2109
درست نشستن و خوابیدن در بارداری از زبان فیزیوتراپیست

درست نشستن و خوابیدن در بارداری از زبان فیزیوتراپیست

1397/05/02 بازدید26064
 حفظ وضعیت صحیح بدن در دوران بارداری کمک بسیار زیادی به شما می‌کند تا بتوانید از ابتلا به مشکلاتی مانند درد کمر و شانه، گردن، لگن و...که به راحتی در هر مرحله‌ای از بارداری ایجاد می‌شود پیشگیری کنید. گاهی اوقات حفظ این وضعیت صحیح با مشکلاتی همراه است و نیاز به کمک حرفه‌ای از متخصصان و فیزیوتراپیست‌هاست. فیزیوتراپیست باید بداند در دوران حساس بارداری چطور می‌تواند به یک مادر باردار کمک کند. به همین دلیل و به مناسبت دوم مرداد روز فیزیوتراپی درباره وضعیت نامناسب بدنی که یک مشکل شایع در دوران بارداری است و به علت افزایش وزن بدن ایجاد می‌شود، بیشتر در این باره بخوانید.

وضعیت ایستاده در بارداری

فرد باید صاف بایستد و سر خود را به سمت جلو، عقب و اطراف کج نکند و چانه خود را بالا بگیرد. سر و شانه‌های خود را در حالت کشیده قرار دهد و در طول روز مرتب عضلات باسن و شکم خود را منقبض کند و گاهی نیز روی پنجه پا خود را بالا و پایین بیاورد. همچنین یک تمرین مناسب برای ایجاد وضعیت مناسب سر و گردن و ستون فقرات قرار دادن یک کتاب روی سر و راه رفتن به دور اتاق، به گونه‌ای است که کتاب از روی سر نیفتد. برای این کار نباید از دست‌ها کمک گرفته شود.

ایستادن در بارداری

وضعیت صحیح نشستن در بارداری

در این حالت فرد باید به صورت مرتب در طول روز ورزش چرخش خلفی لگن را انجام دهد( فرد سعی می‌کند قوس کمر را با منقبض کردن عضلات شکم برطرف کند و پس از چند ثانیه انقباض، خود را شل کند). به منظور حفاظت از قوس کمر فرد باید در حالت نشسته یک بالشت کوچک یا حوله رول شده بین منحنی کمر خود یا پشتی صندلی قرار دهد و کاملا باسن خود را به عقب صندلی ببرد( این نکته به هنگام رانندگی نیز باید رعایت شود). اگر پای شما به زمین نمی‌رسد یک جعبه کوچک زیر کف پای خود قرار دهید تا زانوهای شما هم سطح باسن شما قرار گیرد. همچین برای جلوگیری از فشار آمدن به مفاصل لگنی باید در حالت نشسته از انداختن یک پا روی پای دیگر اجتناب شود.

وضعیت درست خوابیدن در بارداری

نیازی نیست در مورد حالات خوابیدن خود در سه ماهه اول بارداری نگران باشید. اما باید از خوابیدن روی شکم پس از پایان سه ماهه اول اجتناب شود. همچنین خوابیدن در حالت طاقباز پس از پایان سه ماهه دوم به علت فشار آوردن رحم به ورید اجوف نباید بیشتر از پنج دقیقه طول بکشد و در طول این پنج دقیقه به منظور جلوگیری از فشار بر ورید اجوف تحتانی و کاهش فشار رحم بر عروق شکمی و همچنین افزایش برون ده قلبی، یک بالشت کوچک یا حوله رول شده را زیر لگن سمت راست قرار دهند. همچنین در ماه‌های اول نیز بهتر است هنگام خوابیدن به پشت یک بالشت زیر زانوها قرار بدهند تا منجر به نزدیک شدن قوس کمر به زمین شود. به طور کلی در دوران بارداری خوابیدن به پهلوها خصوصا در ماه‌های بالاتر مناسب‌تر است(خوابیدن به پهلوی چپ بهتر از راست است چون باعث کاهش فشار بر ورید اجوف تحتانی شده و ورم اندام تحتانی را کاهش می‌دهد. برای بلند شدن از تخت نیز فرد باید به آرامی اول به پهلو شود بعد بنشیند.

نحوه صحیح خوابیدن در بارداری

بهترین وضعیت خوابیدن در ماه های آخر بارداری

بهترین و ضعیت خوابیدن، خصوصا در ماه‌های آخر، خوابیدن به صورت یک چهارم چرخش از وضعیت به شکم خوابیده است، زیرا در این حالت بدون اینکه وزن بدن مادر روی شکم فشار بیاورد، وزن بچه روی زمین منتقل می‌شود. با قرار دادن یک بالشت زیر زانوی بالایی نیز میتوان وضعیت را تثبیت کرد.

www.dayanpt.com

 Dayan_physiotherapy


 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15762 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11232 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2298 بازدید