2109
زایمان مکرر، ریسک آلزایمر را تا 70 درصد افزایش می‌دهد

زایمان مکرر، ریسک آلزایمر را تا 70 درصد افزایش می‌دهد

1397/04/30 بازدید49
نی نی سایت: زنانی که 5 بار یا بیشتر زایمان مکرر داشته‌اند، بعدها در زندگی‌شان بیش از 70 درصد بیشتر از زنانی که زایمان کمتری دارند، در معرض آلزایمر قرار می‌گیرند.

بر اساس مطالعه تازه‌ای که با حضور 3 هزار و 500 زن از کره جنوبی و یونان انجام شده، حتی زنانی که زوال عقل (دمانس) نداشتند و 5 بار یا بیشتر زایمان مکرر کرده بودند، در آزمون شناختی محققان، امتیاز کمتری از مادران با زایمان‌های کمتر گرفتند.
در این مطالعه که فقط زنان بالای 60 سال مورد بررسی قرار گرفتند، میانگین سنی زنان شرکت کننده هر دو کشور 71 سال بود.


زایمان مکرر، ریسک آلزایمر را تا 70 درصد افزایش می‌دهد

دکتر کی وونگ کیم، متخصص اعصاب دانشگاه ملی سئول می‌گوید: «بر اساس مطالعات قبلی، انتظار داشتیم بارداری‌هایی که منجر به تولد نوزاد می‌شود، با ریسک آلزایمر مرتبط باشد. اما با انجام این مطالعه متعجب شدیم که بارداری‌های نافرجام و سقط با ریسک کمتری از آلزایمر روبروست که ما در ابتدای این مطالعه، انتظار چنین چیزی را نداشتیم».
 
زنانی که 5 بار یا بیشتر زایمان مکرر داشته‌اند، بعدها در زندگی‌شان بیش از 70 درصد بیشتر از زنانی که زایمان کمتری دارند، در معرض آلزایمر قرار می‌گیرند.

به گفته دکتر کیم، از آنجا که بیشتر بارداری‌های نافرجام و سقط در سه ماهه اول به پایان می‌رسند، احتمالا افزایش ناچیز استروژن در سه ماهه اول بارداری، در محدوده مناسب برای کاهش ریسک آلزایمر قرار دارد. اما زایمان‌های مکرر، این روند را برعکس می‌کند و زن را در معرض سطوح بالای استروژن و هورمون‌های استرس قرار می‌دهد که به طور ناگهانی هم سطح این هورمون‌ها کاهش می‌یابد و همین افزایش‌ها و کاهش‌های ناگهانی باعث کاهش ذخیره مغز می‌شود.

دکتر کیم در پایان می‌گوید: « این مطالعات را باید ادامه دهیم تا تمام جزئیاتش مشخص شود؛ این غیرممکن است که خانمی بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای، یک روز صبح با آلزایمر از خواب بیدار شود. سلامت مغز یک موضوع حیاتی است که باید بدانیم در طول زندگی چطور می‌توانیم از آن خوب مراقبت کنیم».

منبع: CNN

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9544 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6935 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15196 بازدید