2109
برای پیشگیری از سقط مکرر، بخوانید

برای پیشگیری از سقط مکرر، بخوانید

1397/05/01 بازدید6448
حتما می‎دانید اگر در سه ماه اول بارداری دچار لکه بینی یا خونریزی شدید و درد و انقباض زیر ناف شده‌اید، لازم است برای بررسی احتمال سقط خود به خودی به پزشک مراجعه کنید. آمارها نشان داده حدود 15 درصد از مادران باردار تجربه سقط مکرر را دارند. سقط مکرر به بروز 3 سقط يا بيشتر، قبل از نيمه اول بارداری، گفته می‌شود. سقط شايع‌ترين عارضه بارداری است و برای زوجينی که تمايل به داشتن فرزند دارند، استرس‌های روحی روانی فراوانی ايجاد می‌کند. لابد برای شما این سوال پیش آمده که چرا گاهی در بعضی خانم‌ها این مشکل در چند بارداری پشت هم اتفاق می‌افتد و چگونه می‌توان جلوی آن را گرفت. علل شناخته شده سقط مکرر شامل اختلال کروموزومی، حالات غيرطبيعي شکل رحم، مشکلات هورمونی، عفونت‌ها، اختلالات ايمنی، اختلالات انعقادی و عوامل محیطی است. با این حال در 60 درصد موارد، حتی بعد از ارزيابی علل، سقط مکرر غيرقابل توجيه باقی می‌ماند. با توجه به اهمیت سبک زندگی در ایجاد بیماری‌ها از دیدگاه طب سنتی، بررسی دیدگاه طب سنتی ایران در مورد سقط مکرر شاید بتواند به عنوان روشی مکمل در پیشگیری و درمان برخی از علل سقط مکرر کمک کند.

سقط جنین در بارداری

علل سقط جنین مکرر در طب ایرانی

در متون طب سنتی ایران، علل سقط مکرر به 4 دسته کلی تقسیم شده است. علل خارجی مانند ضربه و سقوط از بلندی؛ علل روانی مانند خشم و ناراحتی بسیار زیاد؛ علل بدنی مانند بیماری‌ها، سوء مزاج رحم و لاغری شدید مادر؛ علل جنینی مانند بیماری و مرگ جنین. جالب است بدانید که یکی از مهمترین علل سقط مکرر در طب سنتی ایران، اختلال مزاج والدین به خصوص مادر است. بنابراین مهم‌ترین روش برای درمان آن، اصلاح مزاج است. اگر چه این روند درمانی به ترتیب در 3 مرحله - بر اساس تدبیر شش عامل ضروری، دارو درمانی و اعمال دستی- انجام می‌شود، اما اولین و مهمترین قدم در این مسیر، اصلاح سبک زندگی است که مبتنی بر شش عامل ضروری -از قبیل آب و هوا، تغذیه، فعالیت‌های بدنی و روانی، خواب و بیداری و تعادل در مواد جذبی و دفعی بدن- است.

سلامت مزاج عامل پیشگیری از سقط مکرر

با توجه به اهمیت سلامت مزاج در پیشگیری از بروز سقط مکرر و درمان آن، به نظر می‌رسد لازم است اختلالات مزاجی پدر و مادر، قبل از اقدام به بارداری درمان شود. از آنجا که سلامت مزاج به سبک زندگی صحیح و توجه به شش عامل ضروری بستگی دارد ؛ بد نیست اصول کلی آن را از متخصصان طب سنتی یاد بگیرید. به نظر می‌رسد اصلاح سبک زندگی و مزاج بتواند از بروز برخی انواع سقط مکرر و صرف هزینه‌های درمان آن پیشگیری کرده و موفقیت بارداری را تا حد زیادی تضمین کند.

جلوگیری از سقط مکرر در طب ایرانی

اصول کلی سبک زندگی صحیح در طب سنتی چیست؟

همانطور که در مقالات مختلف اشاره شده برای یک سبک زندگی سالم باید سعی کنید شش اصل ضروری زندگی را طوری تنظیم کنید که با مزاج طبیعی شما سازگار باشد و اگر خدای ناکرده از حد طبیعی آن خارج شده با کمک پزشک آن را اصلاح کنید. این اصلاح در مرحله اول در طب سنتی با اصلاح غذای شما با توجه به مزاج صورت می گیرد و در کنار آن ممکن است از داروهای گیاهی و اعمال دستی مانند حجامت و ماساژ هم استفاده شود. پس در درجه اول اگر سقط داشتید بهتر است قبل از تصمیم به بارداری مجدد به یک پزشک عمومی آگاه به طب سنتی یا متخصص طب سنتی (که بعد از کسب دکترای عمومی تحصیلات دانشگاهی در حوزه طب سنتی داشته) مراجعه کنید تا توصیه های لازم برای اصلاح مزاج را دریافت کنید. معمولا 3 ماه تغییر سبک زندگی و اصلاح مزاج می‌تواند نتایج بهتری را در بارداری های بعدی برای شما رقم بزند.

توجه به خواب زود هنگام و سحرخیزی، پرهیز از خواب بیش از حد به خصوص در طول روز، ورزش منظم به خصوص برای کسانی که رطوبت زیادی در بدن دارند و سبب سقط در آنها غلبه رطوبت در رحم است؛ می‌تواند از توصیه‌های دیگری باشد که پزشک متخصص طب سنتی به شما می کند. توصیه دیگر برای حفظ جنین و اصلاح سبک زندگی تنظیم مواد دفعی بدن و تعادل آن با مواد وارد شده به بدن است. بنابراین داشتن یبوست، اختلال قاعدگی و عدم تعریق کافی و کم ادراری در بعضی افراد می‌تواند موجب تجمع مواد زائد در بدن شود که به سقط مکرر دامن می‌زند. اما همه اینها هم اگر اصلاح شوند یک اصل مهم دیگر باقی می‌ماند و آن تقویت قوای روحی روانی و مغز است. یادتان باشد جسم شما هر چقدر هم ضعیف و ناتوان باشد تحت کنترل مغز و قدرت روحی شماست. بنابراین قدرت روحی خود را در برابر مشکلات و بیماریها از یاد نبرید و بدانید که با تمرکز بر خواسته خود و طلب مکرر آن از خداوندی که بر هرکاری قادر است، خواهید توانست به آرزوی خود که کسب مقام مادری است، برسید.
 

ارسال نظر شما

login captcha

عالی بود. ممنون

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9618 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
7002 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15198 بازدید