2109
آزمایش خون برای پیشبینی سرطان خون

آزمایش خون برای پیشبینی سرطان خون

1397/04/26 بازدید608

نی نی سایت: دانشمندان به تازگی کشف کرده‌اند که اولین نشانه‌های سرطان خون در DNA، سال‌ها پیش از بروز نشانه‌های ظاهری بروز می‌کند و روزی خواهد رسید که دانشمندان می‌توانند با نوعی آزمایش خون، سرطان‌های خون را پیشبینی کنند.

به گفته محققان دانشگاه کمبریج، جهش‌هایی که احتمال ابتلای فرد به لوسمی حاد مغز استخوان/ AML را به شدت افزایش می‌دهد، بیش از 5 سال قبل از بروز، در آزمایش خون قابل اندازه‌گیری هستند.

آنها امیدوارند بتوانند با یک آزمایش خون، مانع از بروز این نوع سرطان خون شوند که می‌تواند بدون هیچ علامتی پنهان بماند و نیاز به درمان فوری داشته باشد.
به گفته این محققان، مارکرهای مشابهی برای شناسایی انواع دیگری از لوسمی وجود دارد که سالانه باعث 5 هزار مرگ در انگلیس می‌شود.

البته هنوز مطالعات بیشتری برای طراحی آزمایش خون و پیشبینی سرطان‌های خون نیاز است چراکه اجرای برنامه‌های غربالگری برای لوسمی حاد مغز استخوان هزینه‌بر است و این کار باید به قدری دقیق انجام شود که افراد در معرض خطر را به درستی شناسایی کند.

دکتر گریس کالورد، یکی از سرپرستان این مطالعه می‌گوید: «لوسمی حاد مغز استخوان معمولا به طور ناگهانی در بیمار ظاهر می‌شود، بنابراین ما بسیار شگفت‌زده شدیم وقتی متوجه شدیم این بیماری را می‌توان 5 سال قبل از ظهور، پیشبینی کرد. بنابراین حالا شواهد محکمی داریم که نشان می‌دهد می‌توان آزمایش خونی برای شناسایی افراد با ریسک بالاتر ابتلای AML طراحی کنیم».

لوسمی حاد مغز استخوان نوعی سرطان گلبول‌های سفید خون است که سالانه بیش از 3 هزار نفر را درگیر کرده و اگر درمان نشود، می‌تواند در عرض چند هفته باعث مرگ شود.

منبع: Independent

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16347 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11574 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3064 بازدید