2709
 آی یو دی باعث خونریزی بعد از رابطه می شود؟

آی یو دی باعث خونریزی بعد از رابطه می شود؟

1397/04/26 بازدید25725

آی یو دی (iud) یا دستگاه داخل رحمی، یک راه برگشت‌پذیر و نسبتا قابل اعتماد برای جلوگیری از بارداری در دراز مدت است. گرچه آی یو دی ها به دلیل تاثیری که بر جلوگیری از بارداری می‌گذارند، سال‌هاست که محبوبیت خود را حفظ کرده‌اند، اما در تمامی این سال‌ها، زنانی که تصمیم به استفاده از این ابزار می‌گرفتند، از عوارضی که با این روش جلوگیری از بارداری گرفتار آن می‌شدند، شکایت داشتند.

خونریزی بعد از رابطه زناشویی با آی یو دی طبیعی است؟

خونریزی نامنظم در طول ماه، بر هم خوردن چرخه قاعدگی و خونریزی بعد از انجام عمل جنسی، از عوارض شایع استفاده از IUD است. اگر شما هم به فکر استفاده از این دستگاه افتاده‌اید، بد نیست بدانید که بدن شما برای سازگار شدن با آن، به چند ماه زمان نیاز دارد و در طول این مدت، نه تنها بی‌نظمی در شروع و پایان گرفتن عادت ماهانه را تجربه می‌کنید، بلکه در طول ماه یا حتی بعد از مقاربت هم ممکن است لکه‌های خون را مشاهده کنید.

آی یو دی و رابطه جنسی

خونریزی با آی یو دی شایع است، اما طبیعی نیست

گرچه خونریزی بعد از مقاربت، در میان افرادی که از IUD استفاده می‌کنند شایع است، اما نباید آن را طبیعی تلقی کنید. این دستگاه در یک طرف خود، رشته‌های پلاستیکی و سفتی دارد تا پزشک در زمان خارج کردنش از دهانه رحم، بتواند از آن رشته‌ها استفاده کند. اگر این زائده‌ها بلندتر از آنچه که باید باشند، ممکن است همسر شما در زمان انجام رابطه جنسی، آنها را احساس کند یا خود شما هم احساس ناراحتی یا خونریزی بعد از برقراری این رابطه را تجربه کنید. اما نگران نباشید، در صورت روبرو شدن با این مشکلات، شما می‌توانید درخواست کوتاه‌تر شدن رشته‌ها را با پزشکتان در میان بگذارید.
دلیل دیگری که ممکن است خونریزی بعد از رابطه جنسی را در میان این افراد ایجاد کند، جا به جایی آی یو دی است. بعید نیست که در طول رابطه جنسی، این دستگاه در رحم شما، تغییر موفقیت جزئی بدهد و همین اتفاق ناراحتی و خونریزی را موجب شود. پس در صورتی که درد و خونریزی در زمان مقاربت یا پس از آن را تجربه کردید، موضوع را با پزشکتان در میان بگذارید. شما باید مطمئن شوید که دستگاه داخل رحمی، در جای مناسب خود قرار گرفته است. چراکه در غیر این صورت، نه تنها درد یا خونریزی، بلکه عفونت دهانه رحم را تجربه خواهید کرد.

چه کسانی در خطر خونریزی با آی یو دی هستند؟

کسانی که در سنین پایین از iud استفاده می‌کنند، زنانی که بلافاصله بعد از زایمان سراغ آن می‌روند و خانم‌هایی که قاعدگی شدیدی دارند، بیشتر از دیگران در معرض جابه جایی این دستگاه در رحم خود هستند و به این دلیل خونریزی، درد یا نشانه‌های عفونت را تجربه می‌کنند. اما متخصصان می‌گویند خونریزی بعد از عمل جنسی، به این دلایل هم ممکن است اتفاق بیفتد:

  • اگر در زمان مقاربت، به اندازه کافی برانگیخته و آماده نباشید، بعید نیست که درد و خونریزی را تجربه کنید.
  • عفونت‌های واژینال یا بیماری‌های التهابی لگن، از دیگر عوامل زمینه‌ساز این خونریزی هستند.
  • ضایعات مربوط به ناحیه تناسلی که ممکن است از تبخال تناسلی یا بیماری‌های این چنینی ایجاد شده‌باشند، می‌توانند درد و خونریزی را موجب شوند.
  • زنان مبتلا به پولیپ رحمی یا آندومتریوز، از دیگر افرادی هستند که این مشکلات را تجربه می‌کنند.
  • نازک شدن بافت‌های واژن، مشکلی است که گاهی با درد و خونریزی خود را نشان می‌دهد و شما را وادار به بررسی بیشتر موضوع می‌کند.
  • سرطان رحم به ندرت خونریزی بعد از مقاربت را ایجاد می‌کند. اما اگر دچار این مشکل شدید، وضعیت سلامت رحم خود را با کمک پزشکتان بررسی کنید.
  • خونریزی بعد از عمل جنسی برای زنانی که تازه زایمان کرده‌اند عجیب نیست. اما اگر شدید یا دردناک شد، در این مورد با پزشکتان صحبت کنید.
 
مشورت با پزشک زنان درباره آی یو دی

با پزشکتان صحبت کنید اگر ...

درصورتی که احساس کردید مشکلات شما به IUD مربوط می‌شود، موضوع را با پزشکتان در میان بگذارید. او با معاینه، خواهد فهمید که این دستگاه در محل مناسب خود قرار دارد یا خیر. گذشته از این، در صورتی که به دلیل مشکلات ناشی از استفاده از IUD دچار عفونت شده باشید، او با انجام تست پاپ‌اسمیر سلامت جداره و دهانه رحم شما را بررسی خواهد کرد. گذشته از این، پزشک شما با انجام سونوگرافی لگنی، خواهد فهمید که بافت لگن شما دچار آسیب شده است یا خیر.
تجربه عوارض جانبی به دلیل استفاده از دستگاه‌های داخل رحمی، در میان زنانی که سراغ آن می‌روند شایع است. بسیاری از این زنان، از گرفتگی عضلات، عقب افتادن عادت ماهانه، دوره‌های پریود شدید‌تر، نامنظمی قاعدگی و خونریزی یا لکه‌بینی بین دوره‌‌ها شکایت می‌کنند و برخی دیگر، از کاهش قابل توجهی خونریزی قاعدگی صحبت می‌کنند. اغلب این نشانه‌های شایع، عوارض ماندگاری را برای این زنان ایجاد نمی‌کند، اما اگر در این دوران، احساس ضعف شدید کردید، دچار گرفتگی شدید یا درد در زمان مقاربت یا پس از آن شدید و خونریزی شدیدی را تجربه کردید، حتما با پزشکتان مشورت کنید. علائمی چون تب، لرز، یا مشکل تنفس، ممکن است از وجود عفونت خبر دهد و خونریزی یا بوی بد واژن، ممکن است نشانه تخریب بافت آن باشد.
IUD معمولا یک روش مطمئن و موثر برای پیشگیری از بارداری است. با این حال، اگر در زمان استفاده از آن به بارداری بودنتان شک کردید یا اینکه هر یک از عوارض گفته شده را تجربه کردید، حتما از پزشکتان برای بررسی و کنترل شرایط کمک بگیرید.
 

منبع : medicalnewstoday.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها