2109
#دوشنبه‌ها با نی‌نی سایت بخوانید

#دوشنبه‌ها با نی‌نی سایت بخوانید

1397/04/25 بازدید291

 کتاب خطای بخت ستارگان ما

  • نویسنده : جان گرین
  • مترجم : میلاد بابانژاد، الهه مرادی
  • انتشارات پیدایش، 1392
  • قیمت نسخه کاغذی : 28000تومان
  • قیمت نسخه دیجیتال : 10800تومان
  • مخاطب : نوجوانان و بزرگسالان
هزل گریس، دختر نوجوان شانزده ساله‌ای است که دچار نوع خاصی از سرطان ریه است که بخاطر درمان‌های پیوسته و مداوم کنترل شده است. او زندگی بسیار محدودی دارد ولی زمانی که به نظر مادرش افسرده شده است، به انجمنی می‌رود که در آن نوجوانان مبتلا به بیماری‌های سخت و خاص دور هم جمع می‌شوند و گروه درمانی می‌شوند. هزل گریس که فقط به اصرار مادرش به این گروه می‌پیوندد، با پسری به نام اگوستوس آشنا می‌شود که او هم سالها پیش بر اثر سرطان یک پای خود را از دست داده و حالا پر از شور و نشاط به زندگی خود ادامه می‌دهد. هزل تاب و تحمل نشاط و سلامتی اگوستوس را ندارد و فکر می‌کند چون دیر یا زود خواهد مرد و چون بمب در زندگی اگوستوس منفجر خواهد شد؛ سعی می‌کند از او فاصله بگیرد. ولی اگوستوس که شیفته شخصیت هزل گریس شده، دست از سر او بر نمی‌دارد و به او نشان می‌دهد که اصلا معلوم نیست چقدر زنده هستند. بنابراین بهترین کار این است که تا می‌توانند خوش باشند و آرزوهای خود را محقق کنند. بزرگترین آرزوی هزل گریس، دیدن نویسنده کتاب محبوبش است. وقتی آن را با اگوستوس در میان می‌گذارد و کتاب را برای خواندن به او می‌دهد؛ آرزوی هر دوی آنها می‌شود. آنها تصمیم می‌گیرند یکی از خیریه‌هایی که آرزوی کودکان سرطانی را برآورده می‌کند، را مجاب کنند؛ که به آنها برای سفر به هلند و دیدار با نویسنده محبوبشان کمک کند.
در سفر هلند و دیدار با نویسنده کلمات جادویی در ذهن هزل گریس و آگوستوس، اتفاقات متعددی روی می‌دهد که برای همیشه زندگی آنها را تغییر می‌دهد و دید آنها را نسبت به بسیاری از پدیده ها تغییر می‌دهد.
یکی از بخش‌های مهم کتاب، اصرار آگوستوس به حضور در زندگی عادی و روزمره نوجوانانی همسن خودشان است. چیزی که هزل گریس به شدت از آن واهمه دارد و دوست ندارد با ظاهر متفاوتش با مخزن اکسیژن و ... که اعلان تفاوت او با بقیه و اعلام بیماریش است؛ در اجتماع حاضر شود. آگوستوس به شکلی بی‌محابا به زندگی و لذتها و زیبایی هایش هجوم می‌برد و هزل گریس، تلخی و واقعیت شوم بیماری را با خونسردی نشان می‌دهد و قصد ندارد خود را قهرمان مبارزه با سرطان و ناکامی‌های بسیار جا بزند. به نظر می‌رسد هر دوی آنها قصد محافظت از دیگران و عزیزان زندگیشان را دارند در برابر مرگ؛ اما با دو سبک متفاوت. یکی لحظه‌هایش را سرشار از زندگی می‌کند و دیگری به همزیستی مسالمت آمیز با مرگ خو گرفته است.
این رمان خیلی راحت می‌توانست تبدیل به خطابه‌های رمانتیک در باب ارزش و اهمیت زندگی شود؛ یا با درشت نمایی مرارت‌های کودکان مبتلا به بیماری‌های مهلک و صعب العلاج، پر از لحظه‌های اشک‌انگیز باشد؛ ولی نویسنده از کنار این پرتگاه‌ها به خوبی گذشته است و با نگاهی واقعگرایانه، زندگی را همانگونه که هست پیش چشمان خواننده تصویر می کند: آمیخته با دردهای بسیار و شادمانی های ناب و درخشان.
کتاب خطای ستارگان بخت ما در سال 2012 چاپ شد و به سرعت در زمره پرفروشترین و محبوبترین کتاب‌های آن سال قرار گرفت و به عنوان بهترین رمان از دید مجلات معتبر نیویورک تامیز و وال استریت جورنال انتخاب گردید. با اینکه مخاطب هدف کتاب نوجوانان بودند؛ ولی کتاب برای همه بزرگسالان مناسب و به یادماندنی بوده است. در سال 2014 نیز فیلمی از آن تهیه شده، که تحسین و نقدهای مثبت مخاطبان را در پی داشته است و نویسنده کتاب را تبدیل به یکی از پرفروشترین نویسندگان دنیا تبدیل کرده است.
در لحظات و روزهای سخت زندگی، کتابهایی چون "خطای ستارگان بخت ما" دستمان را می گیرند و به قول ارنست همینگوی نویسنده شهیر آمریکایی نشانمان می‌دهند که زندگی زیباست و ارزش مبارزه کردن را دارد. اطمینان دارم این کتابی است که بارها و بارها به آن باز خواهید گشت و آن را به دوستان خود پیشنهاد و هدیه خواهید داد.

معرفی کتاب برای بچه ها

کتاب تک و تنها توی دنیای به این بزرگی

  • نویسنده : اولف نلسون
  • تصویرگر : اوا اریکسون
  • مترجم : فریده خرمی
  • نشر آفرینگان، 1391
  • قیمت نسخه کاغذی : 4000تومان
  • قیمت نسخه دیجیتال : 2000تومان
  • مخاطب : کودکان 4 تا 7 سال
قهرمان کتاب، پسر شش ساله‌ای است که امروز خواندن ساعت را یاد گرفته است و از این موضوع بسیار خوشحال است : ساعت نه، ساعت ده، ساعت یک، ساعت دو، ساعت سه. بی‌صبرانه منتظر ساعت سه است که پدرش دنبال او می‌آید و با هم به مهدکودک می‌روند و برادر کوچکش را تحویل می‌گیرند و به خانه می‌روند.
ولی آن روز پدر برخلاف انتظار نیامد. پسر با خودش فکر می‌کند که حتما اتفاقی برای پدرش افتاده که دنبال او نیامده است. پس خودش به خانه می‌رود که در همان نزدیکی است. در خانه‌شان قفل است و مادر نیز هنوز به خانه برنگشته است. پسرک روی پله‌ها می‌نشیند و شروع به فکر کردن می‌کند. او مطمئن می‌شود که پدر و مادرش در تصادف کشته شده‌اند. کمی گریه می‌کند ولی بعد تصمیم می‌گیرد که دنبال برادرش به مهدکودک برود؛ چون حالا باید مواظب خودش و برادر کوچولویش باشد. در ادامه شاهد فعالیت‌های پسرک برای مراقبت از برادرش و تلاش برای ساختن سرپناه و تهیه غذا و سرگرم کردن خودشان هستیم. تا اینکه مادر و پدر نگران بچه‌ها سر می‌رسند و آنها را خیس از باران و خندان در حیاط پیدا می‌کنند. چون معلم پسر با والدینش تماس گرفته و گفته پسرشان دو ساعت زودتر از مدرسه خارج شده و برادر کوچکش هم در مهد کودک نیست. در نهایت متوجه می‌شویم همه ذهنیات پسر از نیامدن پدر و مادر و تمام داستان ناشی از اشتباه خواندن ساعت بوده است.
این داستان نکات قابل توجهی دارد. کودک تا متوجه اتفاقی خلاف روتین همیشگی می شود؛ فورا بدترین خیالات و نگرانی‌ها را تصور می‌کند. روانشناسان و متخصصان رد و پرورش کودک اتفاق نظر دارند که داشتن نظم و روال معین و همیشگی باعث آرامش خیال و راحتی ذهن کودک می‌شود و یکی از مهم‌ترین اصول در پرورش و تربیت کودک است. با داشتن روتین، کودک می‌تواند محیط پیرامونش را پیش بینی کند و رفتارهای دیگران را بهتر درک کند. همین باعث افزایش احساس ایمنی و دلبستگی کودک می‌شود.
پسر با تصور اینکه پدر و مادرش دچار حادثه‌ای شده‌اند؛ تصمیم می‌گیرد از برادر کوچکش محافظت کند و برای او سرپناه و تلویزیون و بیسکوییت مورد علاقه‌اش را فراهم کند. پسر نسبت به برادر کوچکش احساس مسئولیت می‌کند و نیز روتین زندگی او را نیز می‌داند و سعی می‌کند با فراهم کردن آنها برادرش را شاد و آرام نگه دارد. او موفق می‌شود تا وقتی که والدینش آنها را پیدا کند به خوبی از او مواظبت کند.
رفتار پدر و مادر نیز بعد از پیدا کردن کودکانشان شایان توجه است. آنها پسر را دعوا و تنبیه نمی‌کنند و سعی می‌کنند حوادث آن روز بعدازظهر را از منظر او ببینند. با اینکه پسر با اشتباه خواندن ساعت، باعث بروز همه این اتفاقات و نگرانی‌ها شده است؛ ولی آنها نگرانی و ترس کودک از بابت غیبت والدین را درک می‌کنند و اعمال او را با توجه به این نگرانی و غم بررسی می‌کنند.
کتاب "تک و تنها توی دنیای به این بزرگی" فرآیندهای ذهنی کودک را در پس یک اتفاق ساده به خوبی نشان می‌دهد. تصویرگری عالی کتاب نیز کار یکی از برجسته ترین تصویرگران کتاب‌های کودکان است که جوایز بسیاری را نصیب خود کرده است.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15480 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11002 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2241 بازدید