «سالم» است، شده و آن را آسیب‌زننده کند.

بزرگ شدن ذرات HDL باعث افزایش خطر لختگی خون و سخت شدن رگ‌ها را افزایش می‌دهد که احتمال حملات قلبی یا سکته‌ها را افزایش می‌دهد.

این یافته جدید شواهد قبلی را که نشان می‌داد بیماری قلبی بعد از یائسگی در زنان به شدت افزایش می‌یابد، تایید می‌کند؛ چراکه در این دوران حتی کلسترول خوب هم بد می‌شود.


کلسترول خوب HDL برای زنان یائسه بد است؟

HDL (لیپوپروتئین پر چگال) به این خاطر «خوب» است که LDL (لیپوپروتئین کم چگال) خطرناک را از کبد و تجزیه شدن دور نگه می‌دارد و به این ترتیب به باز ماندن رگ‌ها و گردش آزادانه خون کمک می‌کند.
 
 بیماری قلبی بعد از یائسگی در زنان به شدت افزایش می‌یابد، تایید می‌کند؛ چراکه در این دوران حتی کلسترول خوب هم بد می‌شود.

اما تیم تحقیقاتی پیتزبورگ می‌گوید فاکتورهای بعد از یائسگی باعث تغییر کیفیت محافظتی HDL برای قلب می‌شود چراکه از ذرات ریزی با اندازه‌ها و محتویات متفاوت تشکیل شده است.

آزمایش‌های کلسترول، سطح کلسترول خوب را به طور کلی نشان می‌دهد و پزشکان از نتیجه همین آزمایش‌ها برای تجویز داروهایی مثل استاتین‌ها یا توصیه‌های تغذیه‌ای و تغییر در میزان تحرک و ورزش را برای بهبود سطح HDL استفاده می‌کنند.

اما حالا محققان دانشگاه پیتزبورگ می‌گویند احتمالا روند و نحوه انجام این آزمایش‌ها، حداقل برای خانم‌های یائسه باید تغییر کند؛ چراکه این موضوع رابطه مستقیمی با سلامت قلبی عروقی آنها دارد.

منبع: DailyMail

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16338 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11570 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2924 بازدید